M/S «NORMAND SEVEN»

M/S «NORMAND SEVEN» ble levert fra Ulstein Verft AS, Ulsteinvik som byggenummer 277 til Solstad Offshore ASA, Skudeneshavn 6. juli. Nybygget er et stort Offshore Construction Vessel som kan utføre alle typer oppdrag innen offshore konstruksjoner og installasjoner. Skipet er utviklet i samarbeid mellom rederi og Vik-Sandvik og er av VS 4220 OCV design.

Det var på årets Nor-Shipping at SKIPSREVYENs “Ship of the Year” pris ble utdelt av nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.
Skipet ble kontrahert for en pris rundt 650 millioner kroner. Til sammenligning kontraherte samme samme rederi nå i august et stort OSCV skip sammen med et PSV/ROV fartøy for totalt ca. 1,5 milliarder kroner. Utfra dette kan man trekke visse konklusjoner om hva «Normand Seven» ville vært verd på markedet i dag basis “charter-free”.

534Gunvor_901552933.jpgFra prisutdelingen i Hamburg: Fra venstre Gunvor Ulstein, CEO Ulstein-konsernet, Egil Sandvik, salgssjef Vik Sandvik, statsråd Dag Terje Andersen, Asle Strønen, redaktør Skipsrevyen, Lars Peder Solstad, CEO Solstad Offshore og kaptein Kjetil Sørstrønen.

Rederiet
Solstad Offshore fremla nylig andre kvartals resultatet som viste fraktinntekter på 475 millioner kroner og resultat før skatt på 254 millioner som inkluderte salgsgevinster på 83 millioner kroner. Solstad Konsernets flåte har p.t. en kontraktsdekning på ca 73% for gjenværende del av 2007 basert på antall dager. Inklusive opsjoner er dekningen ca. 81%. For 2008 er dekningen henholdsvis ca 43% og 61%.
Rederiet mener at det vil bli enormt mange subsea oppdrag fremover ettersom mer enn 100 ny FPSOer skal leveres innen de neste fem årene. Geografisk sett betyr dette oppdrag offshore Vest-Afrika, Brasil, Sør-øst Asia/Australia og US Gulf i tillegg til Nordsjøen.

Verftet
Ulstein Group kan som kjent feire 90 års jubileum i år og under hvilke markedsforhold der en fyldig ordrebok illustrerer kanskje aller best verftsgruppens utvikling. Mange av skipene som bygges, er av Ulstein Design, der X-bow konstruksjonen har vært den mest fremtredende. Men med tilfellet M/S «NORMAND SEVEN» vises det at verftet også bygger skip av andres design.

Designer
Vik-Sandvik startet sin virksomhet i 1975 og er i dag også etablert i Polen og Kina i tillegg til Norge (Fitjar, Bergen, Omastrand og Ålesund). Frem til i dag har bedriften designet nær 500 skip av forskjellige typer bygget ved forskjellige verft rundt om på kloden. Uttalelsen “A good ship design consultant comes himself to the shipowner with the new proposals” (Egil Sandvik) forteller en del om Vik-Sandviks filosofi for å hevde seg i et competitive marked.
VS 4220 OCV er utviklet ene og alene for konstruksjonsmarkedet, selv om det da er litt ironisk at skipet nå blir ombygget til rørleggingsfartøy for det første oppdraget som varer i to år.

M/S «NORMAND SEVEN»
Designet er basert på erfaringer fra «Normand Cutter», «Normand Clipper» og «Normand Installer», og det er lagt vekt på effektivitet, sikkerhet og økonomi samtidig som miljøet hensynstas. ROV support tilbys ved operasjon på begge sider av skipet, og skipet har DP IMO class III.
Skipsbygningskontrakten ble inngått 19 august 2005, kutting av stål startet 3 februar 2006, tauing fra Polen startet 15 november 2006 med ankomst Ulstein Verft 20 november og dokking 23 november. Sjøsetting fant sted 1 april og levering altså 6. juli 2007.
Skipet skal inn på kontrakt til Subsea 7 for en åtte års periode. I den forbindelse er arbeider utført i Newcastle slik at fartøyet kan installere flexible pipes (risers and flowlines) ved Petrobras’ prestisjeprosjekt Roncadore in Brasil. Skipet blir da utstyrt med 10 x 9,2 diameters reels, en 300-tonn A-frame og annet utstyr for rørlegging. Petrobras oppdraget har en varighet på to år.
Skipet seiler under NIS flagg og har klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, DynPos-AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V(3), HELDK-SH, ICE C, CRANE, DK (+), TMON. Arrangement and equipment according to NAUT-OSV.

Lengde o.a. 130,20 m
Lengde b.p.p 118,40 m
Største bredde 28,00 m
Dybde i riss til h.dk 12,00 m
Dekkslast 12,00 m
Lastedekk areal ca. 2000 m2
Draft sommer 8,60 m
Draft design 6,20 m
Dwt 8m draft ca. 11.750
GT ca. 14145
IMO nr 9367009

Tankkapasitetene er ca. 2414 m3 fuel olje, ca. 702 m3 diesel olje, ca. 900 m3 ferskvann og ca. 6924 m3 vannballast.

