M/S «REM CLOUGH»

Nok et nybygg av Marin Teknikk designet MT 6022 er levert fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik. M/S «REM CLOUGH» med byggenummer 321 ble overlevert rederiet REM Ship AS 31. oktober 2008. REM Maritime AS skal stå for driften av skipet.

Kontrakten for de to fartøyene ble inngått i april 2006 til total pris rundt NOK 800 millioner. Skipet beskrives som et Offshore Construction Vessel (OCV) og ble i fjor sommer sluttet for en fem års kontrakt til det australske subsea selskapet Clough med levering etter planen i juni i år. Vi antar at befrakter har godtatt den senere leveringen. Befrakter har også tre 1-års opsjoner.
I forhold til søsterskipet «Rem Forza» er dette siste skipet blitt omtrent 10 meter lenger. M/S «REM CLOUGH» er klassset i DNV ✠1A1, E0, SF, Dynpos-AUTR, CLEAN, COMF-V (3), DK(+), HELDK-S, for world wide operations og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 117,35 m
Lengde b.p.p. 109,90 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss h.dk 9,00 m
Dybde i riss sh.dk 11,80 m
Dwt 7400
GT 8338
IMO 9392705

Tankkapasitetene er ca. 1468 m3 for brennolje, ca. 1253 m3 ferskvann og ca. 5575 m3 vannballast inkludert anti-heeling tanker.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av ABB bestående av fem CAT 3516 dieselmotorer, hver med ytelse på 2220 kW som driver fem ABB generatorer hver på 2028 kVA, og fremdriftspropellanlegg med to Kamewa Ulstein AZP 120 enheter. Videre er skipet utrustet med tre Kamewa Ulstein sidethrustere, to av typen TT2400 hver på 1300 kW og en type 1200 på 1200 kW.
Havneaggregatet har en CAT 3508 motor på 910 kW og nødaggregat en CAT 3408 TA på 160 ekW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har begge hatt kompressorleveranser og separatorer er fra Goltens Oslo og Alfa Laval. Vattøy Kjøleservice har forestått proviant kjøle-/fryseanlegget, og ventilasjonsanlegget er besørget av Aeron og Teknotherm. Pyro har levert kjeler, og i maskinrommet er det et Hi-Fog brannslukkingsanlegg.

Dekk
Kranleveransene er fra Hydramarine, med en AHC kran på 200t/10m, og fra Bergen Hydraulic med to kraner på 5t/15m. Marine Aluminium har levert helidekk. Moon-pool måler 7,2×7,2m, og ROV-port er en leveranse fra Stromek. Gurskøy Sveiseindustri har forestått landganger. Hydraulisk dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, og ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter levert av Brude Safety og MOB-båt fra Norsafe. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av nybygget.

Innredning/diverse
M/S «REM CLOUGH» er innredet med bekvemmeligheter for 120 personer. Møbelleveransene kommer fra VAD og Rovde Møbelfabrikk, mens Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og Kay Lindegaard har levert incinerator. Norsk Stål har levert stålmaterialer til nybygget.
Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner og har levert hovedtavle. Det integrerte kontrollsystemet er levert av Kongsberg Maritime, og DP-anlegget fra samme leverandør er type SDP21.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva. SAM Electronics Navigation System består av Chartradar 1100 x-band radar, Chartradar 1100 aft bridge remote station, Chartradar 1100 s-band radar, Chartpilot 1100 ECDIS with slave aft station, Chartpilot 1100 planning station, VDR 4300, AIS 3400, EM log 4642, Echosounder 4630 og DGPS SAAB R4.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 322 (utrustes ved Myklebust Verft AS) til Rem Maritime i oktober. Siem Offshore skal ta levering av bnr. 323 i november, i desember skal bnr. 325 leveres til Rem Maritime, og i januar 2009 skal så bnr. 324 leveres til samme rederi (utrustes ved Kleven Førde). Bnr. 335 er en MT 6016 som skal leveres til Siem Offshore i mai 2009, og bnr. 339 er for Troms Offshore og skal være ferdig i slutten av 2009. Ordreboken inneholder også to leveringer til Siem Offshore, bnr. 332 og 336 for levering i mars 2010 henholdsvis september 2010.

DEL