M/S «ISLAND EXPRESS»

Island Offshore VIII KS, Ulsteinvik overtok forsyningsskipet M/S «ISLAND EXPRESS» fra Aker Yards AS, Brevik 20. november 2007 som byggenummer 48. Nybygget er av UT 755 LN design.

Skipet ble kontrahert i april 2006 til pris rundt 150 millioner kroner. Det var da den 18. kontrakten mellom Island Offshore og Aker Yards
M/S «ISLAND EXPRESS» er klasset i DNV til klasse ✠1A1, SF, E0, DK(+), HL (2,5), LFL*, DynPos, AutR, Clean, Tmon og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 76,60 m
Lengde b.p.p. 68,30 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss 7,00 m
Draft 5,80 m
Dwt ca. 3.180
Dekksareal ca. 700 m2
Dekkslast ca. 1.600 t
GT 2404
NT 1046
Light ship ca. 1.800
IMO nr. 9332925

Tankkapasitetene er 995 m3 brennolje, 749 m3 ferskvann, 1372 m3 ballast/drillwater, 993 m3 liquid mud, 397 m3 brine, 211 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er 315 m3.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av fire Bergen C25:33L8P dieselmotorer, hver med ytelse på 2400 kW (3265 bhp) v/900 rpm. Motorene er koblet til Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat.
Tenfjord styremaskineri betjener High lift ror, og joystick er merke Poscon. Manøvreringsegenskapene forbedres med fire Kamewa Ulstein thrustere, to akter av type TT 1650 og to forut av type TT 1850 DPN.
Hjelpemaskineriet består av Scania DI 12 62M dieselmotor og Stamford generator på 250 kW. En Stamford akselgenerator på1440 kW produserer også strøm. Nødaggregatet består av et Nogva Deere/Stamford generatorsett på 48 kW.
Pumpeutrustningen er levert av Ing. Per Gjerdrum AS, Sperre og Atlas Copco har forestått kompressorleveransene og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO.
Isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering, og Aeron og Teknotherm har levert ventilasjonssystemet. Proviant fryse-/kjølemaskineri kommer fra Nilsen Kjøl & Fryseteknikk, og Pyro er leverandør av kjeler. Skotselv Instrumentering har forestått trykk- og temperaturmålere, og Vibratec har hatt leveranse i forbindelse med exhaustanlegget, mens rør og ventiler er fra Ahlsell og vedlikeholdssysstemet kommer fra Tero Marine.
Brannsikringen i maskinrommet er ivaretatt av et CO2 slukkesystem fra Unitor.

Dekk
Lastesystemene blir fjernstyrt av et UMAS system. Fartøyet har lossestasjoner midtskips på styrbord og babord side. Umas har også stått for tankpeileanlegget. De fem cementtankene på totalt 315 m3 er levert av Rolls-Royce Marine som også har levert de tre roll-reduction tankene.
Dekksmaskineriet er Rauma Brattvaag leveranser, og ABAS-kranen er type Knuckle boom. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling basert på dokking hvert tredje år.
Redningsutstyret ombord innbefatter fire 20-personers Viking redningsflåter og MOB-båt type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Brannsikkerhetsutstyret omfatter løst brannutstyr fra Erling Haug, flere typer slukkesystemer fra Unitor, inkludert skumsystem for hoveddekk.

Innredning
Skipet har bekvemmeligheter for mannskap på 16 med 12 enkelt- og to dobbeltlugarer. Maritime Montering har levert møbler og utført innredningsarbeidene. Messeutstyr er fra Beha Hedo. De elektriske arbeidene er utført av Brevik Elektro, og hovedtavle er fra Umas.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret ombord er levert og montert av IKM Instrutek og omfatter Furuno FR-2837 radar, FR-2827radar m/Hatteland skjermer, Furuno FE 700 ekkolodd, Cassens & Plath magnetisk kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 Mk3 autopilot, Furuno GP-150 DGPS, Furuno FA-150 AIS, 2 x Furuno/Telco Ecdis, Sailor H3000M SSAS, Sailor H2095C Inmarsat C, Thrane & Thrane Nera F-77, Sailor VHF og Comrod/Furuno antenner.
DPII-systemet er fra Marine Technologies.

Aker Yards, Brevik skal levere bnr. 47 og bnr. 49 til Farstad i februar ‘08. Deretter følger leveringene på rekke og rad til Farstad, Island Offshore, Nordcapital, GDV Shipping, Solstad og K-Line Offshore som dekker leveringsposisjoner frem til 2011.

IslandExpress2_215451301.jpg

DEL