M/S «REM HRIST»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ulstein Verft AS i Ulsteinvik overleverer i disse dager det første av to nybygg bestilt av Remøy Shipping AS, Fosnavåg. M/S «REM HRIST» er av typen PX 105 med X-Bow og er verftets byggenummer 288. Skipet ble døpt den 18. februar 2011 samtidig med «Rem Mist» som skal leveres i mai. Skroget er bygget i Ukraina.

Kontrakten for de to nybyggene ble inngått i mai 2008 etter at rederiet hadde vunnet to 8-års kontrakter med Statoil.
M/S «REM HRIST» er utrustet med Mecmars eksossystem som slipper ut eksosen i skutesiden like over vannlinjen. Ved å fjerne eksoskanalene blir det frigjort areal til innredningen.
Videre er nybygget utstyrt med CargoMaxx tanksystem som i tillegg til forskjellige lastetyper også er forberedt for oljevern og oljeoppsamling og består av seks Multi Application tanker. Skipet har ORO kapasitet på hele 2265 m3. Videre er skipet sertifisert som standby fartøy for 250 personer.
«REM HRIST» fører NOR flagg, er klasset i DNV ✠1A1, SF E0, DynPos AUTR, CLEAN DESIGN, OPP-F, COMF-V(3), COMF-C(2), LFL*, ICE C, NAUT-OSV(A), OILREC, Standby Vessel, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 88,80 m
Lengde b.p.p.
82,00 m
Bredde største 19,00 m
Dybde i riss til h.k.
8,00 m
Dwt
4.258
Draft max
6,60 m
Draft des.
6,00 m
Dekksareal
916 m2
Dekkslast max.
2.430 t
GT
3969
NT
1328
IMO
9521655

Tankkapasitetene er 1650 m3 brennolje, 708 m3 ferskvann, 1804 m3 vannballast/drill water, 2265 m3 ORO og 407 m3 drill cuttings.
Maskineri
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk med fire CAT dieselmotorer, to av type 3516C hver med ytelse på 2188 kW og to type 3512C hver på 1790 kW og to Schottel SCD 2020 propellanlegg. De fire generatorene er av AVK fabrikat, to på 2333 kVA og to på 1888 kVA. Nødaggregatet består av en CAT 9C motor på 200 ekW og en Leroy Somer generator på 250 kVA.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med Brunvoll thrustere; en azimuth på 850 kW og to av type Super Silent hver på 1200 kW. Toppfart er ca. 15,4 knop med 5,0 meters dypgående.
Pumpeleveransen kommer fra Allweiler, Sperre og Kaeser har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia. Teknotherm har levert kompressor til kulde proviantmaskineriet som er levert Huurre Norway AS, og air-condition anlegget er levert av Aeron.
Kjelutrustning kommer fra Parat Halvorsen, og tankpeileanlegget er fra XTronica. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. Brannsikkerheten blir ivaretatt av et Watermist slukkingsanlegg.
Dekk
Rolls-Royce (Odim) har levert dekksmaskineri til nybygget, og TTS Marine har levert kran. Vindusleveransen er fra Bohamet, Libra Plast har levert utvendige dører og vanntette skyvedører er fra IMS. Skipet er oppmalt med Jotun produkter, og MOB-båten er en Mare Safety leveranse. Fartøyet er utstyrt med 4 x 25 manns redningsflåter.


Diverse
Nybygget er innredet for et mannskap på 24 i 14 enmanns lugarer og fem dobbeltlugarer. Skipet kan ta imot 250 personer i en redningssituasjon og er naturligvis utstyrt med hospital.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior sammen med verftet. Rovde Møbelfabrikk har levert møbler, vaskeriutstyr er fra Electrolux og Beha bysseutstyr kommer fra Mare Safety. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og Teamtec har supplert incinerator.
Ulstein Elektro har utført de elektriske og elektroniske installasjonene ombord, og Ulstein Power & Control har levert IAS og navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Samme firma har også levert modulære brokonsoller til nybygget. Disse kan bli transportert gjennom døråpningene på et fartøy i alle stadier av byggeprosessen.

Ulstein Verft AS skal levere bnr. 289 til Remøy Shipping i mai. Bnr. 286 til Eidesvik kommer i september. I 2012 skal bnr. 291 og 294 av type PX121 leveres til et Ulstein selskap, og i slutten av året kommer SX148 designet bestilt av Eidesvik Offshore. De to Polarcus seismikk skipene skal leveres i mars og juni 2012.