M/S «HARTO»

Bergtun Fiskeriselskap AS, Steinshamn overtok havfiskebåten M/S «HARTO» den 5. juni 2009. Båten er bygget ved Yaroslavl Shipbuilding Plant som byggenummer 401, og montering av fiskeriutstyr og oppstart av utstyr er utført ved Båt og Oppdrettservice AS på Averøy.

Fartøyet er designet av Seacon AS i Måløy og har betegnelsen SC90. «HARTO» er det første i en serie på seks fartøyer fra det russiske verftet som ligger ved Volga. (Se kart). Verftet bygger fartøyer både for sivilt og militært bruk, fra små patruljebåter til større elve- og sjøgående fartøyer med displacement opp til 2.000 tonn.
Dette er verftets første oppdrag for denne typen fartøy, og byggetiden, inkludert utrustning, tok vesentlig lenger tid enn planlagt. Den 4. august ble forøvrig et fartøy av samme typen sjøsatt og skal senere overleveres til kunden i St. Petersburg.

M/S «HARTO» ble påbegynt før den nye grensen for lastekapasitet ble bestemt, men har maksimal lovlig lastekapasitet etter dagens regler på 300 m3. Fartøyet er imidlertid tilpasset forlengelse og er som 90 foter bygget ganske stor. Displacement på lastemerket er rundt 800 m3.
Rederiet har brukt store ressurser de siste årene på å bygge opp kvotegrunnlag for et nytt fartøy med tanke på fiske langt til havs. «HARTO» har fartsområde Havfiske I.
Fartøyet har et dieselelektrisk fremdriftssystem, levert av Stadt AS og er etter sigende den første kystbåten i Norge med et slikt system. Det innebærer at drivstoffutgiftene reduseres, og det blir en miljøgevinst gjennom lavere utslipp. Sikkerheten er godt ivaretatt med fire uavhengige strømkilder og to el-motorer.

Båten er bygget til DNV klassespesifikasjoner under kontroll av NMD og har følgende hovedddata:
Lengde o.a. 28,26 m
Lengde b.p.p. 23,99 m
Bredde på spant 9,50 m
Dybde i riss til h.dk. 4,30 m
Dybde i riss til sh.dk. 6,60 m
Dypgående 4,80 m
RSW 299 m3
GT 378
NT 149
IMO nr. 9410090
Tankkapasitetene er 85,7 m3 brennolje og 18,8 m3 ferskvann.

Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssytemet består av 2 x Stadt Schorch elektriske motorer på 315 henholdsvis 1100 kW, 4 x Scania D16 dieselaggregater, Heimdal K600 vripropell og Heimdal HG551 PTI gear. Nødaggregatet er type Nogva Deere 4045TFM50.
Styremaskin er en Tenfjord, og fartøyet har fått montert Brunvoll thrustere, type SPT/VP på 550 hk forut og type SPK på 360 hk akter. Iras har levert lossepumpe, og Aquaterm RSW anlegget på 400 kW er fra Frio Nordica.

Dekk/diverse
Snurpe-/snurrevadvinsjer er type SMV SSW 1800 med 18 tonns trekkraft, og hjelpevinsjer er type Johansen Warp 5000. Nothaler er Triplex type 603 og notlegger Triplex type NK 3000, alt brukt utstyr. Dekkskran er brukt type EMV med SWL på 2 tonn. Notutstyr er fra Mørenot, og Cflow har levert fiskehåndteringsutstyr. Redningsutstyret ombord er levert av Selstad.
R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene, og Maritime Møbler har hatt møbelleveranser til fartøyet. Hovedtavle er produsert av Stadt/Elpro, og de elektriske installasjonene er utført av Elmarin.

Elektronikk
Elmarin har levert det elektroniske utstyret ombord med blant annet JRC JMA 5300, Furuno FSV-24S sonar og CSH-73 sonar, Simrad ES 60 ekkolodd, Scanmar C 602 dybdesensor, Anschütz autopilot, Furuno FS-1570C radiostasjon, 3 x Sailor VHFs, Sailor 3036 E Inmarsat, Sailor SC 4000 Iridium og Furuno leveranser av GPS, AIS, navtex, satgyro og repeatere. Elmarin har også levert spesiallaget styring av 37 stk. ventiler.

Som nevnt ovenfor skal Yaroslavl Shipbuilding Plant fremover levere ytterligere fem fartøyer av denne typen.

DEL