M/S «MARCHEN MÆRSK»

M/S «MARCHEN MÆRSK» ble overlevert fra Odense Staalskibsværft til A.P. Møller – Mærsk A/S 8. mai 2008 som det andre skipet i serien på seks containerskip. Nybygget er verftets byggenummer L 212. Gudmor var fru Ingrid Steenstrøm Nielsen, gift med Finn Buus Nielsen, verftets administrerende direktør. Skipsdåpen fant sted 10. mai.

Mer enn 500 ansatte og partnere fra rederiet og verftet var invitert til festlighetene i forbindelse med dåpsseremonien. M/S «MARCHEN MÆRSK» er registrert i Dragør og føres av kaptein Hans Pauli Henryson med Michael Skov Refslund som maskinsjef.
Navnet “Marchen” er også tidligere benyttet på et containerskip, nemlig på det første skipet av 12 i M-klassen som ble bygget i 1988 med kapasitet på ca. 4300 teu. Skipet ble for noen år siden solgt til Costamare med charter-back, forøvrig sammen med «Marit Mærsk».
For et par måneder siden ble ytterligere tre skip rapportert solgt en bloc til Costamare. Det gjaldt «Regina Maersk», «Kirsten Maersk» og «Katrine Maersk» ca. 6400 teu container kapasitet med byggeår 1996, 1997 og 1997.

Maersk Line
Rederiet ble i slutten av april kåret som vinner av “Best Shipping Line – Asia-Europe” award for det 21. året på rad. Ved en AFSCA seremoni i Singapore ble Maersk Line også utnevnt til “Best Global Shipping Line” award, og det var for 15. året på rad.
Vi siterer fra Maersk Line i den forbindelse:
“The awards are a reflection of the comprehensive and reliable end-to-end transportation solutions that Maersk Line offers to customers through its global service network. The Maersk Line fleet consists of more than 500 container vessels with a capacity of more than 1.7 million TEUs (twenty equivalent units). Through a network of its own offices and third party agents in more than 125 countries, Maersk Line continues to provide consistent and high-quality service to customers worldwide.”
Jesper Praestensgaard, Chief Executive for Maersk Line Asia-Pacific uttalte da – I am very happy that customers have shown their support for Maersk Line by voting for us. At Maersk Line, we introduced the new StreamLINE strategy in January this year. A core focus of StreamLINE is to raise the bar on reliable customer service delivery by providing faster, more responsive service to customers.
Avgjørende for tildelingen var blant annet schedule pålitelighet, effektiv kundeservice, forståelighet av service nettverk, konkurransedyktig prising og informasjonsteknologi.

M/S «MARCHEN MÆRSK»
Skipets container kapasitet er oppgitt til ca. 7.000 teu. Skipet er designet og bygget for å oppfylle de høyeste kravene til sikker, presis, miljøvennlig og økonomisk transport overalt på kloden. Det er snakk om et høyt automatisert skip hvor alt overvåkes av avanserte computersystemer for å oppnå en rasjonell arbeidsgang ombord.
Det er blant annet installert et anlegg til utnyttelse av motorens spillvarme for å optimere utnyttelsen av den produserte energien. Dette betyr store besparelser i bunkersutgifter selv om skipet muligens ikke utnytter Waste Heat Recovery potensialet fullt ut. Effekten av WHR systemet sies nemlig å være størst når maskineriet arbeider med MCR på 85/90 prosent, noe som ikke alltid er nødvendig for det kraftige maskineriet.
En annen sak er at overskuddsenergien fra turbo generatoranlegget er så stor at den under normale forhold sikrer skipets eget forbruk, og dermed reduseres behovet for kjøring av hjelpemotorene.

Kjelutrustning fra Aalborg Industries er delt opp i en lavtrykks- og en høytrykksseksjon, der særlig førstnevnte er viktig i WHR sammenheng.
Gassturbinen i anlegget trekker sammen med dampturbinen fra Peter Brotherhood Siemens generatoren som leverer ekstra energi som trekkes ut av WHR systemet. Siemens har også levert styrings- og kontrollsystemet til hele maskinerianlegget.
Verftet har forøvrig re-designet maskinrommet for å gi mer plass og bedre arbeidsforhold. Her blir det også plass til et ballastvann-behandlingssystem etter nye IMO forskrifter.
Skipets fremdriftsmaskineri er en Wärtsilä RT-flex 12-cylinder dieselmotor bygget ved Doosan som utvikler ca. 93.000 bhp (67.700 kW).
Thrusterne er av Kamewa Ulstein fabrikat påkoblet Siemens generatorer, og hjelpemaskineriet består av tre MaK 8M32 dieselmotorer. Desmi har levert pumper, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger.

For reefer containere som lastes i rommene har skipet et vannkjøleanlegg som er effektivt og miljøvennlig og som tar den nødvendige energi fra skipet selv, i stedet for å ha et eget kjøleanlegg.
Gjenbruk av Chilled Water Unit teknologien som ble introdusert med E-serien, finnes også ombord på M/S «MARCHEN MÆRSK», men her er Johnson (York) i Århus leverandør. Dette gir effektig og miljøvennlig air-conditioning.
M/S «MARCHEN MÆRSK» er klasset i American Bureau of Shipping A1E med følgende hoveddata:

Lengde o.a.
ca. 367,00 m
Bredde
ca. 43,00 m
Draft
ca. 15,50 m
Dwt
ca. 110.000
GT
ca. 95.000
Container cap.
ca. 7.000 teu
IMO nr
9359014

Diverse
I hele dekkets lengde er det montert høye surringsplattformer fra MacGregor som blant annet gjør at man kan laste flere tiers med containers. Rauma Brattvaag dekksmaskineri er levert til nybygget.
Innredningen er arrangert for opp til 25 personer, men normalt vil besetningen være på 13 personer. Skipet skal ikke brukes som skoleskip slik som har vært tilfellet med flere tidligere A.P. Møller – Mærsk skip. Viking Life-Saving Equipment har levert redningsflåter.
UMS systemet er levert av Lyngsø Marine, og Siemens har forestått ISK systemet. Navigasjonsutstyret er levert av Sperry Marine, og Furuno har sammen med Thrane & Thrane stått for kommunikasjonsutstyret.

I tillegg til serien containerskip skal Odense Staalskibsværft bygge en serie Capesiz
e bulk carriers til Carras, Hellas, åtte Ro-Ro skip til EPIC Shipping Ltd., UK og Pacific Basin, samt tre fregatter til Det Danske Søvern. Nylig ble det opplyst at verftet hadde sikret seg ytterligere ordrer for to Capesize skip som bringer totalen av denne typen opp i åtte enheter. Godt gjort å konkurrere med seiersvante asiatiske verft på denne typen skip. Dermed strekker ordreboken seg frem til 2012 fordelt på 23 nybygg.

DEL