M/S «MANA»

Vi mangler desverre bilde av skipet, men benytter bilde av søsteskipet «Kamet».
Garware Offshore Services Ltd., Mumbai overtok nok ett nybygg fra Havyard Leirvik AS da byggenummer 96, M/S «MANA», ble levert medio juni 2008. I likhet med forrige levering («Kamet» SR 3/2007) er også M/S «MANA» bygget etter UT 755 L design.

Garware Offshore Services Limited ser for seg at India kan bli Sør-Asias “Nordsjøen”, og at Indias oljeetterspørsel vil fortsette å vokse med 6-8% per år. Dette vil føre til betydelig økt behov for offshore service fartøyer.
For ett år siden bestod rederiets flåte av 4 AHTS og 2 PSV fartøyer. Så ble «Kamet» overtatt i mai fjor, og nå følger altså «MANA». I desember kommer nok et PSV nybygg, og innen den tid har rederiet også overtatt et AHTS nybygg.
Og ekspansjonen fortsetter, for i april ble det kunngjort at selskapet har planer om kjøp av tre AHTS fartøyer til pris US$ 13-15 millioner per skip med levering av de to første i sommer og det tredje i februar 2009. Videre vil rederiet kjøpe to PSV skip til pris US$ 25-27 millioner hver med levering i juni og januar 2009.
Og i begynnelsen av mai kom meldingen om at rederiet kjøper en anchor handler fra Singapore for $15,5 millioner. Levering vil finne sted sommeren 2009.
Innen 2009 ventes således flåten å være på 13-14 fartøyer tatt i betraktning også at selskapet nylig solgte et skip som var bygget i 1983.
Rederiets målsetning har vært å kapre ca. 10% av det indiske offshore markedet innen 2010, samt å øke tilstedeværelsen i områder som Nordsjøen, United Arab Emirates og det sørøst-asiatiske markedet.
Resultatmessig registrerte selskapet en sterk vekst til Rs 82,79 millioner i nettoresultat for kvartalet som endte i desember 2007 etter dobling av omsetningen fra samme periode året før.
Det tidligere omtalte samarbeidet med Havyard som ble inngått for 1,5 år siden, fører også til at det satses på Oil & Natural Gas Corp Ltd (ONGC) tenders for design av 28 skip for indiske klienter. ONGC har short-listed tre skipsverft for bygging av disse skipene, og en avgjørelse ventes innen noen måneder. Tidligere skal det ha vært inngått avtaler for design for åtte skip som bygges ved ABG Shipyard Ltd.
og Bharti Shipyard Ltd.

M/S «MANA»
Skipet er klasset i DNV til klasse ✠1A1, SF, E0, Fi-Fi 1, DynPos AUT, HL (2,5), DK(+) og har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.
72,00 m
Lengde b.p.p.
68,20 m
Bredde største
16,00 m
Draft, summer
5,84 m
GT
ca. 2160
IMO nr
9393424

Tankkapasitetene er 970 m3 fuel oil, 900 m3 ferskvann, 1200 m3 drill water, 990 m3 liquid mud, 200 m3 base oil, 390 m3 brine og 315 m3 dry bulk.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen KRMB-9 dieselmotorer hver med ytelse på 2005 kW som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg via to Kamewa Ulstein 600 AGSC reduksjonsgear.
Fartøyet har Tenfjord styremaskin og Poscon joystick. Thrusterutrustningen består av fire Kamewa Ulstein TT1650 DNP CP thrustere hver på 590 kW.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta D9-AUX dieselmotorer, levert av Bjordal & Madsen, koblet til to Stamford generatorer hver på 313 kVA. I tillegg produserer en akselgenerator fra Scandinavian Electric Systems strøm ombord. Nødaggregatet er et Volvo Penta D5A-T-RL/Stamford generatorsett på 86 kVA.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval og RWO. Tank tender systemet er type Umas, og Aeron har forestått ventilasjonsanlegget ombord installert av Joh. Blikk. Proviant fryse-/kjølemaskineri er fra Florø Kjøleservice, og Ahlsell har levert ventiler. Tero Marine har levert reservedels-/vedlikeholdssystemet, og isoleringsarbeidene er utført av Fatland AS. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Alarm-/overvåkningssystemet for maskinrommet er type Umas, og brannsikkerheten i maskinrommet blir ivaretatt av et CO2 brannslukkingsanlegg fra Unitor.

Dekk/innredning
Skipets Fi-Fi anlegg er levert av Aker Kvaerner Subsea, og cementanlegget er fra Rolls-Royce Marine. TTS Marine har levert dekkskran, og ankerutrustningen er fra Eide Marine Tech. Eikefjord Mekaniske Verksted har utført rørinstallasjoner. Stålmaterialer til nybygget er fra Norsk Stål.
Vinduer og dører er fra Bohamet, og vindusviskere er type Seematz. Tranberg har levert lanterner, og vanntette skyvedører er fra IMS. Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av fartøyet, og Norcoat har utført overflatebehandlingsarbeidet. Anoder for katodisk beskyttelse kommer fra Dimo AS. Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter fra Mare Safety og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety.
Fatland AS har også hatt innredningsoppdraget på skipet, Miele har levert vaskeriutstyr, og bysseutstyr er fra Beha. Jets Vacuum er leverandør av toalettsystemet.
Havyard Electro AS har utført de elektriske installasjonene.

Elektronikk
DPI-anlegget er levert av Kongsberg Maritime. Sigurd Solberg AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til skipet med blant annet Furuno FAR-2837S og FAR-2117 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, magnetisk kompass fra Nautisk Service, Sperry gyrokompass, Furuno DS-80 logg, Navipilot VHSC type C/TMC autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700-A navtex, Furuno FA-150 AIS, bærbare Motorola GP 340 VHF, 3 x Furuno FM-8800 VHF, Tron TR20 VHF, Tron 40S EPIRB og 2 x Furuno Felcom 15 Inmarsat C.

Havyard Leirvik AS skal levere bnr. 95 til Deep Sea Supply i oktober, bnr. 87 til Havila Shipping i november, bnr. 93 til Simon Møkster i november og bnr. 97 til Garware Offshore i desember. I 2009 kommer bnr. 99 til Havila Shipping i april, og bnr. 100 til samme oppdragsgiver i september. Bnr. 98 er en opsjon for Simon Møkster som skal leveres i juni 2009 hvis erklært.

DEL