M/S «PHENIX»

Astilleros Gondan S.A., Ribadeo i Spania overleverte eskorte-/taubåten M/S «PHENIX» til Østensjø Rederi AS, Haugesund 28. desember 2007 som verftets byggenummer 437. Dåpen fant sted 17. november med Margit Gelius Eikje som gudmor. Tidligere har rederiet tatt levering av «Tenax» og «Velox» fra dette skipsverftet. Et søsterskip av M/S «PHENIX» skal leveres i mars 2008.

Fartøyet er designet av canadiske Robert Allan Ltd. og skal opereres av Solent Towage Limited, Southampton som er et datterselskap av Østensjø, og som tilbyr tjenester for skip som anløper Esso Refinery Fawley.
Båten har en bollard pull på ca. 67 tonn, en slepekraft på 150 tonn og er klasset i DNV til ✠1A1, Tug, E0, OilRec, Fi-Fi I, Escort (130/10) ISM. Båten fører U.K. flagg med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 37,00 m
Lengde b.p.p. 33,85 m
Bredde største 14,00 m
Dybde i riss 5,40 m
Draft max 6,90 m
GT 643
IMO 9408023

Tankkapasitetene er 213 m3 brennolje, 23 m3 ferskvann, 136 m3 vannballast og 146 m3 oilrec.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen C25:33L8P dieselmotorer hver på 2400 kW som er koblet til to Voith VSP 32R6 propeller via Kumera forkantgear. Fart og forbruk er max. 15 knop på 19 m3 brennolje og økonomisk 12 knop på 12 m3.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAMD 74A hjelpemotorer hver på 135 kW som driver Stamford generatorer. Castrol har levert smøreolje.
Alfa Laval har levert separatorer, og pumper er fra Azcue. Grenco, Spania har hatt leveranser som ventilasjonsanlegg og fryse-/kjølemaskineri. Tankpeileanlegg er type Umas, og kjeler kommer fra Pyro. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten i maskinrommet blir ivaretatt av et Unitor CO2 slukkesystem.

Phenix_1_899441872.jpgDekk
Karmøy Winch har levert hydraulisk dekksmaskineri, og eskorteliner er type Steelite mens taueline er type Superline. Dekkskran fra Effer er på 6,5t/10m. Norlense har levert oil recovery utstyr, og oilskimmer er fra Desmi. Fi-Fi utstyret består av to pumper med kapasitet 1500 m3/h, en water monitor på 20.000 l/h og en water/foam monitor på 20.000 m3. Unitor water/foam pump/monitor dekker lastedekksområdet.
Redningsutstyret består blant annet av 2×12 personers redningsflåter og en 6-personers MOB-båt.

Diverse
Båten er innredet med seks enkeltlugarer, skipskontor, messerom/dagrom, bysse med mere. Maritime Møbler har levert møbler, og og bysseutstyr er fra Beha.
Vico AS har levert og montert elektronisk utstyr som Furuno FAR-2137S radar, FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Simrad GC 80 gyrokompass, Simrad AP 50 autopilot, Furuno SC-60 GPS kompass, 2 x Furuno GP-80, Furuno Telchart T-2120 kartplotter, Furuno NX-500 navtex, Furuno FS-1570 radio, Furuno AF-100 AIS, Tron 40S og 45SX Epirb, Tron SART, 3 x Tron VHF, Furuno FM-8500 VHF, Sailor RT 4800 VHF, GP900 EX UHF, Motorola GP360 UHF, Nokia mobil og Tron AIR.

Astilleros Gondan S.A. skal levere søsterbåten «Apex» i mars, og Østensjø Rederi skal overta bnr. 443 i februar 2009. Dette er et søsterskip til «Edda Fram».

DEL