M/S «MULTI PIONER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

FSV Group AS, Aukra overtok «MULTI PIONER» som byggenummer 147 fra Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland den 4. september 2013. Utrustningsarbeidet er utført av BKW. Dette er søsterbåt av «Multi Server» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2013. Solstrand Trading har stått for designen som har fått benevnelsen S-2411-AT.

Byggekontrakten ble inngått i juli 2012 etter at FSV Group hadde sikret seg langsiktig leieavtale med et ledende oppdrettsselskap – Marine Harvest ble nevnt i media – for utleie av en ny type servicefartøy. Selskapet bestilte så “inntil fem fartøyer” ved Vaagland med en totalramme på ca. NOK 200 millioner.

FSV Group ble etablert i 2011 i Aukra og har ambisjon om å være blant de ledende aktørene i markedet for servicefartøy innen 3-5 år.

«MULTI PIONER» beskrives som en forminsket utgave av ankerhåndteringsfartøyene som opererer i Nordsjøen og kan gi bistand ved avlusning, være i beredskap ved havari av sjøanlegg, utføre kontroll og vedlikehold av fortøyninger, utføre slepeoppdrag og påta seg diverse fraktoppdrag.

I forhold til «Multi Server» har kranene type HS Marine fra Aukra Maritime byttet plass ombord i «MULTI PIONER».

Fartøyet er bygget i henhold til Sjøfartsdirektoratets regler og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 24,60 m
Lengde b.p.p 21,70 m
Bredde på spant
11,00 m
Dybde i riss til h.dk.
4,00 m
Dybde i riss til sh. dk.
4,50 m
Draft 3,15 m
GT 266
Dekkslast
150 t
Lasterom
80 m3
Ballard pull
15 t
IMO nr.
9683881

Tankkapasitetene er 55 m3 brennolje, 16 m3 ferskvann og 124 m3 ballast.

Maskineri

Fremdriften besørges av en 2 x Nogva Scania DI 16 43 M dieselmotorer som hver utvikler 500 hk v/1800 rpm. Disse er koblet til 2 x Helseth 3H140 HSD propellanlegg med vingediameter 1650 mm via 2 x Mekanor HS 350 reduksjonsgear. Båten har PMH manøversystem. Fremdriftsmaskineriet gir båten en servicefart på ca. 10,6 knop med drivstofforbruk på ca. 100 l/t.

For å oppnå best mulig manøvrering har fartøyet to MB Hydraulikk sidepropeller, hver på 200 hk. Strømforsyningen besørges av en Nogva Scania DI 1375M hjelpemotor på 300 kW med Stamford generator. Nødaggregatet utgjøres av en Nogva Deere 6068 TFM50 motor på 108 kW.

Allweiler har levert pumper, og hydrofor er fra Grundfos. Alfa Laval har levert separatorer, og en kompressor er fra Atlas Copco. Ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo, og tankpeileanlegg er fra Monitrol. Brødrene Dahl har stått for ventiler og rør. R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene, og Castrol har levert smøreolje til nybygget.

Dekk/diverse

MB Hydraulikk har levert dekksmaskineri som kombivinsj, 4 x capstan og varpankervinsj. 25 tonns slepekrok er fra Mampaey, og HS Marine har supplert hjelpevinsj. Sistnevnte firma har også levert to dekkskraner, en AK 48 og en AKC 145/20, begge med 3,5 tonns vinsj. Safex har supplert løfteutstyr, mens Hydra Pipe har supplert hydraulikkrør og -komponenter.

Gurskøy har levert landgang, og ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. Vinduer og utvendige dører kommer fra Bohamet, og viskere er fra Seematz. Libra Plast har levert GRP dører, og Norselight har supplert lyskastere.

Fartøyet er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og Procoat har utført arbeidet. Cathwell har levert antigroe beskyttelse. I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter fra Erling Haug.

R&M Ship Interior har hatt oppdraget med innredningen ombord, og styrehusstoler er fra Alu Design. Miele har levert vaskeriutstyr, og Jets har tatt seg av toalettsystemet.

Nik. Haugrønning AS har levert Petter’s Marine Hydraulics’ Keep Position DP-anlegg type KP 200. Elmarin AS har utført både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene. CCTV er levert av Marine Equip.

Vaagland Båtbyggeri AS skal levere bnr. 145, Fiskebas, i oktober.