M/S «OLYMPIC HERA»

Fotos: Ulstein Group/Fuglefjellet. - Video:Fuglefjellet.
Olympic Shipping AS i Fosnavåg overtok det andre A 122 designet, M/S «OLYMPIC HERA», fra Ulstein Verft AS, Ulsteinvik den 29. oktober 2009. Nybygget er verftets byggenummer 284.

Det er vel naturlig at Olympic rederiet valgte Hera som navn på «Olympic Zeus» etterfølger. Ifølge gresk mytologi var hun Zeus’ respekterte hustru og familiens og de gifte kvinners beskytterinne. («Olympic Zeus» ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2009).

M/S «OLYMPIC HERA»
Da kontrakten ble inngått i desember 2006, ble prisen for to skip oppgitt til cirka 1,3 milliarder. Men som vi nevnte i «Olympic Zeus» omtalen, ble det ved leveringen antydet at prisen for det første skipet var kommer opp i rundt 850 millioner. Diverse miljøvennlige tiltak var medvirkende til prisøkningen.
Nybygget er drivstoffbesparende, har lavt utslipp av NOx, oppfyller DNVs Clean Design krav og har effektivt utstyr ombord. Skipet har Green Passport som oppfyller IMOs anbefalinger for resirkulering av skip. Det hybride fremdriftsmaskineriet er utviklet av Ulstein Design og skal føre til betydelig reduksjon i bunkersforbruket.
M/S «OLYMPIC HERA» blir beskrevet som et multifunksjonelt og meget stabilt fartøy. Vinsjer og tromler har stor kapasitet, 1 x 500 tonn og 2 x 450 tonn. I tillegg til avanserte ankerhåndteringsoperasjoner skal skipet også kunne utføre utfordrende konstruksjonsoperasjoner. Norsk Stål har levert stålprodukter.
Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV ✠1A1, Tug, Supply Vessel, SF, E0, DynPos-AUTR, NAUT-OSV(A), Clean Design, OPP-F, ICE-C, COMF-V(3), COMF-C(3), DK(+), HL (+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,80 m
Lengde b.p.p. 82,70 m
Største bredde 23,00 m
Dybde i riss til h.dk. 10,00 m
Draft design 7,50 m
Draft scantling 8,00 m
GT ca. 6839
NT ca. 2051
Dwt ca. 4.931
Dekksareal. ca. 800 m2
Dekkskap. ca. 2.500 t
Bollard pull ca. 260 t
IMO nr 9424730

Skipets tankkapasiteter er ca. 2770 m3 drivstoff, ca. 706 m3 ferskvann, ca. 4771 m3 vannballast, 964 m3 brine, 639 m3 liquid mud, 190 m3 base oil og 175 m3 cement.

Maskineri
Det hybride maskineriet gjør at skipet kan veksle mellom dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift, og at en kan dele på kraften til fremdriftsanlegget. Dette gjør at maskineriet kan opereres med direkte kobling fra motor til propell, eller nytte generatorene for å lage strøm som driver elektromotorer som igjen driver propellen. De to prinsippene kan også kombineres for å oppnå maksimal slepekraft og optimalt forbruk. Det gir både økonomiske og miljømessige fordeler.
De to hovedmotorene er type Wärtsilä 9L32 som hver har ytelse på 4500 kW v/750 o/min. Anlegget omfatter to Siemens generatorer og to propellanlegg med vingediameter 4500 mm. Siemens har også levert startere.
Videre er det 5 x CAT 3516 C hjelpemotorer hver på 2188 bkW og 5 x Siemens generatorer hver på 2100 kW. To akselgeneratorer produserer hver 3225 kVA. Nødaggregatet er av Nogva fabrikat.
Thrusterutrustningen er av Kamewa Ulstein Compass fabrikat, en Azimuth på 1500 kW, to forut hver på 1200 kW og to akter hver på 1050 kW. Styremaskineri er type Tenfjord.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, separatorer er fra Westfalia og Sperre har stått for kompressorer til fartøyet. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og Teknotherm har levert kjøling for air condition. XTronica har forestått tankpeileanlegget, flowmeter er fra AM Instrumentering og Tero Marine har levert vedlikeholds-/reservedelssystem. Både Brødrene Dahl og Ahlsell Norge har hatt diverse leveranser til nybygget, og Maritim Motor har supplert klosser. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Det er montert et CO2 brannslukkingsanlegg i maskinrommet.

Dekk
Offshore kranen med 250 tonns kapasitet er fra National Oilwell Varco, og både TTS Marine Crane og Rolls-Royce Marine har hatt kranleveranser, sistnevnte med to anchor handling kraner. Dekksmaskineri er også fra RRM type Rauma Brattvaag. Aukra Maritime har levert en Effer kran på 15 t/m for ROV hangar.
Cementanlegget er levert av Randaberg Industries, Monteringsservice AS har stått for sideporter type Norport. NorPro og Marine Aluminium har supplert landganger. Nor-Pro har levert fortøyningsutstyr og luker. Vinduer er en Bohamet leveranse, og vindusviskere er type Wynn.
Libra Plast har levert utvendige og GRP dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Ankerutrustningen er fra Fossen Shipping, og lanterner er en Tranberg leveranse.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er fra Active Cathodic Protection. Overflatearbeidet er utført av Vest Sandblåsing.
Redningsutstyret omfatter 8×25 personers Viking redningsflåter og 6-personers MOB-båt fra Mare Safety og davit fra TTS Marine Crane. Erling Haug har levert løst redningsutstyr, og medisinsk utstyr er fra Medi 3.

Innredning/diverse
M/S «OLYMPIC HERA» er innredet for 68 personer med 20 enkelt- og 24 tomanns lugarer. R&M Ship Interior har stått for innredningsarbeidene, der Contech har levert paneler på innvendige skott samt innredningsdører, og møbelleveransene kommer fra VAD, Helland Møbler, Telo Møbler og Rovde Møbelfabrikk.
Beha har levert bysseutstyr, vaskeriutstyr kommer fra Electrolx og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Incinerator fra Teamtec, og Global Enviro har supplert avfallskompressor.
Hareid Elektriske Solutions har levert audio/video utstyr, og Global Maritime har foretatt FMEA (Failure Mode and Effect Analysis). Styrehusstoler er fra NorSap.
Ulstein Elektro har utført de elektriske installasjonene ombord og har også levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr med blant annet Tron 40S og 45SX Epirbs og SART radar transponder.
DP II-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og Coastdesign Norway har levert load calculator.

Ulstein Verft skal levere bnr. 290 til Solstad Offshore (overført fra Karmsund) i mars 2010. Så følger bnr. 285 og bnr. 286 til Eidesvik i juni 2010 henholdsvis september 2011, bnr. 287 til Marine Subsea i oktober 2010, bnr. 288 til Remøy Shipping i februar 2011 og søsterskipet med bnr. 289 i mai samme år.
(Videoklipp laget av Fuglefjellet)

DEL