"Kristian With" fotografert etter navneskiftet; M/S "Svartfoss". Foto: Harald Valderhaug.

M/S «KRISTIAN WITH»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vaagland Båtbyggeri AS på Nordmøre overleverte byggenummer 136 M/S «Kristian With» på ca. 2.737 tdw og 4345 m3 reeferkapasitet til Egil Ulvan Rederi AS, Trondheim 12. november. Kontraktsprisen er ca. 102 millioner kroner. Skipet er designet av Multi Maritime AS i Førde, som også har stått for prosjektering og konstruksjonsarbeider, samt levert de fleste arbeidstegninger.

Rederiet har tidligere fått bygget to båter ved Vaagland. «Mikael With» som var bygget for transport av fiskefôr, ble omtalt i Skipsrevyen nr. 1/2002, og «With Junior» ble omtalt i nr. 3/1998.

«Kristian With» med sine ca. 80 meter lengde og 16 meter bredde er det største fartøyet Vaagland har bygget. Skroget er bygget i Polen.

Eimship – «Svartfoss»
Men bare en uke etter overtagelsen solgte Egil Ulvan Rederi nybygget til islandske Eimship, og båtens nye navn ble «Svartfoss». Ulvan skulle etter opprinnelig avtale ta seg av driften av skip nummer to, men etter salget er dette falt bort.

Da de to fartøyene ble kontrahert i 2004, skulle Egil Ulvan Rederi eie det ene og Coldstore & Transport Group AS, Sortland det andre. Sistnevnte skulle også ta Ulvan båten på langsiktig kontrakt. I løpet av våren 2004 kjøpte så Emship 51% i CTG. Senere har selskapet også overtatt resten av aksjene. Det fremtidige navnet på firmaet blir Eimskip-CTG.

Dermed er det Eimship som nå overtar de to nybyggene, og prisen er oppgitt til ISK 2,6 milliarder. Med dagens kurs er det ca. 275 millioner kroner, – altså skulle det ligge an til en god fortjeneste for Ulvan. I tillegg har Eimship opsjon for ytterligere fire skip.

Rederiets plan er å bygget opp et utstrakt nettverk i Nord-Atlanteren sammen med CTG. Eimship skiper ca. en million tonn med sjømat produkter per år, hvorav CTG står for ca. 300.000 tonn.

CTG spesialiserer seg på transport og lagring av frossen og nedkjølt sjømat og opererer 12 reefer båter og har fem fryselagre i Norge langs kysten fra Kirkenes til Ålesund.

Eimskip opplyser at «Svartfoss» er det første nybygget av denne typen siden 1990, – på verdensbasis vel og merke. Alle de fire nybyggene skal leveres innen april 2007 og vil sikre Emship en ledende posisjon innen reefer logistikk i Nord-Atlanteren. Den totale kapasiteten for Eimskip-CTG vil da bli mer enn doblet.

Eimship er eiet av Avion Group som ble dannet i januar 2005 og har to avdelinger; Aviation og Shipping & Logistics.

M/S «KRISTIAN WITH»
er klasset i DNV @1A1, Reefer (-27¡C/+32¡C sea), Container, Ice-C, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
79,99 m
Lengde p.p.
74,60 m
Bredde på spant
16,00 m
Dybde i riss sh.d.
9,10 m
Dwt
2.737
Draft
6,00 m
Reefer kap.
1.730 m2/4345 m3
Container kap.
28x40' + 4x20'
GT
2990
NT
1332


Bunkerskapasitet er 303 m3, ferskvann- 52 m3 og vannballastkapasitet 1090 m3.

Dekk
Skipet kan laste og losse ca. 200 tonn per time avhengig av typen last og kan ta ca. 1.800 paller og 14x40' containers på dekk. Lashing- og cargo-handling utstyr er supplert av AS Nielsen & Johnsen, mens container sockets er fra W. Giertsen Services AS. Båten er utstyrt med sideporter, palleheiser, hydraulisk og elektrisk system fra TTS Ships Equipment, og TTS Marine har levert lastekran. Dekksmaskineri er leveranser fra Rapp Hydema, og vinduer/lysventiler kommer fra Marine Aluminium. Toyota Trucks Norge AS har levert forklift trucker, og ankerutrustning er fra Erling Haug AS som også har levert RFD redningsflåter. Nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og Korrosjons Consult har utført sandlåsings- og malerarbeidene. ABS-dekksmasse, fliser og belegg er levert av Malermestrene BMV AS.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W Alpha 9L 27/38 dieselmotor som yter 3060 kW og som driver et MAN B&W Alpha propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Service fart er ca. 16 knop.

Tenfjord styremaskineri betjener et Becker ror. For å forbedre manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, en på 500 kW og en på 350 kW.

Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI hjelpemotorer, hver på 469 kW v/1800 o/min som driver to Stamford generatorer hver på 556 kVA. I tillegg kommer en Stamford akselgenerator.

Pumper er fra Allweiler, separatorer fra Alfa Laval og RWO/Goltens og kompressorer fra Sperre. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant kuldeanlegg, og York, Danmark har supplert frysemaskineri. R&M har utført isoleringsarbeidene av fryserommene, og ventilasjon-/air-condition anlegget er levert av Wangsmo.

gn="left"> Innredning/elektronikk
R&M Industrier har utført innredningsarbeidene i lugarene, og Troldmyr Møbelfabrikk har levert møbler til fartøyet. De elektriske installasjonene er utført av Elmarin AS som også har levert hovedtavle. Det er arrangert med bekvemmeligheter for et mannskap på 11 personer.

Argon AS har montert det elektroniske utstyret ombord som innbefatter JRC 5310 og JRC 5330 radarer, levert av ProNav, Furuno ekkolodd, logg og radiostasjon, Simrad gyrokompass og autopilot, Furuno kartplotter og GlobStar satellitt telefon fra ProNav. Samme firma har levert TV-parabol Ocean Media.

*

Vaagland Båtbyggeri AS skal levere skip nummer to, og da til Eimship, i juni 2006. Så følger bnr. 138 som er en fiskebåt bestilt av Skulbaren Rederi, Sommarøy for levering januar 2007.