Nexans flaggskip «Nexans Aurora» er levert fra Ulstein Verft på tiden. Foto: Ulstein Group

MS «Nexans Aurora»

På den siste dagen i mai ble flaggskipet i Nexans-flåten, «Nexans Aurora», overlevert til rederiet. Bare noen dager senere ble hun nominert til Skipsrevyens Ship of The Year 2021.

I 1976 var «Nexans Skagerrak» skipet som la den første elektriske sjøkabelen mellom Norge og Danmark. Nå, 45 år senere, er det «Nexans Aurora» sin tur til å gjøre den jobben. 

Det 149,9 meter lange og 31 meter brede fartøyet er spesialisert for transport og installasjon av undersjøiske høyspentkabler og en rekke undersjøiske konstruksjonsoppgaver. «Nexans Aurora» er utstyrt med spesialdesignet utstyrt for transport og legging av kabel og umbilical, inkludert buntlegging, kabelvern og spleising. 

Til tross for de krevende tider med restriksjoner på grunn av Covic-19 pandemien har Ulstein Verft klart å levere fartøyet på tiden. Det omtaler konsernsjef  Cathrine Kristiseter Marti i Ulstein som en bragd. 

- Med alle implikasjoner, avgrensninger og forsinkelser innen både produksjon, innkjøp og reiserestriksjoner, er det en bragd. Det er en prestasjon av Ulstein har klart å holde Covid-19 utenfor verftsområdet gjennom hele prosjektet, sier Marti.

Skulle bygges i Kroatia

«Nexans Aurora» skal ha en viktig rolle i Nexans forsyning og avanserte undersjøiske høyspent-systemer for å støtte elektrifisering, som forbindelser mellom land og regioner, fornybare offshoreløsninger og elektrifiseringsløsninger for andre offshoreinstalasjoner.  

Prosjektleder Hans Karsten Voldsund ved Ulstein Verft understreker at det gode samarbeidet, innsatsviljen og hardt arbeid av alle involvert har vært helt avgjørende for at prosjektet har gått så godt. 

Det var i 2017 at Skipsteknisk i Ålesund fikk i oppdrag å utvikle det nye fartøyet. I utgangspunktet var det et kroatisk verft som var ment å skulle bygge fartøyet, men økonomiske problemer ved verftet førte til at det etterhvert ble flyttet til Norge. 

I juli 2018 ble det kjent at det var Ulstein Verft som var valgt som verft for det store prosjektet. 

- Vi setter stor pris på at Nexans, en solid og viktig maritim aktør, velger Ulstein til å bygge sitt nye flaggskip. Vi har en svært kompetent organisasjon med lang erfaring i å levere avanserte skip til våre kunder. Denne kontrakten er vunnet i tøff internasjonal konkurranse, uttalte daværende konsernsjef, Gunvor Ulstein, da kontrakten ble kjent. 

Skroget ble bygget ved Crist-verfte i Polen før det i juni 2020 ankom verftet i Ulsteinvik. 

Nominert til Ship of The Year

Nexans prosjektleder, Frode Beyer, sier han er fornøyd og lettet etter 36 måneder med konstruksjon av fartøyet. 

- Dette er en minneverdig dag for prosjektteamet og Nexans. Jeg vil takke alle som har bidratt til suksessen i dette prosjektet. Vi ser nå frem til å få «Nexans Aurora» ut i verden for å bidra til Nexans ønske om å elektrifisere fremtiden for en grønne tilværelse, sa han ved overleveringen. 

8. juni ble skipet døpt i en seremoni i Ulsteinvik med Anne-Lise Aukner, tidligere direktør i Nexans Norway, som Gudmor. Bare noen dager senere ble skipet nominert, som ett av tre, til den prestisjetunge prisen Ship of The Year, som deles ut av Skipsrevyen. 

Fartøyet har plass til et mannskap på 90 personer alle i egne lugarer med egne bad. Den har også treningsrom og sykestue i tillegg til messe og oppholdsrom. Videre har «Nexans Aurora» garderober, vaskerom, tekniske rom, kontorer og møterom.  

Skipet er klasset av DNV og flagget i NIS.

Utstyr: 

«Nexans Aurora» er utstyrt med 6x Bergen Engines generatorsett, à 3600 kW med SCR system som oppfyller Tier III kravene. Den har videre en Pon Power havnegenerator 1432 kW, også med SCR-system som oppfyller Tier III. Videre har en den en nødgenerator fra Scania på 450-511 kW fra Nogva Motorfabrikk 

Brunvoll har levert 3x azimuth thrustere à 3200 kW, 2x tunnel thrustere à 3100 kW og 1x uttrekkbar azimuth thruster på 3000 kW. 

ABB har stått for leveransen av elektriske motorer for thrusterene, hovedtavler og generator for dieselmotorer, 

Kongsberg Maritime har levert dørene til ROV-hangar, i tillegg til DP-system, LARS, umbilical, navigasjons og kommunikasjonsutstyret og brokonsoller. 

IAS er levert av Blue Ctrl AS. Hydrauliske luker og vareheis er levert av MacGregor Sweden, mens Lift Emotion Offshore & Industry har stått for leveranse av personheis. 

Pumper om bord er levert av Allweiler. Livbåter kommer fra Fr.Fassmer GmbH&Co.KG. Kjølere er levert av Hydronic Coolers AS. Sanitetsanlegget på «Nexans Aurora» er levert av Jets Vacuum AS. Vanntette dører kommer fra IMS, mens utvendige dører er levert av Libra Plast.  

Kabelleggerutstyret er levert av MAATS Tech. 

Anlegg for behandling av ballastvann er levert av Norwegian Greentech. A-ramme og A&R-vinsjer er levert av Palfinger Marine Norway, mens Palfinger Marine Safety har levert daviter til livbåter. Red Rock Marine har stått for leveranse av kraner. Rovde Møbel & Design har stått for interiøret.  

Skipet er malt med maling fra Jotun. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Nexans Aurora» 
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 314
  • Design: Skipsteknisk ST 297 CLV
  • Lengde: 149,9 meter
  • Bredde: 31 meter
  • Tonnasje: 20 800
  • IMO-nummer: 9862059  
  • Rederi: Nexans
  • Motor: 6x Bergen Engines à 3600 kW Tier III 
  • Thrustere: Brunvoll
  • Generator: Pon Power 1432 kW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Kongsberg Maritime
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Fr.Fassmer GmbH&Co.KG
  • Kabelleggerutstyr: MAATS
  • Interiør: Rovde Møbel & Design
Fra broen om bord. Foto: Ulstein Group Alle om bord har egen lugar med bad. Foto: Rovde Møbel & Design