M/S «MALENE S»

M/S «MALENE S» ble levert fra Celiktrans Deniz Insaat Ltd. i Istanbul, Tyrkia til Skårungen AS den 12. desember 2012 som verftets byggenummer 43. Dåpsseremonien foregikk i Torangsvåg den 29. desember med Malene Skår, datter av reder og daglig leder med samme navn, som gudmor. Fartøyet er bygget etter design fra Sawicon og skal ha kostet ca. 140 millioner kroner.

Hvis man imidlertid skulle ha det vel 80 meter lange fartøyet bygget i Norge, ville prisen nok ha blitt en helt annen. Høyesteretts avgjørelse i anken som ble fremmet av ni norske verft sammen med NHO og Norsk Industri, forbedrer ikke akkurat fremtidsutsiktene når det gjelder Norges konkurransedyktighet internasjonalt.

Celiktrans har stått for både skrogbygging og utrustning av fartøyet. Det er Frydenbø Marine Services som har vært megler for skipet. DnB Bergen har finansiert nybygget sammen med Innovasjon Norge.

Rederiet som eies med 51% av familien Skår og med 49% av Tor Østervold, har vært uten båt siden 2010 da «Hundvåkøy» måtte kondemneres. Hovedmaskineriet og deler av dekksutstyret på «MALENE S» er blitt overført fra gamlebåten.

Det hevdes at det p.t. bare er «Libas» som volummessig er større enn «MALENE S» i den norske fiskeflåten. På vei nordover var fartøyet innom Polen for å få ombord dekkskraner, notlegger og tråltrommel. Fartøyet har senkekjøl med tanke på eventuelle oppdrag for Havforskningsinstituttet. Båten er rigget for både trål og notfiske og har kvoter til å fiske makrell, sild, lodde og kolmule.

M/S «MALENE S» har klasse i DNV ✠1A1, General Cargo Carrier, Fishing Vessel med Bergen som hjemstedshavn. Fartøyet har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 80,30 m
Lengde b.p.p.
70,20 m
Bredde på spant 17,00 m
Dybde i riss til h.dk. 9,60 m
Dybde i riss til sh.dk.
12,30 m
Draft max
7,80 m
Lastekap.
2550 m3
Bunkerskap. 400 m3
GT 3588
NT 1077
IMO nr. 9622966

Maskineri
Som nevnt ovenfor, er hovedmaskineriet, en MaK motor på 4300 kW, flyttet over fra «Hundvåkøy», men er blitt overhalt av Vestergaard Marine Service. Propellanlegg og reduksjonsgear er av Scana Propulsion fabrikat. Båten kom opp i over 18 knop på prøveturen.
Strømforsyningen besørges av en RR akselgenerator på 2300 kW og to Cummins hjelpemotorer på 1900 kW henholdsvis 563 kW.Styremaskin er type Tenfjord, og Brunvoll har levert sidethrustere til fartøyet. Westfalia har levert separatorer, og SCR anlegget er type Blunox fra Frydenbø.
Diverse
RSW anlegget, 2 x 950 kW – ca. 2.000.000 kcal, er levert av Øyangen, og vacuumsystemet er fra MMC/Tendos. Z-Marine har levert nytt hydraulisk dekksutstyr, og fiskeredskap kommer fra Selstad. Noreq har levert MOB-båt og davit.
Tippetue Arkitekter har stått for interiørdesignet, og fartøyet er arrangert med innredning til 26 personer fordelt på 19 lugarer.
CAN Electric har levert hovedtavle og automasjonssystem, – sistnevnte fra Kongsberg. Vico har levert elektronisk utstyr til nybyygget.
Celiktrans skal også bygge “Magnarson” for Taranger Fiskeriselskap.