Dekk
Skipet er utstyrt med 250 tonns Hydralift AHC Crane system fra National Oilwell Norway. Maksimum arbeidsradius er 36 meter for hovedkrok og 40 meter for hjelpekrok. Maksimum operasjonsdybde er 2500 meter. Skipet har også kraner fra TTS Marine, Palfinger og Dreggen Crane.
Dekksmaskineri leveransen er fra Rauma Brattvaag, og Odim har levert to transponder vinsjer. TTS har også levert sideporter, mens ankerutrustning er fra Eide Marine Tech og fortøyningsutstyr fra Rapp Bomek.
Heli-dekk som måler 22,2 m i diameter, er levert av Maritime Products. Skipet er utstyrt med et roll dampening system og anti-heeling system.

Vinduer er levert av Bohamet og vindusviskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere og tyfon er fra Norselight. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og anoder er supplert av Active Cathodic Protection.
I redningsutstyret ombord inngår to helt lukkede livbåter hver med kapasitet for 102 personer, levert av Eide Marine Tech med daviter, MOB-båt fra Mare Safety m/davit fra TTS Marine, seks Viking redningsflåter hver med kapasitet for 35 personer, levert av Mare Safety og diverse redningsutstyr fra Erling Haug. Medi 3 AS har forsynt skipet med medisinsk utstyr.

Nybygget er arrangert for en besetning på 100 personer, og det er to dagrom, konferanserom og hospital ombord. Styrehuset utgjør hele 400 m2. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior med innredningspaneler fra Contech og møbelleveranser fra VAD AS, Fora Form og Rovde Møbelfabrikk, mens Ekornes har levert madrasser. Glamox har levert beslysningsutstyr og garderobeskap kommer fra Midt-Norge Industriinnredning. De prefabrikerte fryserommene er levert av Fresvik Produkt, Termo Storkjøkken har stått for bysseutstyr og vaskeriutstyr er fra Electrolux og Miele.

Teamtec har leveret incinerator, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Malermestrene BMV har levert keramiske fliser og flytende dekk, og Schindler Stahl har stått for leveransen av heiser.
De elektriske installasjonene er utført av Ulstein Elektro, hovedtavle er produsert av Wärtsilä Norway og SAP har levert styrehusstoler. Lastekalkulator er fra Coastdesign.

Maskineri< /strong>
M/S «NORMAND SEVEN» har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri. Wärtsilä har levert fire 6-cylinder og to 8-cylinder Wärtsilä 32 dieselmotorer med ytelse på 2880 kW henholdsvis 3840 kW hver. Wärtsilä har også levert generatorer, frekvensomformere, samt sikkerhets- og atomasjonssystemer. De seks generatorene er fra Alconza. De to Kamewa Ulstein fremdriftsthrusterne er hver på 5000 kW, og fartøyet har også tre Bunvoll thrustere på 1500 kW (to forut og en akter) og en 2000 kW azimuth thruster forut. Nødaggregatet er av CAT fabrikat. Skipets fart er ca. 16,5 knop.
Pumpeutrusningen er fra Allweiler, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separator leveransene kommer fra Westfalia, Alfa Laval og RWO. Bjørge Automation har levert et tank måleanlegg. air-condition anlegget er fra Aeron AS, vifter fra Nyborg og proviant kuldeanlegget er levert av Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Kjelutrustning er fra Pyro og evaporator fra Enwa. Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et vanntåke system i maskinrommet levert av Danfoss Semco AS og et CO2 system fra Unitor. Varslingsanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions AS.
Av andre leveranser har Møre Trafo levert transformatorer, UV-filtre er fra Profinor og Tero Marine har fremskaffet vedlikeholdssystem. Vibracon utstyr er levert av Maritime Motor, nivåtransmittere er fra Monitrols AS, Vulkan har levert kuplinger, ventiler er fra Ahlsell Norge og GS-Hydro Norge og AM Instrumentering har levert flow meter.

Elektronikk
Det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er installert av Ulstein Elektro og omfatter Furuno S-band and X-band radar, Furuno FCV-1299L BB and Skipper GDS 101 ekkolodd, Navipol 1 magnetisk kompass, Navigat X gyrokompass, DL-850 logg, Navipilot autopilot, Furuno GP-90 GPS, Tron 40S, Tron 45SX EPIRB, SART radar transponder, portable Motorola GP380 VHF, Furuno VHF, Helikopter kommunikasjon fra ICOM, Inmarsat Fleet 77, Furuno FA-150 AIS, Furuno GMDSS radio stasjon og Wizard II wærstasjon, Furuno NX-700A navtex, Hernis Scan Systems komplett 400 CCTV system, intercom anlegget fra Phontech og PA system type TOA. Comrod har levert antenner, og DP-systemet er fra Kongsberg Maritime.

Finansiering
Eksportfinans i samarbeid med garantistene Nordea Bank, Fokus Bank og Danmarks Skibskredit AS står for langsiktig finansiering til rederiet. Johan G. Olsen i Kristiansand var involvert som megler for Subsea 7 forretningen, P&I forsikring er dekket hos Gard og H&M forsikring hos Norwegian Hull Club.

Ulstein Verfts ordreliste finner man bnr. 278, en P101, til Olympic Shipping i oktober og samme type fartøy til samme rederi i juli 2008 som bnr. 280. Bnr. 279 er Ulstein SX 121 design og skal leveres til Island Offshore våren 2008 som «Island Construction», og bnr. 281, også type SX 121, som bygges for Eidesvik, skal være klar til overlevering i november 2008. I juli 2009 skal Marine Subseas nybygg av SX121 design leveres, og Olympic Shipping har sikret seg bnr. 282 og bnr. 284 for bygging av AHTS skip av A122 design.

534Normand_Seven_l_982619541.jpg534Seven_r_234146167.jpg

DEL