M/S «ISLAND CONSTRUCTOR»

Island Constructor Photo: Tony Hall
Island Offshore, Ulsteinvik kunne 23. mai 2008 overta konstruksjons- og brønnintervensjonsfartøyet M/S «ISLAND CONSTRUCTOR» av Ulstein SX 121 design fra Ulstein Verft AS, Ulsteinvik som verftets byggenummer 279. Selve dåpen fant sted i Geiranger 25. mai med Ingrid Margrethe Ulstein som gudmor. Det er verd å få med seg i dagens forsinkelsestider at nybygget ble levert “on time”. Skroget er bygget i Polen ved Maritim-Shipyard Spolka.

Etter mobilisering ved verftet, inkludert DP-testing og klargjøring av tårnet, skal skipet først utføre et oppdrag for UWG før hun starter på en langsiktig kontrakt med BP. På kontraheringstidspunktet for cirka to år siden var skipet usluttet. Da ble prisen oppgitt til rundt NOK 600 millioner, men med alt utstyret ombord er det nevnt totalpris på mer enn en milliard kroner.
Det heter seg at «ISLAND CONSTRUCTOR» er det tredje brønnvedlikeholdsskipet i verden, – og det eneste med X-Bow. Nybygget var for øvrig det første spesialfartøyet fra Ulstein Designs S-serie som ble kontrahert. Og her er det snakk om verdens største Ulstein X-Bow.
Hovedaktivitetene for skipet blir altså brønnintervensjon med Sub-sea Lubricator System (LWI), Sub-sea konstruksjon og utstyrsinstallasjon (OCV) og inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR).
Rederiets patriotisme har vært nyttig for regionen. Bare i forbindelse med dette nybygget er det snakk om rundt 50 lokale underleverandører som kommer i tillegg til verftet. Blant de største finner man Rolls-Royce Marine og ABB Marine.
Og det er verd å nevne at så nylig som i april tok rederiet også levering av et annet interessant brønnintervensjonsfartøy, «Island Wellserver» som ble bygget ved Aker Yards, Langsten (omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2008). Det skipet er forøvrig beskjeftiget av StatoilHydro.
Når det gjelder Ulstein X-Bow designet, blir det opplyst at det i perioden 2008 – 2010 skal leveres 20 enheter til syv forskjellige rederier. Island Offshore var for øvrig det andre rederiet, etter Bourbon, som satset på X-Bow konseptet.
Det er allerede nevnt ovenfor at verftet klarte å holde tidsskjemaet. Medvirkende til det er det nye prosjektet “Lean Shipbuilding” som et redskap for bedring av logistikken og mer effektiv gjennomføring av hele skipsbyggingsprosjektet.
I forbindelse med BP-oppdraget har FMC Technologies levere Riserless Light Well Intervention (RLWI) system under en 3-års kontrakt med Island Offshore Management. Verdien på denne kontrakten er cirka $25 millioner. Ustyret er bygget ved FMCs anlegg på Kongsberg.

M/S «ISLAND CONSTRUCTOR»

Skipet fører NIS flagg og er bygget til klasse i DNV ✠1A1, Well Intervention unit, SF, E0, NAUT-OSV(A), DynPos Autro, LFL*, Clean design, OPP-F, Crane, Comf-V(3), Heldk, DK+, HL (2,8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 120,20 m
Lengde b.p.p. 112,30 m
Største bredde 25,00 m
Dybde i riss til h.dk 10,00 m
Draft design 7,00 m
Draft scantling 8,00 m
GT 11602
NT 3481
Dwt (u/offsh.kran) ca. 9.100
Dwt (m/offsh.kran) ca. 8.750
Dekksareal 1380 m2
Dekkskap. (m/offsh kran) ca. 4.700 t
IMO 9390678

Skipets tankkapasiteter er 2212 m3 drivstoff, 990 m3 ferskvann og 6850 m3 vannballast. Methanol tankene (4 stk.) er på totalt 199 m3.

Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem som styrer to azimuth hovedpropeller, to swing-up kompassthrustere og to tunnelthrustere. De fire dieselmotorene er type Bergen, 2 x B32:40L9A hver med ytelse på 4320 kW og 2 x B32:40L6A hver på 2880 kW, generatorene er type AvK, to på 4145 kW og to på 2765 kW, og de to propellanleggene er type Ulstein Aquamaster AZP 120 CP. Med i ABB leveransene er elektriske motorer. Nødaggregatene er merke Nogva Scania D11262M på 318 kW og MTU V12 2000 på 550 kW.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2650 DPN CP thrustere og to TCNS092/62-220 thrustere. Farten er max. ca. 15,3 knop basert på 6 meters dypgående.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. Pumper er fra Allweiler og kjølere er fra Ing. Per Gjerdrum, og ventilasjonsanlegget er levert av Aeron. Teknotherm har levert kjøling for air condition. Sperre har levert kompressorer og Alfa Laval har supplert separatorer og evaporator. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannvarslingsanlegget er levert av Tyco Fire & Integrated Solutions. Et vanntåke brannslukkingsanlegg for maskinrommet kommer fra Danfoss Semco.

Dekk
Skipet er ustyrt med et HIV kompensert tårn for modulhåndtering og kan utføre ROV-operasjoner. Stromek AS har levert 2 x Stromek ROV-LARS 6,0. Offshorekranen på 150 tonn er levert av National Oilwell Norway. Odim har hatt dekksmaskineri leveranser til nybygget som 2 x ankerspill, 2 x fortøyningsvinsjer og 2 x tugger vinsjer. Kranutrustningen inkluderer tre Heila kraner, og Eide Marine Tech har stått for ankerutrustningen.
Heli-dekk er en leveranse fra Maritime Products. Vinduer er fra Bohamet, IMS har levert vanntette skyvedører, utvendige dører er fra Libra og belysningsutstyr fra Glamox. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.
Livbåtene er fra Eide Marine Tech, MOB-båten type GRP 700RC kommer fra Mare Safety som også har levert Viking redningsflåter. Erling Haug har levert diverse sikkerhetsutstyr til nybygget.

Innredning/diverse
Ulstein har utarbeidet en moderne innredningsprofil med innovative løsninger. Det nye IP-baserte Ulstein Com-systemet fra Ulstein Elektro er installert. Løsningen inneholder nye funksjoner som TV-basert portal for en rekke tjenester som TV, radio, informasjon mellom båt og kontor på land.
DPII-system fra Marine Technologies er IMO klasse III som sikrer de beste sjøegenskapene i sjøen og ved DP-manøvrering. IAS systemet er også en Ulstein Elektro leveranse.
Styrehuset er på hele 380 m2 og bygget ved avdelingen i Vanylven. Innredningspaneler på innvendige skott kommer fra Contech, og Fora Form har levert møbler. Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Skipet er arrangert med innredning for 90 personer med blant annet 30 enmannslugarer og 25 dobbeltlugarer. Det er også auditorium ombord med plass til 30 personer og diverse konferanserom og kontorer.

Elektronikk
Ulstein Elektro har også levert navigasjons- og kommunikasjonsustyret med blant annet Furuno FCR-2837 radar, Anschütz St. 22 gyrokompass, Furuno ECDIS og Seahawk CCTV.

Ulstein Verft skal fremover levere bnr. 280 til Olympic Shipping i juli, bnr. 281 til Eidesvik Offshore i november, bnr. 282 til Olympic Shipping i mars 2009, bnr. 283 til Marine Subsea, bnr. 284 til Olympic Shipping i oktober, bnr. 285 og bnr. 286 til Eidesvik i 2010, bnr. 287 til Marine Subsea også i 2010, bnr. 288 til Remøy Shipping i februar 2011 og søster
skipet bnr. 289 i mai samme år.

DEL