M/S «ISLAND EMPRESS»

Island Offshore, Ulsteinvik fikk overlevert M/S «ISLAND EMPRESS» av UT 755 LN design 30. november fra Aker Yards AS, Søviknes. Dåpen fant sted 9. november, og gudmor var fru Sandie Dear. Nybygget er byggenummer 715, og var byggenummer 57 ved Brevik Construction som opprinnelig var tiltenkt utrustningsarbeidet. Skroget er bygget i Romania, og prisen er rundt 150/160 millioner kroner.

Skipet går inn på charter til Total E&P UK Limited. Først skal hun fullføre certepartiet som «Island Pride» opprinnelig var sluttet for, og fra mai 2008 starter så 4-års kontrakten.
M/S «ISLAND EMPRESS» er klasset i DNV til klasse ✠1A1, SF, E0, DK(+), HL (2,5), LFL*, DynPos, AutR, Clean, Tmon og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 76,60 m
Lengde b.p.p. 68,30 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss 7,00 m
Draft 5,80 m
Dwt ca. 3.180
Dekksareal ca. 700 m2
Dekkslast ca. 1.600 t
GT 2404
NT 1046
Light ship ca. 1.800
IMO nr. 9390666

Tankkapasitetene er 995 m3 brennolje og 749 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire Bergen C25:33L8P dieselmotorer, hver med ytelse på 2400 kW (3265 bhp) v/900 rpm. Motorene er koblet til Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat.
Tenfjord styremaskineri betjener High lift ror, og joystick er merke Poscon. Manøvreringsegenskapene forbedres med fire Kamewa Ulstein thrustere, to akter av type TT 1650 og to forut av type TT 1850 DPN.
Strømforsyningen besørges av Nogva Scania DI 12 62M dieselmotor/Stamford generator på 250 kW, samt en Stamford akselgenerator på1440 kW. Nødaggregatet består av et Nogva Deere/Stamford generatorsett på 48 kW.
Isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering, Nilsen Kjøl & Fryseteknikk har levert proviant fryse-/kjølemaskineri og tankpeileanlegg er type Umas. Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer, og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO. Ing. Per Gjerdrum har levert pumper, og Pyro har supplert kjeler.
Skotselv Instrumentering har forestått trykk- og temperaturmålere, og Vibratec har levert eksosoppheng, mens rør og ventiler er fra Ahlsell. Brannsikringen i maskinrommet er ivaretatt av et CO2 slukkesystem fra Unitor.

Dekk
Dekksmaskineriet er type Rauma Brattvaag, og ABAS-kranen er på 3t/16m. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Redningsutstyret ombord innbefatter fire 20-personers Viking redningsflåter og MOB-båt type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Brannsikkerhetsutstyret omfatter løst brannutstyr fra Erling Haug.

Innredning
Skipet har bekvemmeligheter for mannskap på 16 med 12 enkelt- og to dobbeltlugarer. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene og har levert møbler til nybygget. Messeutstyr er fra Beha Hedo. De elektriske arbeidene er utført av Brevik Elektro, og hovedtavle er fra Umas.

Elektronikk
DPII-anlegget er fra Marine Technologies. Det elektroniske utstyret ombord innbefatter 2 x Furuno FAR-2837 radar, FAR-2827 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath magnetisk kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 Mk3 autopilot, Furuno GP-150 DGPS, Furuno FA-150 AIS, Furuno ECDIS, Sailor H3000M SSAS, Sailor H2095C Inmarsat C, Sailor VHF og Comrod/Furuno antenner.

Aker Yards AS, Søviknes skal levere bnr. 703 til Dofcon våren 2008, bnr. 154 (“Skandi Acergy”) i mai, bnr. 702 i desember og bnr. 705 våren 2009, alle til samme rederi, – videre følger bnr. 726 til Gulf Offshore i november 2009, bnr. 727 til samme rederi i april 2010, bnr. 718 til Aker Oilfield Services april 2010, bnr. 728 til Portosalvo i oktober 2010 og bnr 719 til Aker Oilfield Services i november 2010. Sistnevnte rederi har to opsjoner som er gitt bnr. 720 og 721 for levering 2011 hvis de blir erklært.

DEL