Cemre Shipyard har overlevert «Hardhaus» til Austevoll-rederiet med samme navn. Foto: Cemre Shipyard

MS «Hardhaus»

På selveste St. Hansaften ble den nye pelagiske tråleren «Hardhaus» overlevert fra Cemre Shipyard i Tyrkia til Austevoll-rederiet med samme navn. Like etter satte hun kursen hjem mot Norge.

Den nye kombinerte snurperen/tråleren er blitt mer miljøvennlig med batteripakke, elektrisk dekksmaskineri og varmegjenvinning. Dermed har rederiet mottatt støtte fra Enova for å kunne realisere byggingen. Ifølge rederiet hadde det ikke vært mulig å gjennomføre dette uten støtten

Det er også lagt spesielt vekt på å optimalisere og utvikle et energieffektivt skip. Skrogform og dimensjoner er blitt justert gjennom hele utviklingsfasen for å komme så nær det optimale som mulig. 

«Hardhaus» er utrustet med elektrisk dekksutstyr. For å ta vare på, og utnytte den effekten vinsjene genererer, er skipet utstyrt med en batteribank. Den skal i tillegg brukes som «peak shaving» for å oppnå best mulig driftsforhold for dieselmotor, og dermed redusere forbruk, utslipp og slitasje. Skipet kan seile både mekanisk og diesel-/ batterielektrisk.

Fartøyet er designet av Salt Ship Design, som i forbindelse med at byggekontrakten ble kjent uttalte at det hadde vært givende og lærerikt å jobbe med et så dedikert og erfarent rederi som har brukt mye tid og ressurse på å skape et nytt og bedre fiskefartøydesign. 

Fartøyet har registrert en fart på rundt 17 knop, og har plass til et mannskap på 14. RSW-tankene er på 2300 m3.

Utstyr: 

Nye «Hardhaus» er levert med hovedmotor fra Wärtsilä av typen 8V31 4880 kW. Wärtsilä har også levert batteripakken om bord på 1017 kWh, samt propeller av typen 4D1095 og PMS system. Hjelpemotorene er 2x 750 kW levert av Yanmar.  Styremaskin er av typen SR722 FCP.

Brunvoll har levert tunnelthrusterne. 

På dekk er fartøyet utrustet med fiskepumpekran og dekkskran fra Triplex, begge på 60 tonnmeter. Triplex har også levert garnhaler og garnkran. 

Rapp Hydema har levert en stor pakke av elektriske vinsjer og elektrisk trålutstyr. 

RSW-systemet er levert av Cflow. Utstyr for behandling av ballastvann er levert av MMC Green Technology.  

ProNav har levert en komplett JRC (Japan Radio Company) pakke. De har også levert ProNav Screen Matrix, et «state of the art» system for visning og kontroll av de fleste brosystemer.

Hoveddata: 

  • Navn: «Hardhaus» 
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 65
  • Design: Salt 0173 
  • Lengde: 74,5 meter
  • Bredde: 16 meter
  • Tonnasje: 3200  
  • IMO-nummer: 9857482  
  • Rederi: Hardhaus AS 
  • Motor: Wärtsilä 8V31 4880 kW.
  • Propell: Wärtsilä 4D1095
  • Tunnelthrustere: Brunvoll
  • Generator:  2x 750 kW fra Yanmar
  • Navigasjon & Kommunikasjon: ProNav
  • Brannslukningsutstyr: Askis Fire
  • Livbåter: RedRock
  • Elektrisk installasjon: BMA