M/S «LYSEFJORD»

Oma Baatbyggeri AS på Stord overleverte byggenummer 522, laste- og passasjerkatamaranen M/S «Lysefjord», til K/S Lysefjord, Stavanger 11. desember.

Det er gått 4,5 år siden Oma Baatbyggeri leverte kombikatamaranen «Fjordlys» til samme rederi for service i Lysefjorden. Nå blir fartøyet avløst av nybygget M/S «Lysefjord» som er 6,5 meter lenger og kan ta 85 passasjerer og 12 biler mot «Fjordlys»’ 60 passasjerer og 8 biler. Alternativt kan nybåten ta 4-6 personbiler og en buss. Rederiet er eiet av Stavangerske AS og Rødne & Sønner, Sjernarøy.

I forbindelse med kontrakten som ble inngått i januar, inngikk også Oma Baatbyggeri en avtale med Leirvik Module Technology om sammenstilling av stålseksjoner. Det er nå full sysselsetting på skipsbyggeriet i sterk kontrast mot stillingen for ett år siden, da det var så godt som ingen aktivitet. Det beskriver godt utviklingen siste året for norsk skipsbygging generelt. Verftets ordrereserve er på rundt hundre millioner kroner, og det arbeides med flere aktuelle prosjekter.

M/S «Lysefjord» skal trafikkere Lysefjorden og Fisteøyene. Båten har 3-manns besetning og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
32,25 m
Bredde
10,60 m
Dybde i riss
3,67 m
BT
249
Passasjer kap
85
Bilkap
12
IMO nr.
9381158

Båten har 2 x 2500 liters brennoljetanker og kapasitet for ferskvann på 1000 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MTU 12V2000M72CR dieselmotorer som yter 749 kW hver v/2100 o/min, og som driver to Helseth YH90 propellanlegg med diam. 1000 mm via to Mekanord 280 HSC reduksjonsgear. Styremaskin er fra Scana Mar-El, og båten har en MB Hydraulikk sidepropeller på 80 hk som gjør manøvreringsegenskapene bedre.