M/S «GÅSØ VIKING»

– brønnbåt fra Tyrkia til Frøy Rederi

Brønnbåten M/S «GÅSØ VIKING» ble levert fra Sefine Denizcilik Tersanecilik i Tyrkia 27. mars 2015 til Frøy Rederi AS, Sistranda som byggenummer 23. Prisen for nybygget har vært nevnt som cirka 250 millioner kroner.

Nybygget ble døpt på Gåsø, Frøya 25. april i en 4-skips-seremoni, der de tre andre var servicefartøyet «Frøy Server», service-/dykkerfartøyet «Frøyskarv» og arbeidskatamaranen «Frøydykk» – alle tidligere omtalt i Skipsrevyen.

Helge Gåsø eier rederiet og har bygget seg opp gradvis etter kjøpet av Nye Midnor fra banken.

 

M/S «GÅSØ VIKING»

Møre Maritime har sammen med rederiet utviklet fartøyets design; M-3001. Båten er sluttet til Lerøy Seafoods og skal betjene befrakterens anlegg i Midt-Norge. Fartøyet har 3000 m3 kapasitet fordelt på to boksformede lasterom for problemfri skyveskottbruk.

Fiskeutstyrspakken er topp moderne, basert på lukket teknologi som oppfyller dagens og fremtidens krav til fiskevelferd når det gjelder sirkulasjon, oksygenering, filtrering, UV og RSW-nedkjøling. Varmt og forurenset sjøvann avsiles ved lasting.

Redox har levert komplett Redoxzon utstyrspakke bestående av oksygen, ozon, UV filter og tankvask, samt loggesystem for dokumentasjon og full sporbarhet av alle operasjoner.

Det er lagt stor vekt på miljøvennlige løsninger og utforming. Skrogutformingen er ny og optimalisert for høy fart som sammen med et effektivt dieselelektrisk fremdriftssystem, vripropeller kombinert med frekvensstyring skal gi gunstig driftsøkonomi. Alle lastetanker, rør og kanaler er utformet for effektiv og automatisert vasking og desinfisering. Fartøyet er også forberedt for å møte fremtidens miljøkrav til utslipp av NOx og CO2, samt rensing av ballastvann.

M/S «GÅSØ VIKING» fører NOR flagg, har Trondheim som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, E0 med følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 78,00 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 75,03 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………… 16,00 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………… 8,50 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………….. 6,80 m

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 3665

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1099

Lasterom ……………………………………………………………………………………………….. 3000 m3

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9694799

Tankkapasitetene er 250 m3 brennolje, 170 m3 ferskvann og 1350 m3 vannballast.

 

Maskineri

Fartøyet er utstyrt med dieselektrisk fremdriftssystem fra Siemens med 4 x MTU 2V4000 dieselmotorer hver med ytelse på 1445 kW v/1800 o/min som via 2 x Heimdal 700 reduksjonsgear driver 2 x Helseth 4TX850/300-3500VSD propellanlegg. Max. fart er ca. 15 knop og servicefart 14 knop.

Styremaskin er av RRM fabrikat, og manøvreringen forbedres ved hjelp av 2 x Brunvoll FU63 sidethrustere hver på 600 kW. Alfa Laval har levert separatorer.

 

Diverse

Fiskehåndterings og -tellesystemet er fra CFlow. Dekkskranene er leveranser fra Triplex med en på 84 t/m, 2 x 75 t/m og en på 80 t/m. Triplex har også stått for FLH-112 flålegger og GLT-112 grunnlegger.

I redningsutstyret ombord inngår Viking 470 MOB-båt og 2 x RFD Surviva 12-personers flåter. Fartøyet er innredet for mannskap på 10.

Blant det elektroniske utstyret finnes Furuno ARPA radar, Anschütz St.22 kompass og UPC-6000 autopilot fra Øverland.

Fartøyet er forsikret gjennom Bud og Hustad.

 

*

Sefine Denizcilik Tersanecilik fremviser p.t. en ordrebok på fem enheter med en MSV og fire passasjerferger hvorav to skal leveres til Bastø Fosen i 2016. Også Cemre verftet i Tyrkia har en ordre fra samme rederi. Såvidt vites skal denne fergen leveres senere i år.

DEL