M/S «MULTI SAFETY»

– Servicefartøy fra Vaagland Båtbyggeri

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Servicefartøyet «MULTI SAFETY» ble levert fra Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland til Multi Safety AS, med FSV Group AS som manager, den 14. august 2015 som verftets byggenummer 150.

Dette er nybygg nr. 4 til samme rederi i løpet av 2 år. Det første nybygget, ’’Multi Server’’, ble døpt på Aqua Nor i 2013, og ’’Multi Pioner’’ ble døpt i september 2013.

”Multi Safety” ble døpt på Aqua Nor 2015 i Trondheim, tirsdag den 18. august. Dette er skrogmessig et søsterfartøy til «Multi Green», levert i desember 2014 og omtalt i Skipsreyven nr. 6/2014. Som de forrige byggene er fartøyet designet av Solstrand Trading i nært samarbeid med rederi og verft.

Det er lagt stor vekt mannskapets erfaringer fra de forrige fartøyene for å oppnå en ytterligere effektivisering av de arbeidsoperasjonene fartøyet skal utføre samt et enda høyere HMS nivå. Bekvemmelighetene for mannskapet er forbedret ved at del av innredningen er flyttet opp på dekket under styrehuset. Dette gir også et større arbeidsdekk enn på de foregående nybyggene. Det er et bevisst valg at leveran-dørene i stor grad er norske med hovedtyngden av de lokalt fra Nordvestlandet. Skroget er bygget i Polen ved Finomar Sp.zo.o.

«MULTI SAFETY» beskrives som et frakte- og servicefartøy for oppdretts-næringen og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Dynpos, AUT, Tug, samt Sjøfartdirektoratets regler for lasteskip med europeisk fartsområde nord for 40o.

Båten har Molde som registreringshavn og har følgende.

hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 26,88 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 23,38 m

Bredde på spant .................................................................................................... 11,50 m

Dybde i riss til h.dk. ……………………………………………………………………… 4,00/4,50 m

Draft ....................................................................................................................... 3,15 m

GT ............................................................................................................................... 279

NT ............................................................................................................................... 111

DW ............................................................................................................................ 263 t

Dekkslast ……………………………………………………………………. 185 t/6x20’ containere

Lasterom ................................................................................................................ 125 m3

Bollard pull .............................................................................................................. 16,4 t

IMO nr. ............................................................................................................... 9760665

Tankkapasitetene er 64 m3 brennolje, 15 m3 ferskvann og 74 m3 ballast.

Maskineri

Det dieselmekaniske fremdriftsanlegget består av 2 x Nogva Scania DI16 71M som hver utvikler 500 hk v/1800 o/min, og som via 2 x Nogva Mekanord HS350 reduksjonsgear med oversetning 5,94:1 driver 2 x Helseth 3H140 HSD propellanlegg med vingediameter 1650 mm. Strømforsyningen besørges av 2 x Nogva Scania DI 13 75M motorer på 376 kW, koblet til hver sin Stamford generator på 300 kW. Farten oppgis til ca. 11 knop, og service fart 9,5 knop.

Elmarin AS har utført både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene. Dette innbefatter hovedtavle, startere, alarmsystem, ballastventilstyring, manøversystem og navigasjon.

For manøvrering er båten er utstyrt med to Brunvoll FU37 elektrisk drevne sidethrustere på 240 og 280 kW, samt 2 stk. styremaskiner som er levert av PMH. Posisjoneringssystemet ombord er levert Marine Technologies.

En Atlas Copco kompressor er levert av Tools og en CjC filterseperator fra Øwre-Johnsen. Cathwell har levert antigroesystemer for sjøkassene og tankpeile-systemet er levert av Xtronica. Pumpene ombord er levert av Allweiler og Grundfos.

Dekk/diverse

MB Hydraulikk har levert dekksmaskineri bestående av en 80/20 tonns dobbel varpvinsj med strekk- og lengdemåling samt frislipp funksjon, 4 stk. 2 tonns capstaner, varpankervinsj, samt en HPU for drift av dekksmaskineriet.

Tauepinner og haikjeft er Triplex leveranser. En Mampaey slepekrok er levert av Fenconor, og Aukra Maritime har levert to HS Marine dekkskraner, en AK 48 med 3 tonns vinsj og en AKC 145/20 med 5 tonns vinsj. Videre er det montert en Multilock platelås fra SHM Solutions og en 5 tonns Brevini hjelpevinsj akter på dekk. Arbeidsbåten ombord er en Poralcirkel 580 Work levert av Helgeland Plast, mens rednings-, brann- og skipsutstyr er levert av Erling Haug.

Varmtvannsvasker er type Master, og hydraulisk vaskeanlegg er fra H.L. Skjong. Innredningen er levert av RM Ship Interior, ventilasjonsanlegget av Wangsmo og Jets har levert toalettsystemet ombord. Procoat har stått for malingsarbeidene med Hempel som malingsleverandør.

 

Vaagland Båtbyggeri AS skal levere nybygg nummer 5 av samme type til FSV i mars 2016. Dette blir verftets bnr. 151.