M/S «JØRN-TOMMY»

Selfa Arctic Trondheims byggenummer 207-3207 ble levert til Mikal Solhaug, Båtsfjord 6. november. M/S «JØRN-TOMMY» er en Selfa Speedsjark 32’

Rederen har nå i drift tre Speedsjarker under 10 meter, og fisket foregår med line utenfor Båtsfjord. Nybåten er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske.

M/S «JØRN-TOMMY» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 9,94 m
Bredde 3,42 m
Lasterom 7 m3
Akterdekk 16 m2
Bunkers kap. 1290 l
Fiskerinummer F-6-BG – kjenningssignal LG 2596.

Maskineri
Fremdriftsmotoren er en Yanmar 6LYAM-STP dieselmotor som utvikler 340 hk v/3300 o/min. Motoren er koblet til et West Mekan propellanlegg med Radice fastpropell fra Sleipner via et Twin Disc MG-5050A gear. Sleipner baugpropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll på akterdekk. Båtens toppfart er 25 knop og normal marsjfart 20 knop.
Det er bygget “Svalbard-tanker” akter på båten, hvilket betyr to ekstra dieseltanker som gir båten total bunkerskapasitet på 1.290 liter.

Dekk/innredning
Blant fiskeutstyret er Meydam linehaler av islandsk type, og det er arrangert med to tilkoblinger for juksamaskiner. Vinduer er en Colt Industrier leveranse, og O.S. Solhaug har levert Seematz 273 lyskaster på 250W. Diverse redningsutstyr er levert av Erling Haug.
Lasterommet er på 7m3 og akterdekket har 16 m2 areal. Dekkslengden på styrbord side er nesten 6 meter. Fartøyet har også et separat rom i hekkforlengelsen med flush-luke fra dekk. For lettere adkomst er det montert port i styrbord side i rekke på akterdekket.
I lugar og styrehus er det lagt skipsdørk, og naturligvis er det montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. I tillegg varmes innredningen opp med Webasto Airtop dieselvarmer. Det er en dobbeltkøye og to enkeltkøyer ombord i styrehus og lugar. Fartøyet har messe på dekk for 4-5 personer, også i salongen kan enkelt lages køyeplass. Førerposisjon er på styrbord side med integrerte flatskjermer, joy-stick styring og god sikt. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.
Pantry er utstyrt med gassapparat, vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj, badeskap og garderobeskap. Et 24V elektrisk anlegg er montert av verftet med godkjenningssertifikat fra Elpro.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Navico Norway og montert av Selfa. Det inneholder Simrad CX44 radar, Simrad EQ44 ekkolodd, Simrad AP25 autopilot m/RPU 80 og RC 36 kompass, Olex kartsystem, FU25 styrehendel og Simrad RD68D VHF.

Selfa Arctic Trondheim skal levere mange fartøyer av type Selfa Speedsjark 30’ og 32’ fremover.

DEL