MS «Fridtjof Nansen» er nå overlevert fra Kleven til Hurtigruten. Foto: Motion Air

MS «Fridtjof Nansen»

I desember 2019 overleverte Kleven Verft MS «Fridtjof Nansen» til Hurtigruten. Dette er søsterskipet til MS «Roald Amundsen» som ble levert i juni samme år.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dermed er begge de batterihybride ekspedisjonsskip overlevert fra verftet. 

- Det er bare å gratulerer Hurtigruten med et splitter nytt ekspedisjonsskip. Det er et fantastisk skip vi har levert denne gangen også, sier en ubeskjeden administrerende direktør i Kleven Verft, Kjetil Bollestad. 

Han legger til at han er utrolig stolt og imponert over jobben som medarbeiderne og samarbeidspartnere ved verftet har gjennomført- 

- Det å bygget et så avansert skip er litt av en prestasjon, sier han. 

Bygget for krevende forhold

MS «Fridtjof Nansen» er søsterskipet til MS «Roald Amundsen», og de to er verdens første hybriddrevne cruiseskip. 

Det nye skipet er bygget på erfaringene fra søsterskipet, noe som har gitt byggeprosessen store fordeler.  

- Siden i sommer har vi hatt god fremdrift i byggeprosessen. Det er komplekse skip å bygge med mye mer logistikk enn et offshore-skip, forklarer Bollestad. 

Han forteller at de lærte mye av å bygge det første skipet, samtidig som de gjorde en del tiltak internt for å få bedre kontroll på hele gjennomføringen. Dette mener Bollestad har vært avgjørende for fremdriften på skip nummer to. 

- Underleverandører, Hurtigruten og Kleven har alle hatt et veldig godt samarbeid, og jobbet mot et felles mål - med tanke på kvalitet og leveringstid. Alle har veldig god grunn til å være stolte over jobben som er gjort, mener Bollestad.

MS «Fridtjof Nansen» er bygget for noen av verdens mest krevende og spektakulære farvann. Det er fullt av miljøvennlig teknologi. Skipet har plass til rundt 500 gjester i komfortable lugarer og suiter. Det kan gå på ren batterikraft, men hovedoppgaven til de store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utslippene minst 20 prosent lavere enn tilsvarende cruiseskip. 

Utstyr:

I tillegg til design, motorer, thrustere og generatorer står Rolls Royce Marine for leveranse av DP systemet, stabilisatorer og fortøyningsvinsjer. Batteripakken fra Corvus er på 1,36 megawattimer (MWh). Målet er å etterinstallere flere batterier, til en samlet effekt på 5 MWh, nok til 3-4 timer batteridrift. 

Tranberg har levert signallys og typhoon. MOB-båt og daviter kommer fra Palfinger Marine Safety AS. HVAC-systemet er levert av Teknotherm AS. Vakuumtoaletter kommer fra Jets AS. Avfallshånteringssystemet er levert av Scanships AS. Anlegget for å lage ferskvann er fra NorWater, mens ferskvannsgeneratoren kommer fra Alfa Laval Nordic. Hospitalutstyret er levert av ShipMed. Interiøret er levert av Norwegian Marine Interior, med møbler fra Shipnor AS. Hydrapipe har levert hydraulikkrør- og komponenter, mens Pipe Systems Engineering har levert alt av industrirør.  

Hoveddata: 

  • Navn: «Fridtjof Nansen» 
  • Verft: Montex Shipyard (Gdansk, Poland), Kleven Shipyard (Ulsteinvik, Norway)
  • Byggenummer: 401
  • Design: Rolls-Royce Marine / Espen Øino
  • Lengde: 140 meter
  • Bredde: 24 meter
  • Tonnasje: 20 889 
  • IMO-nummer: 9813072
  • Rederi: Hurtigruten AS
  • Motor: 4x Bergen B33:45L fra Rolls-Royce
  • Thrusters: Rolls-Royce Marine
  • Generator: Rolls-Royce Marine
  • Navigasjon og kommunikasjon: Hareid Group
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug AS
  • Livbåter: Viking Life Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Hareid Elektriske Teknikk