MS «Oyeasund»

Rederiet Lakeland Ulst Ltd., Ulst på Shetland overtok den 1. juli sitt nybygg M/S «Oyeasund» fra Risnes Sønner AS, Sagvåg. Båten er verftets byggenummer 110 og er levert i henhold til M.C.A.s krav.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båten er en konvensjonell oppdrettskatamaran med asymmetrisk skrog. Styrehuset med pantry er plassert helt forut. På det store arbeidsdekket aktenfor kan båten medta inntil 18 tonn last. Fartøyet er bygget som glattdekker og har oppbygget svinerygg forut og skansekledning rundt hele skroget.

Hoveddata:
Lengde o.a. ....................... 12,45 m
Bredde på spant ................ 6,00 m
Dybde i riss ........................ 1,50 m

Tankene har kapasitet for 1.300 liter brennstoff og 300 liter ferskvann, og båten er beregnet å skulle operere med to-manns besetning.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Sabb Iveco Aifo 8041 M 08 dieselmotorer, hver med en ytelse på 80 hk, plassert en i hvert skrog. Hver av motorene er via Sabb HVP25 reduksjonsgear med oversetning 3,5:1, koblet til et 3-bladet vripropellanlegg av Sabb fabrikat. Propellene på båten er utenbords beskyttet med kurv og bøyle slik at båten kan operere inntil oppdrettsfortøyningene uten å bli påført skade. Styremaskineriet er av type Ulstein Tenfjord.

Diverse
På dekk er det montert en tretonns capstan fra Rapp Hydema Syd og en Palfinger 14 tonns kranav type PK 14080B, levert av Bergen Hydraulic AS. Innredningspaneler kommer fra Fibo, og til oppmaling av katamaranen er anvendt epoxy fra Hempel Ifa Coatings. Elecon AS har utført den elektriske installasjonen og levert navigasjonspakke. Det elektroniske utstyret innbefatter Furuno 1621 radar og Humminbird 100 ekkolodd.