M/S «REM FORZA»

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte byggenummer 320, M/S «REM FORZA», til REM Ship AS i disse dager. Nybygget er av et nytt Marin Teknikk design med benevnelsen MT 6022. REM Maritime AS skal stå for driften av nybygget.

Kontrakten ble inngått i april 2006 og var for to skip til total pris rundt NOK 800 millioner, hvorav dette er det første. Skipet beskrives som Multi-purpose Subsea Vessel.
Skipet går rett inn på kontrakt med meksikanske Cisca for seks år med opsjoner på 3×1 år. Norsk Stål har levert stålmaterialer til nybygget som er klassset i DNV ✠1A1, E0, SF, Dynpos-AUTR, CLEAN, COMF-V (3), DK(+), HELDK-S, for world wide operations og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 107,60 m
Lengde b.p.p. 99,60 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss h.dk 9,00 m
Draft max. 7,15 m
Dekksareal ca. 1120 m2
IMO 9392690

Tankkapasitetene er ca. 1400 m3 for brennolje, ca. 1000 m3 ferskvann og ca. 3000 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av ABB bestående av fem CAT 3516 dieselmotorer, hver med ytelse på 2220 kW som driver fem ABB generatorer, og fremdriftspropellanlegg med to Kamewa Ulstein AZP 120 enheter. Videre er skipet utrustet med tre Kamewa Ulstein sidethrustere, to av typen TT2400 hver på 1300 kW og en type 1200 på 1200 kW.
Hjelpemaskineri og nødaggregat har også CAT motorer, nemlig CAT 3508 på 910 kW henholdsvis 3408 TA på 160 ekW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra Goltens Oslo og Alfa Laval. Vattøy Kjøleservice har stått for proviant kjøle-/fryseanlegget, og ventilasjonsanlegget er besørget av Aeron og Teknotherm. Pyro har levert kjeler, og i maskinrommet er det et Hi-Fog brannslukkingsanlegg.

Dekk
Kranleveransene er fra Hydramarine, en AHC kran, og Bergen Hydraulic. Marine Aluminium har levert helidekk. ROV-port er en leveranse fra Stromek, og Gurskøy Sveiseindustri har forestått landganger. Hydraulisk dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, og ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter levert av Brude Safety og MOB-båt fra Norsafe. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av nybygget.

Innredning/diverse
M/S «REM FORZA» er innredet med lugarkapasitet for 120 personer. Møbelleveransene kommer fra VAD og Rovde Møbelfabrikk. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og Kay Lindegaard har levert incinerator.
Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner og har levert hovedtavle. Det integrerte kontrollsystemet er levert av Kongsberg Maritime, og DP-anlegget fra samme leverandør er type SDP21.
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 321, et søsterskip av «Rem Forza» til Rem Maritime og bnr. 322 til samme rederi i september. Siem Offshore skal ta levering av bnr. 323 i november, i desember skal bnr. 325 leveres til Rem Maritime, og i januar 2009 skal så bnr. 324 leveres til samme rederi (skal muligens bygges ved Myklebust). Bnr. 335 er en MT 6016 som skal leveres til Siem Offshore i mai 2009, og bnr. 339 er for Troms Offshore og skal være ferdig i slutten av 2009. Ordreboken inneholder også to 2010 leveringer til Siem Offshore, bnr. 332 og 336 for levering i mars henholdsvis september.

DEL