M/S «OLYMPIC INTERVENTION IV»

Ulstein Verft AS, Ulsteinvik overleverte Ulstein P101-designet M/S «OLYMPIC INTERVENTION IV» til Olympic Shipping AS, Fosnavåg 11. juli 2008 som byggenummer 280.

Dette er et søsterskip til «Olympic Triton» som ble levert i oktober i fjor og omtalt i Skipsrevyen nr. 5/2007. Forøvrig er nybygget det fjerde offshorefartøyet som verftet har bygget for rederiet og ble overklevert tre dager før tiden. Dåpen skjedde i Ålesund lørdag 12. juli.
Nybygget er beskrevet som et kombinert ROV subsea konstruksjonsfartøy og multifunksjonelt plattformforsyningsskip og har antageligvis kostet omtrent det samme som forgjengeren, rundt NOK 300 millioner. Fartøyet har store lastekapasiteter og kan betjene oljeindustrien world-wide enten det gjelder letevirksomhet eller produksjon. Fartøyet kan brukes for subsea-operasjoner og er utstyrt med moon-pool, ROV hangar med utsetting på begge sider og offshorekran. Videre er det mezzaninedekk, helikopterdekk og skipet har DP2-klasse. Videre beskrives skipets sjøegenskaper som svært gode. Norsk Stål har hatt materialleveranser.
I september 2007 opplyste Oceaneering International Inc. at de hadde befraktet skipet for fem år, og at skipet blir utstyrt med to hi-spec work class ROVs. Fartøyet skal brukes for subea installasjoner og IRM tjenester, samt brønnintervensjon services og skal i kontrakt for Shell i US i Mexicogulfen.
«OLYMPIC INTERVENTION IV» er klasset i DNV ✠1A1, SF, E0, DynPos AUTR, LFL*, CLEAN, COMF-V(3), HELDK-SH, DK(+), HL(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 95,00 m
Lengde p.p. 82,00 m
Bredde største 20,50 m
Dybde i riss til h.d 9,00 m
Dwt uten kran 4.330
Dwt med kran 3.916
Draft max 7,00 m
Draft design 6,50 m
Lastedekk areal 1110 m2
GT ca. 5947
NT ca. 1784
IMO 9396854

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1423 m3 brennolje, 906 m3 ferskvann, 314 m3 base oil, 2615 m3 vannballast, 965 m3 liquid mud, 965 m3 brine, 258 m3 dry bulk og 165 m3 methanol.

Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftssystem består av fire Bergen C25:339L9A dieselmotorer hver på 2610 bkW som driver fire AVK generatorer hver på 2800 kVA, og videre to Kamewa Ulstein FP azimuth kontraroterende thrustere, hver på 3000 kW. Reduksjonsgear er også av Kamewa Ulstein fabrikat. ABB har levert elektromotorer og frekvensomformere, og Vibracon har supplert klosser.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein thrustere og en Ulstein Aquamaster azimuth swing-up thruster, alle på 1500 kW. Nødaggregatet består av en Nogva Scania motor og Stamford generator.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer mens separatorer er fra Alfa Laval og RWO. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og proviant fryse-/kjølemaskineri er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Pyro har levert kjeler, og isolering av avgassrør er utført av R&M Ship Interior. Pall har stått for et omvendt osmose system, og Tero Marine har levert vedlikeholdssystem.
Brannsikkerheten er ivaretatt blant annet med et skumsystem fra Unitor, og brannvarslingsanlegget er levert av Tyco Fire & Integrated Solutions.

Dekk
Helidekket er levert av Maritime Products, og Odim har levert sitt LARS 3000 ROV system samt capstan. Stromek har levert ROV port. West Industri & Skipsservice har utført rørinstallasjoner. Heila har hatt kranleveranse til nybygget, dekksmaskineri er fra Rolls-Royce Marine type Rauma Brattvaag og Rapp Bomek har supplert fortøyningsutstyr. Ankerutrustning kommer fra Eide Marine Tech AS, og Gurskøy Sveiseindustri har levert landganger.
Alfa Laval Nordic har levert tankvaskeutstyr, og load calculator er fra Coast Design, Norway.
Bohamet har levert vinduer, og viskere er type Wynn. Libra Plast har forestått utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har levert lanterner og søkelys, mens lyskastere kommer fra Norselight. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og Muelhan Norge og Vest Sandblåsing har begge utført overflatearbeid. Katodisk beskyttelse er påført av Active Cathodic Protection.
I skipets redningsutstyr inngår livbåter fra Eide Marine Tech og daviter fra Aukra Maritime. Brude Safety har levert diverse løst brann- og sikkerhetsutstyr.

Innredning/diverse
Paneler på innvendig skott er fra Contech, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene ombord. Møbelleveransene kommer fra Vad, Telo Møbler og Rovde Møbelfabrikk. Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr, og vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum. Teamtec har levert incinerator.
M/S «Olympic Intervention IV» er bygget med permanent kapasitet for 100 personer, fordelt på tre suiter med salong og soverom, syv mindre suiter for offiserer og klienter, to enmanns klientlugarer og 44 tomannslugarer. I tillegg til lugarinnredningen er det konferanserom og kontor for klient, bysse og lounge for offiserene og messe på D-dekk, og A-dekk har bysse, messe/kafeteria og dagrom.

Ulstein Elektro
har levert hovedtavle, bro- og maskinromspulter og har utført de elektriske og elektroniske installasjonene Besåtende av Furuno FAR-2137S BB radar, FAR-2127BB radar, ecdis type Tecdis, Furuno GP-150 GPS navigator, gyrokompass Meridian, autopilot Anschütz Pilotstar D, Plath magnetic compass, Furuno ekkolodd FE-700, doppler log DS-80, Vingtor Sound rec. System VSS-111, Furuno FA-150 AIS Transponder, Furuno VR-3000 og Sailor Inmarsat-SSAS modell TT3000EB videre kommunikasjonsutstyr bestående av Sailor HC4500 MF/HF/DSC 250W simplex radiostasjon, Furuno NX-700-B Navtex. Jotron 40S friflyt, 45SX EPIRB, TRON SART radar transponder, bærbar VHF TRON TR-20, Sailor TT3000EB inmarsat-C, Fleet 77, Sailor RT5022 VHF med DSC, RT2048 VHF Simplex samt Motorola GP 380 EX bærbare UHF/VHF, GM 380 UHF. For utstyr til helidekk er der levert Jotron TR-710 MD VHF/AM Airband radio, ICOM AIR VHF/AM Airband radio samt Tele Supply TS-1B Helibeacon. Ulstein Elektro har også levert alarmanlegget for maskinrommet.
UPS-systemet er fra Anda Olsen, og DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime. Teige Electro Company har levert transformatorer, og styrehusstolene er type SAP.

Ulstein Verft skal fremover levere bnr. 281 til Eidesvik Offshore i november, bnr. 282 til Olympic Shipping i mars 2009, bnr. 283 til Marine Subsea, bnr. 284 til Olympic Shipping i oktober, bnr. 285 og bnr. 286 til Eidesvik i 2010, bnr. 287 til Marine Subsea også i 2010, bnr. 288 til Remøy Shipping i februar 2011 og søsterskipet bnr. 289 i mai samme år.

DEL