M/S «HAVILA FORESIGHT»

Foto:Bjørn Ottosen
Havila Shipping ASA, Fosnavåg fikk overlevert byggenummer 91 fra Havyard Leirvik AS 7. desember 2007. Nybygget fikk navnet M/S «HAVILA FORESIGHT» og er designet av Marin Teknikk med benevnelsen MT 6010 MkII. Skroget er bygget ved Maritime Shipyard. Norsk Stål har hatt stålleveranser.

Skipet beskrives som multi-purpose field support ship & pipe carrier med dødvekt på ca. 4.800 tonn og dekkskapasitet på ca. 3.700 tonn med styrke i dekk på 10 tonn per m2. Skipet er sertifisert for redningskapasitet av 320 personer.
Skipsbygningskontrakten ble inngått i januar 2006, og prisen var da oppgitt til NOK 270 millioner. Da var en 10 års kontrakt inngått med Norsk Hydro med befrakters opsjoner for 5×1 år. Kontrakten startet allerede sommeren 2006 med et annet fartøy som forerunner for nybygget.
M/S «HAVILA FORESIGHT» er klasset i DNV ✠1A1, E0, SF, Supply Vessel, Dynpos AUTR, CLEAN, COMF-V (rating 3), DK(10), hl (2,8), LFL*, OIL REC og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,60 m
Lengde b.p.p 86,60 m
Bredde 19,70 m
Dybde i riss til h.dk. 7,85 m
Dybde i riss til sh.dk. 10,60 m
Dwt på max. draft ca. 4.800
Draft max. 6,35
Lastedekk kap ca. 3.700 t
Lastedekk areal 1046 m2
GT 4050
NT 1200
IMO nr. 9382944

Tankkapasitetene er 1150 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 1590 m3 vannballast, 1370 m3 drill water og 1130 m3 ORO.

Maskineri
Nybygget har diesel-elektrisk fremdriftssystem med 4 x CAT dieselmotorer type 3516 TA og fire Scandinavian Electric Systems generatorer hver med ytelse på 2100 ekW v/1800 o/min. De to propellanleggene er type Ulstein Aquamaster Azipull hver på 2200 kW.
For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper har fartøyet to Kamewa Ulstein baugthrustere og en Azimuth, alle på 883 kW. Nødaggregatet består av en CAT 3408 TA motor og Stamford generator med ytelse 370 ekW.
Maksimum fart er ca. 16,5 knop, og fart basis 4.050 dwt/5,85m draft er ca. 15 knop. Økonomisk fart/forbruk er ca. 12 knop/9,2 m3 fuel. Havneforbruket er 0,8 tonn/dag. APV varmevekslere, av fabrikat APV Heat Exchangers, er levert av Norco Oslo AS.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Atlas Copco og Sperre har levert kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Aeron, og Florø Kjøleservice har levert proviant kjøleanlegg. Sanitæranlegg og rør er fra Ahlsell, Clayton Scandinavia har levert kjeler og flowmeter er fra AM Instrumentering. Isowest har utført isoleringsarbeidene i maskinrommet.
Brannsikkerhetsmessig er nybygget utstyrt med inergen anlegg fra Zenith Elektro og et Unitor system.

Dekk
Dry bulk anlegget på 400 m3 fordelt på 8 tanker er en RRM leveranse, og Odim har levert Automatic Bulk Hose Connection System. Dekksmaskineri kommer fra Rauma Brattvaag, Eide Marine Tech har supplert ankerutrustning og landganger er fra Gurskøy Sveiseindustri. Hydramarine har levert kraner, og Hippo Trading & Consulting har stått for fortøyningsutstyr, mens Fenco Nor har supplert fendere. Fartøyet er utstyrt med 16 sockets for reefer containers på dekk.
Vinduer og lysventiler er fra Bohamet og vindusviskere er type Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Skipet har 2×25 manns redningsflåter, levert av Selstad og to MOB-båter fra Maritime Partners.
Nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter og anoder fra Dimo.

Diverse
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering. Det er lugarkapasitet for 24 personer med 12 enkeltlugarer og seks dobbeltlugarer. Miele har levert vaskeriutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og Teamtec har levert forbrenningsovn.
De elektriske arbeidene er utført av Havyard Elektro, mens Ulstein Elektro har tatt seg av de elektroniske instrumentene.

Havyard Leirvik AS skal levere bnr. 92 og 94 til Havila i nær fremtid. Garware Offshores bnr. 96 skal være ferdig i april 2008 og bnr. 97 i desember. Havila Shipping står også for bnr. 87 som følger i juni. Deep Sea Supply får levert bnr. 95 i oktober, og Simon Møksters bnr. 93 kommer i november. Havila Shipping har i tillegg plassert ordrer for to AHTS fartøyer for levering i april henholdsvis september 2009.

DEL