MS «Lovundfjell»

Seafarm Invest AS, Lovund, fikk sitt nybygg levert fra Tomma Aluminium AS den 14. juni som verftets byggenummer 61. Dette er den åttende båten selskapet får levert fra verftet, og nok en båt følger i slutten av året.

Seafarm Invest AS har nå en flåte på 26 båter. Den gamle «Lovundfjell» var en fiskebåt fra 1950, eiet og drevet av Vigner Olaisen og hans bror Charles til begynnelsen av 70-tallet. Vigner Olaisen er nå 85 år gammel og fremdeles i full vigør. Han står blant annet bak et stort motormuseum i Lovund og har brukt de siste 6-7 årene på å plukke fra hverandre, overhale og sette sammen motorene til museet. De fleste kan startes opp og kjøres. Dette er blitt en turistattraksjon.

Vigner Olaisen og hans to sønner, Steinar og Bjørnar Olaisen, var hovedpersonene bak Seafarm Invest AS da selskapet ble startet for ca. 10 år siden. Selskapet har administrasjonen på Lovund, som er en øy med 320 fastboende og beliggenhet ca. to og en halv time fra fastlandet. Øya har eksportverdier for 450-500 millioner kroner i året. Lakseslakting, isoporfabrikk og mini-sildoljefabrikk er hovedvirksomhetene. Stedet kan tilby overnatting i et rorbuhotell med 80 sengeplasser.

«Lovundfjell» er verftets eget design og er bygget i aluminium. Messe og bysse er i styrehuset. Soveseksjon med to store køyer samt dusj og toalett er under dekk med tilgang til sistnevnte fra både styrehus og dekk. Båten har følgende

Hoveddata:
Lengde.o.a. ............................14,28 m
Bredde......................................5,68 m

Kapasitet for brennolje er 6000 liter og for ferskvann 1000 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DSI 9 hovedmotor, som yter 352 hk og er plassert i et stort motorrom. Motoren er koblet til et Nogva propellanlegg med gear fra Twin Disc. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord. Fartøyet er også utstyrt med sidepropeller forut og akter fra Petters Marine Hydraulic, hver på 50 hk.

Dekk/diverse
Berendsen Hydraulikk har levert hydraulikk og dekksmaskineri til båten med nokkevinsj på tre tonn, er fra Petters Marine Hydraulic. Vinduer er levert av Marine Aluminium. Truck-Tek AS har levert en renovert Palfinger kran på 11 t/m av type 11000B. Norselight har levert lyskaster, og redningsutstyrspakken kommer fra Erling Haug As.

Verftet har selv forestått de elektriske installasjonene med hovedtavlen levert av O. S. Solhaug AS. Verftet har også utført det elektroniske installasjonsarbeidet med utstyr levert av Arne Bjørnvold, Sandnessjøen. Dette innbefatter Furuno 1832 radar, ProNav JVC ekkolodd, magnetisk kompass fra Bergen Nautic og Shipmate VHF. Kobelt manøverhendler er fra SeaTek AS.