M/S «MARGRUNN»

Med leveringen av M/S «MARGRUNN» er nok en Selfa Speedsjark havnet i Helligvær i Nordland. Byggenummer 199 er bygget ved Selfas Dora-2 anlegg på Nyhavna og ble overtatt av Bjørn Andersen, Helligvær 23. oktober.

Selfa Arctic produserer sine nybygg på Selsbakk seks kilometer fra sjøen i Trondheim. Selskapet har sine røtter tilbake til 1872 da det ble etablert papirfabrikk der båtbyggeriet ligger i dag. Etter 135 år “borte fra sjøen” har nå bedriften også et sjønært anlegg ved Dora-2 anlegget på Nyhavna.
Anlegget består av en innseilingsdokk med 117 meters lengde og 11,5 meters bredde, pluss arealer på land. Senere skal det komme en 130 tonns elektrisk skipsheis som etter sigende vil bli verdens største i sitt slag, samt verkstedslokaler. Her skal selskapet kunne overlevere nybygg og drive vedlikehold og reparasjoner av fiskefartøy, passasjerbåter og lystbåter.
Rederen skal bruke nybåten til fiske med line, teiner og juksa. Fartøyet er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske.

M/S «MARGRUNN» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 9,94 m
Bredde 3,42 m
Lasterom 7 m3
Akterdekk 16 m2
Fiskerinummer N-32-B, og kjenningssignal LG 2597.

Margrunn2_324654539.jpgDekk/innredning
Akterdekket er på 16 m2, og dekkslengden på styrbord side er nesten 6 meter. Luken til lasterommet er stor nok til at det kan lastes/losses 9 containere til/fra lasterommet som er på 7m3. Fartøyet har også et separat rom i hekkforlengelsen. Båten skal ha en 800 kg Lorentzen linekveiler ombord, og det er 3 stk. tilkoblinger for juksamaskiner. Colt Industrier har levert vinduer, og båten har Norselight SH200 lyskaster på 200W.
Innredningen følger mønsteret med åpen og trivelig interiørløsning, skipsdørk i lugar og styrehus og Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. I tillegg varmes innredningen opp med Webasto Airtop 5000 dieselvarmer.
Det er en dobbeltkøye og to enkeltkøyer ombord i styrehus og lugar. Messe på dekk er arrangert for 4-5 personer, og salongen kan lett gjøres om til køye. Førerposisjon er på styrbord side med integrerte flatskjermer, joy-stick styring og god sikt. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.
Pantry er utstyrt med gassapparat, vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj, badeskap og garderobeskap. Erling Haug har levert diverse redningsutstyr til båten.
Verftet har selv montert 24V anlegg med godkjenningssertifikat fra El-Pro.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Yanmar 6LYAM-STP dieselmotor som utvikler 340 hk v/3300 o/min, som er koblet til et West Mekan propellanlegg med Radice fastpropell fra Sleipner via et Twin Disc MG-5050A gear. Fartøyet har en Sleipner baugpropell som styres med trinnløs hastighet fra konsoll på akterdekk. Båtens toppfart er 27,2 knop og normal marsjfart 20 knop.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Navico Norway og montert av Selfa og inneholder Simrad EQ44 ekkolodd, Simrad CX44 radar, Simrad AP25 autopilot m/RPU 80 og RC 36 kompass, Seiwa kartsystem og FU25 styrehendel.

Selfa Arctic Trondheim skal levere mange fartøyer av type Selfa Speedsjark 30’ og 32’ fremover.

DEL