M/S «MILJØDRONNINGEN II»

Det er ikke mange 34 meters fartøyer som har fått så mye publisitet i forbindelse med bygging og levering som «MILJØDRONNINGEN II». FlyingCat 35 designet ble levert som byggenummer 1677 fra Fjellstrand AS, Omastrand til Miljødronningen AS, Bergen 31. januar. Dåpen ble foretatt av Tonje Wollen Grieg. Det oppgis at 20 rederier og organisasjoner har bidratt økonomisk, mens over 80 har sponset båten med utstyr. Det får man si er helt spesielt når det oppgis at totalprisen kom på så mye som nær 50 millioner kroner.

Fartøyet beskrives som “verdens mest miljøriktige” der Green passport fra Lloyd’s Register blir fremhevet. I SKIPSREVYEN har vi etter hvert omtalt flere nybygg med Green Passport fra Det Norske Veritas, blant annet flere Stena nybygg.
Det fremheves at båten kan bruke alternativt drivstoff, og at fartøyet har isforsterket skrog. Båten har mini-ubåt ombord med mulighet for høykvalitetsfilming ned til 1500 meters dyp som via satellitt kan sendes hvor som helst på kloden. Videre er det dykkeravdeling og laboratorium, og båten er utstyrt med helidekk. Målet for rederiet er naturligvis kartlegging av miljøforurensning langs kysten. Det er også en konferanseavdeling ombord med kapasitet for 50 personer.
M/S «MILJØDRONNINGEN II» har klasse HSC2000 passasjerfartøy A, liten kystfart klasse B. Styrke DNV HSLC R2 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 34,90 m
Bredde p. sp. 10,10 m
Dybde i riss 4,00 m
Dypgående inkl. prop. 2,30 m
Airdraft 12,00 m
IMO 9419345

Tankene har kapasitet for 2 x 3750 liter biodrivstoff, 2 x 3750 liter diesel olje og 2000 liter ferskvann.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av to MAN D2842LE 410 dieselmotorer hver med ytelse på 809 kW v/2160 o/min som via to Servogear HD295 PTIR-HR (PTIL-HFR) med oversetning 4,2:1 driver to Servogear propellanlegg type 9P820-1002B.
Styremaskineri/manøversystem er fra Scana Mar-El Neptun, og ror inngår i Servogear leveransen. Service speed er cirka 23 knop.
For best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med tre MB Hydraulikk thrustere, to forut og en akter.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Deere 6068 TFM50 hjelpemotorer hver på 83 kW med Stamford generatorer som hver produserer 104 kVA. Lanopro har levert avgiftsfrie smøremidler.
Alf Lea & Co. Brannvern har levert et inergen brannslukkingsanlegg for motorrommet, og alarmanlegget er fra Autronica.

Dekk/innredning
MB Hydraulikk har levert trålvinsj og vinsj for prøvetaking, og kran på 15 t/m er av Palfinger fabrikat levert av Bergen Hydraulic. Norselight har stått for leveranse av lanterner og lyskastere, og Glamox har levert belysningsutstyr. Fartøyet er oppmalt med produkter fra International Maling, og dekksbelegg er levert av Erik W. Andersen AS.
Redningsutstyret består blant annet i Springer 660 MOB-båt i davit fra Vestdavit, DSB redningsflåter og DSB MES system fra Brude Safety og redningsvester og passasjerdrakter fra Helly Hansen.
Eknes har levert møbler, og sentralstøvsuger er fra Flexit. Maritim Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord. I tillegg til konfersesalong med 50 plasser, er det mannskapsmesse og mannskapssalong samt tre 2-mannslugarer. Det er dessuten åtte hvilelugarer.

Elektronikk
Maritim Elektro har delvis levert den elektroniske utrustningen. Alarm anlegget inngår i motorleveransen. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret inneholder blant annet Vision Master FT 251/MK/SS fra Northrop Grumman Sperry Marine, Furuno FE-700 ekkolodd, Simrad ES60 ekkolodd, Simrad SP 70 sonar, Ben Anthea logg, Navigat X MKI HSE gyrokompass, Simrad AP9 MK3 autopilot, Furuno GP-150, Sperry Marine kartsystem, Sperry Marine VDR, Furuno FS-2750 MF/HF GMDSS A2 radiostasjon, Tron 40S og 40SX Epirb, SART radar transponder, Furuno FA-150 AIS, Furuno FM-8800 S-DSC VHF, Tron TR20 VHF, Furuno NX-700 navtex og Tron TR-710 AIR VHF.
Sohome har levert datanettverk, HiPaP for ROV er fra Kongsberg Maritime, Comrod har levert antenner og Zenitel har stått for intercom-anlegg og PA system.

Bnr. 1680 og 1681 fra Fjellstrand AS er offshore fartøyer til P/F Supply Service som skal leveres i desember og juli 2009.

Se reportasje fra dåpen av M/S «MILJØDRONNINGEN II»

Se også Slik fødtes «Miljødronningen»

DEL