MS «Kamøyfisk»

Kamøyfisk AS, Kamøyvær, tok 15. juni levering av en 90 fots stor not- og snurrevadbåt, M/S «Kamøyfisk», fra Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes. Båten er verftets byggenummer 156 og verftets egen design type Aas 90 F. Gudmor var Svanhild Brynjulfsen. Skroget til fartøyet er bygget i Riga, Latvia, og selve utrustningen og ferdigstillelsen ble utført ved Aas Mek. Verksted.

I 1999 fikk Kamøyfisk AS utskiftingstillatelse av sin tidligere båt som også bar samme navn. Dette er for øvrig fjerde båten rederiet bygger ved verftet.

Båten er bygget i stål og er utstyrt med to notbinger og snurrevadbinger. Regnet forfra er skroget inndelt i forepeak, thruster og RSW maskinrom, lastetanker, maskinrom og akterskip med tanker for brennolje samt lagertanker for hydraulikk- og smøreolje.

Hoveddata
Lengde o.a..............................27,43 m
Lengde p.p. ...........................25,22 m
Bredde .....................................9,20 m
Dybde til hoveddekk ...............4,30 m
Dybde til shelterdekk..............6,70 m

Lasteromsvolum er på 150 m3 fordelt på to RSW tanker, samt en blødetank og ensilasjetank. Tankkapasitetene er 85 m3 brennolje og 15 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3512 TAB dieselmotor, som utvikler 1700 hk v/1600 o/min. Motoren er koblet til et Scana Volda CP 56/4 propellanlegg med vingediameter 2500 mm, via et gear av samme fabrikat, type ACG 420 med reduksjon på 6,3:1. Dette gir båten en fart på ca. 12,5 knop.

Styremaskinen er av Ulstein Tenfjord- fabrikat, og styreegenskapene blir forbedret av to Brunvoll sidepropeller, på hhv. 350 hk og 250 hk. Hjelpemaskineriet består av tre Caterpillar motorer, type 3408 TA på 410 kW v/1800 o/min. sammen med tre generatorer av samme fabrikat, hver med en ytelse på 440 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum og separatorer er av type Heli-Sep 1000 og Alfa Laval. AS Norco Oslo har også hatt pumpeleveranse. Sperre har levert to kompressorer. R&M Industrier har utført isolasjonsarbeidet, tankpeileanlegget kommer fra Ulstein Automation og ventilasjonsanlegget fra Wangsmo AS. Ventiler er supplert av Bergen Rørhandel. Aquaterm har levert RSW-anlegget, mens Heien-Larssen har levert et CO2 brannslukkingsanlegg og Scana Servoteknikk brannvarslingsanlegget.

Dekk
AS Havøysund Patentslipp har levert et moderne fabrikkanlegg basert på skånsom behandling, dvs. minst mulig løft og berøring av fisken. Dette bidrar til å øke kapasiteten betraktelig. RSW-anlegget kan nedkjøle sjøvann i lasterommet til – 1,5º C.

Rapp Hydema har levert hydraulisk dekksmaskineri og fiskepumpe. SM Triplex har hatt leveranser av dekkskran på 16 TM, notvinsj av type Triplex 603 og ringnål av type RN-60. Anker og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter. For lasting og lossing av fisk er det montert et vacuumpumpeanlegg med returvarmesystem levert av MMC Vectura. Blokkutrustningen er fra Brødr. Markussen.

Vinduer er fra Marine Aluminium, vindusviskere er av type Wynn og brann- og innredningsdørene av type Nor-Pro. Redningsutstyret består av en MOB-/hjelpebåt er fra Rødøy Mek. Verksted AS og to RFD redningsflåter á 12 personer. Davit kommer fra Vestdavit. Lanterner er supplert av Tranberg, Norselight har levert lyskastere, Glamox armaturer, mens båten er oppmalt med malingsprodukter fra International Maling.

Diverse
M/S «Kamøyfisk» er innredet for en besetning på 10, fordelt på to enmannslugarer med WC og dusj og fire to-manns lugarer. Båten er arrangert med en stor og romslig messe med salong, bysse og kjølerom. I tillegg kommer eget vaskerom og garderobe med direkte adkomst fra arbeidsdekk.

Innredningsarbeidene er utført av R&M Isolering AS. I innredningen finner man Fibo innredningspaneler og møbler fra Ekornes. De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro AS, som også har stått for hovedtavlen, startere og installering av bropulter. Rorhuset er arrangert med operatørposisjon for manøvrering av båten, hvor det meste av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er plassert i umiddelbar rekkevidde fra båtens manøverposisjon, samt kontrollpult for nothåndtering. Transformatorer er levert av Møre Trafo og likerettere av Staubo Elektro Maskin.

Elektronikk
De elektroniske installasjonene er utført av Maritek AS og Furuno Norge AS. Alarmanlegget er fra Deif. Radiostasjonen er en Furuno FS- 1562 MF-HF SSB, med DSC-6 MFHF digital selcall, Inmarsat C, FM- 2520/FM-8500 VHF simplex og Navtex. For kommunikasjon er også trådløs telefon m/interface for Benefon NMT telefoner. Utstyr for navigasjon ombord er Furuno FR-2125 og FR-7062 radarer samt Furuno GP-35/GP 80 GPS. Videre er det montert Simrad Robertson autopilot AP-9 og samme merke gyro RGC-11.

Fiskeletingsutstyret omfatter Simrad EQ-40C og ES-60 ekkolodd og Furuno sonar av type CSH-24X og CSH-84-107. Scanmar fangstkontrollog -link er også installert. Nødutstyret består av Tron bærbar VHF, Tron 40S Fri-flyt, Tron 45S nødpeilesender og Tron Sart radartransponder. Intercom anlegget er fra Phontech og TV/radioantenne fra Telrad AS.

Det er Sparebanken Nord-Norge, Hammerfest og SND, Vadsø som har stått for finansiering av fartøyet.