M/S «HELGØY GLIMT»

– fra Brødrene Aa til Rogaland

Brødrene Aa AS, Hyen leverte passasjerkatamaranen «HELGØY GLIMT» som sitt byggenummer 281 til Helgøy Skyssbåt AS den 19. juni 2015.

Helgøy Skyssbåt er en ny kunde for båtbyggeriet, og fartøyet blir rederiets 6. fartøy og det største med sine 21 meter. Passasjerkapasiteten er på 97, og katamaranen skal trafikkere øyene i Ryfylke.

Rederiet vant anbudet for Ryfylkefjordene i desember 2013 sammen med Norled og Rødne Trafikk. Prisen for det nye fartøyet har vært nevnt som cirka 30 millioner kroner. Noen av kravene som ble stilt til oppdraget, var gratis internett tilgang, hjertestarter og plass til 15 sykler på dekk. Alle båtene som ble innlevert, skulle forøvrig bygges ved Brødrene Aa.

M/S «HELGØY GLIMT» er bygget i carbonsandwich/vinylester iht IMO HSC 2000 Code og NMD (fartsområde 4) med følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 21,00 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 19,25 m

Dybde i riss til h.d. ……………………………………………………………………………………. 2,40 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………….. 7,80 m

Dypgående ………………………………………………………………………………………………. 0,95 m

Pass. kap. ………………………………………………………………………………………………………. 97

GT ………………………………………………………………………………………………………………. 142

NT ………………………………………………………………………………………………………………… 56

IMO nr. …………………………………………………………………………………………………. 9751731

 

Maskineri

Fremdriften besørges av 2 x Volvo Penta D13C3-AMP dieselmotorer hver med ytelse på 515 kW, levert av La-Sa Båt og Motor. Disse er koblet til Twin Disc, MGX-5135RV gear fra Progress Ingeniørfirma og West Mekan FPP propellanlegg. Servicefart er ca. 25 knop og toppfart ca. 29 knop.

Nogva har levert to generatorer av type Nanni QLS13T. Diverse rørsystemer er montert av West Industri. I maskinrommet har Nortronic levert to Novec 1230 brannslukkingsanlegg hver på 10 kW.

 

Dekk/innredning

MBH har levert en Mjosundet ankervinsj, og lanterner kommer fra Tranberg. Redningsflåter er fra Survitec type ZMEC 100TOSR.

West Mekan har levert passasjerstolene, mens styrehusstolene er fra Alutech. Elektroarbeidene er utført av Eikefjord Elektro og Marcontrol.

Sistnevnte har sammen med Sigurd Solberg stått for det elektroniske broutstyret ombord som inneholder blant annet to Simrad Argus radar, Furuno FE-800 ekkolodd, Furuno NX-700B navtex, Simrad AP80 autopilot, 2 x Simrad GN70 GPS, Simrad V5035 AIS, Simrad EP70 Epirb, JRC JLN-205 MkII spoeedlog, samt VHF systemer.

 

Brødrene Aa AS skal levere bnr. 280 som er en 48 meters yachtstruktur til yachtverftet Palmer Johnsen i USA. Videre skal verftet bygge to katamaraner for Boreal Transport Nord som skal starte service i Finnmark i januar 2016. Levering av disse er avtalt til hhv. 15. September og medio november. Brødrene Aa skal videre bygge en 43 meter turistbåt for 400 passasjerer til selskapet “The Fjords”. Fartøyet skal leveres I mai 2016.

DEL