Nova Sea Aquaservice sitt nye flaggskip, «Nova Master», er overlevert. Foto: Sletta Verft

MS «Nova Master»

Sletta Verft har overlevert sitt nybygg nr. 171 «Nova Master» til Nova Sea Aquaservice

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet er 25 meter lang og 10,6 meter bred og bygget i stål. Den er designet av Møre Maritime i Kristiansund. «Nova Master» er blant annet utrustet med dieselelektrisk fremdrift levert av Elmarin, og har en bollard pull på 17 tonn.

To dekkskraner om bord på fartøyet er levert av Bergen Hydraulic, av typen Palfinger.

Stor kapasitet

Båten har elektrisk baugthruster og sidethruster levert av Petter’s Marine Hydraulikk. Den er også utrustet med 439 kg SHHP anker, kjetting og wire, samt anker- og slepevinsj fra MBH.

Av dekksutstyr finner man haikjeft, tauepinner og plateholder, også fra MBH. Fartøyet har to fortøyningsvinsjer med en kapasitet på fem tonn på dekk, samt to Capstaner på styrbord side. 

Propellanlegg og gear er levert av Finnøy, mens fartøyet er malt med Carboline maling levert av Multi Marine. 

Fra Helgeland til Bodø

Hege Storheil, daglig leder i Nova Sea, forteller at fartøyet skal gå på alle lokaliteter i produksjonsområde 8.

- Det vil i hovedsak være fortøyningsarbeid og lignende operasjoner båten vil benyttes til.

Det vil totalt være syv personer som opererer fartøyet, fordelt på to ulike skift.

- I tillegg vil det være dykkere med på det ene skiftet, forteller hun avslutningsvis.

Hoveddata:

  • Navn: «Nova Master» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 199
  • Design: Sletta 
  • Lengde: 25 meter
  • Bredde: 10,60 meter
  • IMO-nummer:  9865673
  • Rederi: Nova Sea
  • Motor: 500 hk diesel-elektrisk fra Elmarin
  • Gear:2G23-35F fra Finnøy
  • Propell: Finnøy
  • Generator: DI16 75 fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Florø Brannvernservice
  • Livbåter: Viking DK 12 fra Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Capstaner: 2x 3 tonn fra MB Hydraulikk