M/S «MALENE S»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hvis man imidlertid skulle ha det vel 80 meter lange fartøyet bygget i Norge, ville prisen nok ha blitt en helt annen. Høyesteretts avgjørelse i anken som ble fremmet av ni norske verft sammen med NHO og Norsk Industri, forbedrer ikke akkurat fremtidsutsiktene når det gjelder Norges konkurransedyktighet internasjonalt.
Celiktrans har stått for både skrogbygging og utrustning av fartøyet. Det er Frydenbø Marine Services som har vært megler for skipet. DnB Bergen har finansiert nybygget sammen med Innovasjon Norge.
Rederiet som eies med 51% av familien Skår og med 49% av Tor Østervold, har vært uten båt siden 2010 da «Hundvåkøy» måtte kondemneres. Hovedmaskineriet og deler av dekksutstyret på «MALENE S» er blitt overført fra gamlebåten.
Det hevdes at det p.t. bare er «Libas» som volummessig er større enn «MALENE S» i den norske fiskeflåten. På vei nordover var fartøyet innom Polen for å få ombord dekkskraner, notlegger og tråltrommel. Fartøyet har senkekjøl med tanke på eventuelle oppdrag for Havforskningsinstituttet. Båten er rigget for både trål og notfiske og har kvoter til å fiske makrell, sild, lodde og kolmule.
M/S «MALENE S» har klasse i DNV ✠1A1, General Cargo Carrier, Fishing Vessel med Bergen som hjemstedshavn. Fartøyet har følgende hovedddata:
Lengde o.a. | 80,30 m |
Lengde b.p.p. |
70,20 m |
Bredde på spant | 17,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 9,60 m |
Dybde i riss til sh.dk. |
12,30 m |
Draft max |
7,80 m |
Lastekap. |
2550 m3 |
Bunkerskap. | 400 m3 |
GT | 3588 |
NT | 1077 |
IMO nr. | 9622966 |