M/S «MÆRSK TRAVELLER»

10-skips serien som ble kontrahert i mars 2006 nærmer seg fullføring. Den 18. september 2009 ble det niende skipet levert fra STX Norway Offshore AS – Brattvaag til A.P. Møller – Mærsk A/S i København som verftets byggenummer 127 og fikk navnet M/S «MÆRSK TRAVELLER». Forrige levering var «Mærsk Tender» som ble overtatt 3. juli i år.

Som sine forgjengere går også denne siste tilveksten til flåten inn i Maersk Supply Services virksomhet som består av tre typer skip: Field & Subsea Support, Anchor Handling Tug Supply og Platform Supply fartøyer.
At offshore rederiet er i ekspansjon, vises ved at samme dag, den 18. september, ble anchor handleren «Mærsk Logger» overtatt fra Volkswerft Stralsund i Tyskland som nummer to i en 6-skips serie, og den 7. september ble de to PSV fartøyene «Maersk Nomad» og «Maersk Nexus» døpt ved Asenav Shipyard i Valdivia, Chile.

Grønn profil
Alle Maersk Supply nybyggene har såkalt “Green DP” modus som brukes når ikke nøyaktig posisisjonsholding er påkrevd. Dermed reduseres energiforbruket ombord. Dette kan gjelde når fartøyet er standby for en rigg eller holder posisjon 50-100 meter fra en plattform.
Ventilasjonsanleggets vifter kontrolleres med hensyn til lufttilstrømingen ved hjelp av frekvensomformere. Styremaskineriet bruker reversible motorer kontrollert av frekvensomformere som gir myk start og stopp. Systemet trenger kun motorkraft når rorvinkelen forandres, dermed reduseres kraftforbruket i forhold til tidligere typer.
Kravene til NOx utslipp som implementeres i 2011, er allerede oppfylt. Rederiet har dessuten bestemt at fartøyene kun skal bruke marin gassolje, og ikke som tidligere, intermediate fuel (tungolje).
Regenerering av oppvarmet kjølevann på hovedmotorene brukes til å varme opp skipets overbygg samt for produksjon av ferskvann ved ferskvannsgeneratoren. I stedet for å sende overskuddsvarme fra fremdriftsmaskineriet til sjøen via varmevekslere, blir så mye som mulig av energien gjenbrukt for å skjerme miljøet.
Alle skipene i flåten holder “Green Passport” som dekker resirkuleringsoppgaver som betyr at når fartøyene en gang i fremtiden skal utfases, kan det skje på den mest skånsomme måten for miljøet.

M/S «MÆRSK TRAVELLER»
VS 472 AHTS designet kjennetegnes blant annet med stor bredde i forhold til lengden (20 x 73,2 m). Dette er ønsket for å gi fartøyet bedre stabilitet. Den forbedres også ved hjelp av “tomme” områder over hoveddekk, som forøvrig kan benyttes når skipet ikke arbeider aktivt.
Et nytt sikkerhetskrav gjelder muligheten for avbrytelse av ankertrekk også fra spillgarasjen (i tillegg til fra broen). Leverandøren Rolls-Royce har sammen med klassen utviklet et testprogram for prosedyrene med “emergency stop”, “quick release” og “ultimate release”. Dette skal sørge for at “release” funksjonene fungerer, og at besetningen har erfaring med operasjon av systemet.
Skipet har notasjonen CLEAN DESIGN. Det er også konstruert med dobbelt skrog der olje og andre potensielt skadelige produkter er i tanker integrert i hovedskroget, og ikke i dobbeltbunnen eller i sidetanker.
M/S «MÆRSK TRAVELLER» er klasset i DNV ✠1A1, Supply Vessel, Tug, E0, DYNPOS-AUTR, BIS TMON, CLEAN DESIGN, COMF-V(2)C(2), OILREC og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,20 m
Lengde b.p.p. 64,20 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss h.dk 9,10 m
Draft max 7,75 m
Dekksareal ca. 600 m2
Dekk load ca. 1.200 t
Dwt ca. 3. 700
Bollard pull ca. 173 t
IMO nr. 9388663

Tankkapasitetene er for gassolje 418 m3, ferskvann 617 m3, vannballast/drill water 1814 m3 og ORO 769 m3.

Maskineri
Skipet har fire MAN Diesel hovedmotorer, 2 x 8L27/38 hver med ytelse på 2720 kW og 2 x 7L27/38 hver på 2380 kW som er arrangert i “father and son” konfigurasjon og koblet til to Renk reduksjonsgear for drift av to MAN Diesel propellanlegg. ABB har levert elektromotorer til propellene. Farten er ca. 15 knop.
Hjelpemaskineriet består av to MAN D2842LE 301 motorer hver med ytelse 620 kW, levert av Lindenberg Anlagen, med to Leroy Somer generatorer. I tillegg har skipet to AVK akselgeneratorer hver med effekt på 3250 kVA. Nødaggregatet er et MAN D2866 LXE20/Leroy Somer sett på 313 kW.
Tenfjord styremaskineri opererer High lift ror. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med fire Brunvoll thrustere, to forut av supersilent typen hver på 880 kW og to på 500 kW akter.
Sperre og Tamrotor har stått for leveransene av kompressorer, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo. Separatorer er levert av Alfa Laval, og pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kjøling for AC og proviant kuldemaskineri er fra Teknotherm. Tankpeilesystem er type UMAS, og Pyro har levert kjeler. Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten er ivaretatt med Semco leveranser av et CO2 anlegg og et vanntåkesystem. Brannvarslingsanlegget er fra Tyco.

Dekk
Fi-Fi anlegget er levert av Aker Subsea, og bulk handling systemet kommer fra Randaberg Industries. Vinsjutrustningen er av Rauma Brattvaag fabrikat, og tre Hydramarine kraner utgjør kranutrustningen. Triplex har levert haikjeft og tauepinner, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Vinduer og lysventiler er levert av Wigo, og vindusviskere er type Wynn. IMS har supplert vanntette skyvedører, og utvendige dører og luker er fra Libra-Plast. Lyskastere er Norselight produkter. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatearbeidet.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Erling Haug har levert diverse redningsutstyr.

Innredning
I overbygget er det arrangert med innredning for 30 personer i 12 enkeltlugarer og ni dobbeltlugarer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet. Incinerator er en leveranse fra Norsk Atlas, og styrehusstoler er type NorSap.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonsarbeidene samt levert hovedtavle, og trafoer er fra Teige Electro Company. Intercom-anlegget er fra Zenitel og CCTV fra ComScan.

Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget, og PMS systemet er fra Deif Delmatic. O. Øverland AS har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som omfatter Furuno FAR-2127BB X-band og FAR-2837S BB S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Skipper DS-850 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Nautopilot 2025-C autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30 værkartskriver, Furuno Tecdis T-2136, Furuno FS-1570 radiostasjon, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 40S Epirb, Tron SART radar transponder, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 SSAS, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom-70 satcom og Furuno Felcom-15 Satcom C.

STX Norway Offshore AS – Brattvaag skal levere bnr. 128 i begynnelsen av desember til A.P. Møller – Mærsk A/S. Bnr. 724 bygges for Rem Con AS og er av type Aker AH 12 med levering i februar 2010, og et søsterskip følger i juni samme år som bnr. 725.

DEL