Søsterskipet Mærsk Trimmer. Foto: Harald Valderhaug.

M/S «MÆRSK TRANSPORTER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

STX Norway Offshore AS – Brattvaag overleverer det 7. nybygget i serien på 10 skip til A.P. Møller - Mærsk A/S den 12. juni 2009. Byggenummer 125 fikk navnet M/S «MÆRSK TRANSPORTER» og er et VS 472 AHTS design.

Nybygget går inn i Maersk Supply Services flåte på mer enn 60 skip. Rederiets flåte består av tre typer skip: Field & Subsea Support, Anchor Handling Tug Supply og Platform Supply fartøyer.
I tillegg til nybygg fra STX Norway Offshore har rederiet seks AHTS skip i ordre ved Volkswerft Stralsund i Tyskland og to PSV fartøyer ved Asenav Shipyard i Chile av UT 745 CDL design.
M/S «MÆRSK TRANSPORTER»
VS 472 AHTS designet kjennetegnes blant annet med stor bredde i forhold til lengden (20 x 73,2 m). Dette er ønsket for å gi fartøyet bedre stabilitet. Den forbedres også ved hjelp av “tomme” områder over hoveddekk, som forøvrig kan benyttes når skipet ikke arbeider aktivt.
Et nytt sikkerhetskrav gjelder muligheten for avbrytelse av ankertrekk også fra spillgarasjen (i tillegg til fra broen). Leverandøren Rolls-Royce har sammen med klassen utviklet et testprogram for prosedyrene med “emergency stop”, “quick release” og “ultimate release”. Dette skal sørge for at “release” funksjonene fungerer, og at besetningen har erfaring med operasjon av systemet.
Skipet har notasjonen CLEAN DESIGN. Det er også konstruert med dobbelt skrog der olje og andre potensielt skadelige produkter er i tanker integrert i hovedskroget, og ikke i dobbeltbunnen eller i sidetanker.
M/S «MAERSK TRANSPORTER» er klasset i DNV ✠1A1, Supply Vessel, Tug, E0, DYNPOS-AUTR, BIS TMON, CLEAN DESIGN, COMF-V(2)C(2), OILREC og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,20 m
Lengde b.p.p.
64,20 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss h.dk 9,10 m
Draft max
7,75 m
Dekksareal
ca. 600 m2
Dekk load
ca. 1.200 t
Dwt
ca. 3. 700
Bollard pull
ca. 173 t
IMO nr.
9388649

Tankkapasitetene er for brennolje 418 m3, ferskvann 617 m3, vannballast/drill water 1814 m3 og ORO 769 m3.
Maskineri
Skipet har to MAN Diesel 8L27/38 hovedmotorer hver med ytelse på 2720 kW pluss to motorer av type 7L27/38 hver på 2380 kW som er arrangert i “father and son” konfigurasjon og koblet til to Renk reduksjonsgear for drift av to MAN Diesel propellanlegg. ABB har levert elektromotorer til propellene. Farten er ca. 15 knop.
De to hjelpemotorene er type MAN D2842LE 301 hver med ytelse 620 kW, levert av Lindenberg Anlagen. Motorene er koblet til to Leroy Somer generatorer. I tillegg har skipet to AVK akselgeneratorer hver på 3250 kVA. Nødaggregatet er et MAN D2866 LXE20/Leroy Somer sett på 313 kW.
Tenfjord styremaskineri opererer High lift ror. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med fire Brunvoll thrustere, to forut av supersilent typen hver på 880 kW og to på 500 kW akter.
Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior. Separatorer er levert av Alfa Laval, Sperre og Tamrotor har stått for kompressorer og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo. Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum.
Aeron har levert ventilasjonsanlegget og proviant kuldemaskineri med kjøling for AC fra Teknotherm. Tankpeilesystem er type UMAS, og Pyro har levert kjeler.
Brannsikkerheten er ivaretatt med Semco leveranser av et CO2 anlegg og et vanntåkesystem. Brannvarslingsanlegget er fra Tyco.
Dekk
Randaberg Industries har levert cementanlegget, og Fi-Fi anlegget har Aker Subsea som leverandør. De tre kranene er fra Hydramarine, og dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter, og Triplex har levert haikjeft og tauepinner.
Vinduer og lysventiler er levert av Wigo, og vindusviskere er type Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens IMS har supplert vanntette skyvedører. Lyskastere er en Norselight leveranse.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatearbeidet.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Erling Haug har levert diverse redningsutstyr.
Innredning
M/S «MAERSK TRANSPORTER» er arrangert med innredning for 30 personer i 12 enkeltlugarer og ni dobbeltlugarer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet. Incinerator er en leveranse fra Norsk Atlas, og styrehusstoler er type NorSap.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonsarbeidene samt levert hovedtavle, og trafoer er fra Teige Electro Company. Intercom-anlegget er fra Zenitel og CCTV fra ComScan.
Elektronikk
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og PMS systemet er fra Deif Delmatic. O. Øverland AS har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som omfatter Furuno FAR-2127BB X-band og FAR-2837S BB S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Skipper DS-850 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Nautopilot 2025-C autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30 værkartskriver, Furuno Tecdis T-2136, Furuno FS-1570 radiostasjon, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 40S Epirb, Tron SART radar transponder, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 SSAS, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom-70 satcom og Furuno Felcom-15 Satcom C.

STX Norway Offshore AS – Brattvaag skal levere bnr. 126 i slutten av august, bnr. 127 i slutten av september og bnr. 128 i begynnelsen av desember til A.P. Møller - Mærsk A/S. Bnr. 724 er for Rem Con AS og skal leveres i februar 2010, og et søsterskip følger i juni samme år som bnr. 725.