M/S «MÆRSK TOPPER»

Foto:Harald M Valderhaug
Aker Yards AS, Brattvaag leverer i disse dager det første nybygget i serien skip som A.P. Møller – Mærsk A/S kontraherte i mars 2006. Byggenummer 119, M/S «MÆRSK TOPPER», er en AHTS og bygget etter nytt design fra Vik-Sandvik, VS 472.

Kontrakten har en totalverdi på rundt NOK 3,3 milliarder for åtte Anchor Handling Tug Supply Vessels. I tillegg var det en opsjon på ytterligere to fartøyer som er erklært. Nybygget går inn i Maersk Supply Service sin flåte på mer enn 50 skip. Rederiet var forøvrig det første i Skandinavia som entret offshore markedet, og det skjedde i 1967.
Det kan være av interesse å merke seg at VS 472 AHTS designet er ca. 3,5 meter bredere enn VS 470 MkII PSV designet – med omtrent samme lengde på fartøyene. Dybden er blitt adskillig større, og det samme er dypgående, mens dødvekten ikke er så forskjellig.
M/S «MÆRSK TOPPER» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,20 m
Lengde b.p.p. 64,20 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss h.dk 9,10 m
Draft max 8,40 m
Dekksareal ca. 600 m2
Dekk load ca. 1.200 t
Dwt ca. 3. 700
Bollard pull ca. 160 t
IMO nr. 9388584

Tankkapasitetene er for brennolje 670 m3 og for ferskvann 635 m3.

Maskineri
MAN Diesel A/S, Frederikshavn har levert maskineriet som beskrives som “complete twin-screw twin-in/single-out medium speed propulsion” bestående av to MAN Diesel 8L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2720 kW pluss to av type 7L27/38 motorer hver på 2380 kW som er arrangert i “father and son” konfigurasjon og koblet til Renk reduksjonsgear for drift av to MAN Diesel propellanlegg. ABB har levert elektromotorer til propellene. Basis draft på 6m var farten på prøveturen 16 knop basis 85% MCR.
Skipets fire thrustere er av Brunvoll fabrikat, to forut av supersilent typen hver på 880 kW og to på 500 kW akter. Tenfjord styremaskineri opererer High lift ror.
Strømforsyningen besørges av to MAN D2842LE301 hjelpemotorer hver på 620 kW, levert av Lindenberg Anlagen, som driver to Leroy Somer generatorer. I tillegg har skipet to AVK akselgeneratorer. Nødaggregatet er et MAN/Leroy Somer sett på 313 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Tamrotor og Sperre har levert kompressorer og Alfa Laval separatorer. Aeron har stått for ventilasjonssystemet og proviant kjølemaskineri med kjøling for AC fra Teknotherm. Kjelutrustning kommer fra Pyro, og UMAS har levert tankpeileutstyr. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og flowmeter for cargo kommer fra AM Instrumentering. Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerhetsmessig har Semco levert både et CO2 anlegg og et vanntåkesystem, mens varslingsanlegget er fra Tyco.

Dekk
Skipet har bollard pull på 160 tonn. Fi-Fi 2 anlegget er levert av Aker Kværner Subsea, og cementanlegget er en Randaberg Industries leveranse. Ordren for dekksmaskineri tilfalt Rauma Brattvaag, der hovedvinsj har kapasitet på 400 tonn. Hydramarine har levert tre kraner til skipet, og Triplex har forestått haikjeft (2×700 tonn) og tauepinner. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Vinduer og lysventiler er levert av Wigo og vindusviskere er type Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens Winell har tatt seg av vanntette skyvedører.
Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatearbeidet.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Erling Haug har stått for diverse redningsutstyr.

Innredning
Skipet er arrangert med innredning for 30 personer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, og Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet. Incinerator er en leveranse fra Norsk Atlas. Styrehusstoler er type NorSap.
Aker Yards Electro har utført de elektriske installasjonsarbeidene samt hovedtavle, og trafoer er fra Teige Electro Company. Intercom-anlegget er fra Zenitel og CCTV fra ComScan.

Elektronikk
DPII-anlegget er fra Kongsberg Maritime. O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno FAR-2127 X-band og FAR-2837S BB S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Skipper DS-850 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Nautpilot 2025-C autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30, Furuno Tecdis T-2136, Furuno FS-1570 radiostasjon, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 40S Epirb, SART radar transponder, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 SSAS, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom-70 satcom og Furuno Felcom-15 Satcom C.

Serien som bygges for A.P. Møller – Mærsk A/S ved Aker Yards AS fortsetter med levering av de resternde ni anchorhandlerne frem til juni 2009. Syv av de totalt ti skip til A.P. Møller – Mærsk A/S bygges i Brattvåg, de tre øvrige ved Langsten.

DEL