M/S «HAVILA NEPTUNE»

Havyard Leirvik AS har bygget det andre skipet med Havyard 842 design, og M/S «HAVILA NEPTUNE» ble overlevert rederiet Havila Shipping ASA, Fosnavåg 19. april som byggenummer 94.

Havila Shipping hadde opprinnelig 30 prosent i nybygget, men kjøpte de resterende 70 prosent i oktober i fjor basert på skipspris ca. NOK 375 millioner.
Dette Havyard designet fra Havyard Maritime er blitt populært også utenlands, blant annet i Kina. Foreløpig er det inngått kontrakter for minst 13 fartøyer i Kina, India og Norge.
M/S «HAVILA NEPTUNE» er klasset i LLOYDS LRS ✠100 A1, Offshore Tug/Supply Vessel, EP(B), FIFI I, CAC(3), +LMC, UMS, DP(AM), ICE CLASS 1E

Hoveddata:

Lengde o.a. 74,50 m
Lengde b.p.p. 64,80 m
Bredde 17,20 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dybde i riss til A.dk. 10,75 m
Dybde i riss til B.dk. 13,50 m
Dwt ca. 3.000
Draft design 5,50 m
Lastedekk kap. ca. 1.100 t
Lastedekk areal ca. 520 m2
GT 2789
NT 836
IMO 9393400

Tankkapasitetene er 1150 m3 brennolje, 725 m3 ferskvann og 1200 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift levert av Scandinavian Electric med to hovedgeneratorer hver på 3000 kW og to MaK 12VM32C dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW v/750 o/min. To propellanlegg og gear er av Kamewa Ulstein fabrikat med gear type 3000 AGHC-KS560.
Skipet har Tenfjord styremaskineri og er utrustet med Kamewa Ulstein thrustere, 2 x TT2000 DNP CP hver på 900 kW og en azimuth TCNS73/50 på 1500 kW.
Hjelpemaskineriet består av to CAT motorer hver på 601 bkW v/1800 o/min med Stamford generatorer på 688 kVA, og nødaggregatet er også et CAT/Stamford genset på 72 ekW. Økomomisk fart i lastet tilstand ligger i området 12 – 15 knop.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Aeron, og Teknotherm har levert kjøling til AC. Florø Kjøleservice har levert proviant kjølemaskineri, kjeler er fra Pyro og tankpeileutstyr er type Umas. Danfoss har levert frekvensconverter, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering.
Brannsikkerhetsmessig har Autronica Fire and Security levert et CO2 anlegg og et annet brannslukkingssystem, og alarmanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions.

Dekk
Fi-Fi anlegget er levert av Aker Kvaerner Subsea, og cementanlegget er fra RRM. Bohamet har levert vinduer, og vindusviskere er fra O.S. Solhaug. Dekksmaskineri kommer fra Rauma Brattvaag, og Bergen Group Dreggen AS har hatt kranleveranse til fartøyet. To ankre er fra Spek.
Vanntette skyvedører er levert av IMS, og Bohamet har supplert utvendige dører. Skipet har Tranberg lanterner og Norselight lyskastere. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og arbeidet er utført av Norcoat. Norsk Stål har hatt materialleveranser til nybygget.
Redningsutstyret ombord består blant annet av seks Viking redningsflåter og en Alusafe 770 FRC i TTS Marine davit, og skipet har sikkerhetssertifikat for 42 personer.

Diverse
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering. Glamox har levert belysningsutstyr, i byssen er det Beha leveranser, Miele har stått for vaskeriutstyr og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Teamtec har levert incinerator.
Skipet er innredet med 18 lugarer hvorav seks enkeltlugarer, 8 x 2 tomanns, 2 x 6 personers og 2 x 4 personers lugarer.
De elektriske arbeidene er utført av Havyard Elektro, Skan-El har vært el.teknisk konsulent, hovedtavle er produsert av Scandinavian Electric Austevoll og startere er fra Flekkefjord Elektro. Alarmanlegget for maskinrommet er type Umas V, Noratel har levert trafo og batterier/likerettere er fra Anda-Olsen.
Glitnir har stått for finansiering/byggelån.

Elektronikk
Sigurd Solberg AS har levert navigasjons- og kommunikasjons utstyret med Furuno FAR-2837S BB radar, FAR-2117 BB radar, Skipper GDS 102 ekkolodd, Taiyo TD-L 1550 peiler, JRC JLN-205 logg, Navigat X Mk2 Mod 10 gyrokompass, Navipilot 4000 autopilot, Furuno GP-150, Telchart T-2026 kartplotter, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FS-2570 MF/HF SSB radio, 2xMcMurdo SART, bærbare UHF Motorola + VHF, 2xSailor RT 5020 VHF, 2x RT 4800 VHF, NAV7 navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno SSAS, 2xFuruno Felcom 15 Inmarsat og Nera Fleet 77 Inmarsat. TV-overvåkningssystem er fra Vycon, og intercom fra Phontech.

Havyard Leirvik AS skal nå levere bnr. 96 til Garware Offshore i juli 2008 og bnr. 97 i januar 2009. Havila Shipping står for bnr. 87 som kommer i november. Deep Sea Supply får levert bnr. 95 i oktober, og Simon Møksters bnr. 93 kommer i november. Havila Shipping har i tillegg plassert ordrer for to AHTS fartøyer for levering i april henholdsvis september 2009.

DEL