«Norwegian Gannet» ved kai i Bergen

M/S «Norwegian Gannet»

En lørdag ettermiddag i november ble slaktebåten «Norwegian Gannet» døpt i sin hjemmehavn, Bergen. Den nye båten kan fjerne inntil 86 trailere fra veiene.

«Norwegian Gannet» er bygg nummer 409 fra det tradisjonsrike spanske verftet Balenciaga Astilleros, etablert i 1921, og er den største båten verftet har laget hittil.

Hoveddata:

  • Navn: «Norwegian Gannet»
  • Verft: Balenciaga Astilleros
  • Byggenummer: 409
  • Design: Wartsila Ship Design
  • Lengde: 94 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Tonnasje: 3427
  • IMO-nummer: 9829083
  • Rederi: Hav Line AS
  • Motor: Wärtsila dieselelektrisk
  • Propell: Wärtsila Propulsion
  • Fabrikk: Optimar

Båten skal frakte laks direkte fra merdene i Norge, til Hirtshals i Danmark, hvor fisken skal pakkes og sendes ut til markedene. Båten skal starte med å operere fra Stadt og sydover, og selskapet vil i første omgang teste båten på fisk fra dette området.

«Norwegian Gannet» er også utstyrt med de nye Baader 144 maskinene, og kan sløye 100 tonn laks i timen. Etter slakt blir fisken kjølt ned til under null grader i RSV-tanker.

- En fullastet «Norwegian Gannet» kan få inntil 50 trailere vekk fra veien, noe som gir en god miljøgevinst og får last vekk fra smale kystveier, har Carl Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line uttalt.

Båten vil ha et personell på 100 personer fordelt på to skift. Ett skift er bestående av personell på 45-50 stykker. I tillegg vil selskapet ha noen ansatte på land i Danmark og i Norge. Da stillingene ble utlyst var det en enorm interesse, og flere enn 600 søkte på stillingene.

Arnesen sier til Skipsrevyen at de er veldig stolt over nettopp dette.

- Det er norske sjøfolk, fra steder som Bergen, Bømlo, Gulen, Hyllestad og hele kysten. Vi har NOR-flagg, Bergen som hjemmehavn, norske eiere, så dette er absolutt et norskt prosjekt, opplyser bergenseren.

Maskinen er en Wärtsila 31, som er selskapets storsatsing. Fartøyet har i tillegg to hjelpemaskiner.

Fra maskinrommet. Wärtsilla står for leveransen av motorer

Interiøret er levert av spanske Oliver Design. De har brukt ni måneder, og 60 000 arbeidstimer på å gjøre det så perfekt som overhodet mulig.

- Rederen ba oss om et eksepsjonelt design. De ville at vi skulle gjøre standarden for de ansatte om bord så bra at det minner mer om et hotell enn en arbeidsbåt, sier administrerende direktør Iñigo Oliver i Oliver Design.

Båten har en gjennomført flott standard og er topp moderne utstyrt. Både broen, lugarene, messen, kinoen, gymrommet og ikke minst den store slaktefabrikken om bord har høy standard, og det slår en hvor mye plass mannskapet får til å boltre seg på i arbeidshverdagen på det nye skipet.

Slaktebåten har fått navnet «Norwegian Gannet» oppkalt etter sjøfuglen havsule (gannet), som Arnesen personlig mener er den «tøffeste» sjøfuglen som finnes.