MS «Gunnar K.»

Kristoffersen Fiskebåt AS, Myre i Vesterålen tok 25. mars levering av en 90 fots stor notog snurrevadbåt, M/S «Gunnar K.», fra Sletta Båtbyggeri i Mjosundet. Båten er verftets byggenummer 91. Skroget til fartøyet er bygget i Riga. Fartøyet er konstruert av Vik-Sandvik AS i samarbeid med verftet.

Hoveddata
Lengde o.a. .........................27,40 m
Lengde p.p. ........................23,80 m
Bredde .................................9,00 m
Dybde til hoveddekk ............4,20 m
Dybde til shelterdekk ..........6,60 m

Lasteromsvolum (RSW) er på 108 m3, vegnrom/RSW på 35 m3 og islager/RSW på 24 m3. Tankkapasitetene er 50 m3 brennolje, 15 m3 ferskvann og 2 x 400 liter smøreolje. Bruttotonnasjen er 345 tonn og NT er 103. Båten er innredet for ni personer.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar3512 B dieselmotor, som utvikler 1300 hk v/1200 o/min. Motoren er koblet til et Scana Volda CP 56/4 propellanlegg via etgear av samme merke, type ACG 420. Dette gir båten en fart på ca. 12 knop. Styremaskinen er av Ulstein Tenfjord-fabrikat, og styreegenskapene blir forbedret av to Brunvoll sidepropellere, en akter på 250 hk og en forut på 200 hk. To pakkbokser og rorstamme er levert av Birger Gran AS. Hjelpemaskineriet består av to Caterpillar motorer, type 3306 T på 174 kW og en 3412 TA på 534 kW sammen med to generatorer av samme fabrikat.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum og Øwre-Johnsen med to ABS dykkpumper og to sjøvann- og en kloakkpumpe. Facet separatorer er levert av Tøssebro AS. Lasteromsisolasjon er utførtav Nye Isomarin og for eksos av Vigor Tjeldbergodden. Norsk Pumpe og Gregersen har levert to pumpeaggregat og lenseejektor. MMC Vectura har levert fryse-/kjølemaskineriet og RSW-anlegget, mens Wangsmo har stått for ventilasjons- og vifteanleggene. Sanitæranlegget er montert av rørlegger L. Glomstad. Halotron brannslukkingsanlegget er fra Heien-Larssen.

Dekk
Fiskerensemaskineri er levert av KM Fish Machinery. Sanitæravløpsystem er montert av Hemne Rør og Montasje. Vinduer fra Marine Aluminium, og Rapp Hydema har levert hydraulisk dekksmaskineri. SM Triplex har levert dekkskran på 16 TM, not/snurrevadkran, notvinsj og ringnål. Anker og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter. Vacuumanlegg er levert av MMC Vectura og fiskepumpe fra Rapp Hydema. Erling Haug har supplert fartøyet med blokker.

Branndørene er av type Nor-Pro. MOB er fra Rødøy Mek. Verksted AS og lettbåtdavit fra Mjosundet Båt og Hydraulikk. Erling Haug har levert to redningsflåter type RFD. Korrosjon Consult AS har utført sandblåsningsarbeidet, og båten er oppmalt med malingsprodukter fra International Maling.

Diverse
I innredningen finner vi Fibo innredningspaneler og møbler fra Troldmyr Møbelfabrikk AS inkludert Hjellegjerde leveranser. Bygg Compagniet AS har levert og montert innredningen. Vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum, vaskemaskin og tørketrommel fra Miele og en Beha bysseovn. De elektriske installasjonene er utført av Elmarin AS. Astrup & Søn AS har gjennom sin avdeling Sæter & Hoel AS levert plater, rør og profiler i aluminium.

Elektronikk
De elektroniske installasjonene er utført av AS Myre Elektronikkservice og Elmarin. Utstyret innbefatter Furuno leveranser som FR-2115 radar, FCV-1500, FCV-291 ekkolodd, CSH-84 sonar, GMDSS A2 radiostasjon, GP-30 og GP-80 GPS og GPR-80 DGPS. Autopilot er av merke Simrad Robertson AP 45 og kartplotter MacSea. Installert er også Scanmar fangskontroll.