M/S «JK FISK»

Selfa Arctic Trondheims byggenummer 200-3207 ble levert til Jens K. Kristoffersen, Alta 14. januar. M/S «JK FISK» er en Selfa Speedsjark 32’.

Rederen skal bruke båten til garnfiske. Nybåten er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske.
M/S «JK FISK» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 9,96 m
Bredde 3,42 m
Lasterom 7 m3
Akterdekk 16 m2
Dieseltank kap. 750 l
Fiskerinummer F-33-A – kjenningssignal LG 2650.

Dekk/innredning
Lasterommet er på 7m3 og akterdekket har 16 m2 areal. Dekkslengden på styrbord side er 5,9 meter. Fartøyet har i tillegg til lasterommet et separat rom i hekkforlengelsen med flush-luke fra dekk. For lettere adkomst er det montert port i styrbord side i rekke på akterdekket.
Fiskeutstyret inneholder blant annet garn/teinehaler fra Rapp Hydema Syd, type HMH05 TE – som er bredere enn vanlige halere av denne typen og annerledes konstruert for å få teine til å løpe fritt gjennom apparatet. Garngreieapparat er også fra Rapp Hydema Syd.
Vinduer er en Colt Industrier leveranse, og lyskaster er type Seematz 250W. Diverse redningsutstyr er levert av Erling Haug.
I lugar og styrehus er det lagt skipsdørk, og naturligvis er det montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. I tillegg varmes innredningen opp med Webasto dieselvarmer. Det er en dobbeltkøye og to enkeltkøyer ombord i styrehus og lugar. Fartøyet har messe på dekk for 4-5 personer, også i salongen kan enkelt lages køyeplass.
Førerposisjon er på styrbord side med integrerte flatskjermer, joy-stick styring og god sikt. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.
Pantry er utstyrt med gassapparat, vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj, badeskap og garderobeskap. Et 24V elektrisk anlegg er montert av verftet med godkjenningssertifikat fra Elpro.

Maskineri
Fremdriftsmotoren er en Yanmar 6LYAM-STP dieselmotor som utvikler 340 hk v/3300 o/min. Motoren er koblet til et West Mekan propellanlegg med Radice fastpropell fra Sleipner via et Twin Disc MG-5050A gear. Sleipner 8 hk baugpropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll på akterdekk. Båtens toppfart er 27,4 knop og normal marsjfart 20 knop.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Navico Norway og montert av Selfa. Det inneholder Simrad CX44 radar, Simrad EQ44 ekkolodd, Simrad AP 25 autopilot m/RPU 80 og RC 36 kompass, Olex kartsystem og FU25 styrehendel.

Selfa Arctic Trondheim skal levere mange fartøyer av type Selfa Speedsjark 30’ og 32’ fremover.

DEL