M/S «NORA»

Seigla Ehf, Akureyri på Island overleverte speedsjarken «NORA» til Benn-Jøran Jenssen, Vannareid 31. januar som byggenummer 58. I forrige utgave av SKIPSREVYEN ble «Seien» omtalt. Båter fra Seigla ser ut til å bli svært populære i Norge med rundt 10 fartøyer bestilt hittil, inkludert disse to.

Båten er bygget i vakuumprodusert plastmateriale, Vacuum infused GRP, som etter sigende kan sammenlignes med stål i styrke, men med bare halve vekten. Det gir naturlige fordeler som drivstoffsparing og fartforbedring. Materialet isolerer, og kondens unngås i båten.
Båten har senkekjøl som skal gi bedre manøvrering ved lave hastigheter og mindre avdrift ved garnsetting. Med bredde på hele 4,6 meter er båten blant de bredeste i sin klasse, noe som betyr større lastekapasitet.

M/S «NORA» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,99 m
Bredde 4,60 m

778Nora2_429486312.jpg

Fremdriften besørges av en Volvo Penta D12 dieselmotor som utvikler 750 hk og gir båten en toppfart på cirka 27 knop.
Lorentzen Hydr. & Mek. Verksted har levert dekksmaskineri. Rafeyri ehf har tatt hånd om det elektriske systemet ombord, og elektronisk utstyr er levert av R. Sigmundsson og installert av Rafröst med utstyr som Olex 3 plotter, Comnav Commander autopilot og utstyr fra Raymarine som radar, ekkolodd, GPS, Scanner og AIS.

DEL