«FOB Swath 10» er den tredje i rekken som Oma Baatbyggeri leverer til danske Offshore Windservice AS. Foto: Magne Langåker
«FOB Swath 10» er den tredje i rekken som Oma Baatbyggeri leverer til danske Offshore Windservice AS. Foto: Magne Langåker

MS «FOB Swath 10»

Oma Baatbyggeri overleverte i starten av november sitt tredje fartøy til det danske rederiet Offshore Windservice AS.

Kontrakten mellom partene ble undertegnet i mai 2019.  «FOB Swath 10» er en 32 meter lang og 11,5 meter bred “Crew Transfer Vessel” som er et spesialfartøy for transport av servicepersonell for offshore vindmøller. 

Fartøyet er konstruert og utviklet i samarbeid med Odfjell Wind AS i Bergen. «FOB Swath 10» kan operere både i katamaran-modus eller i SWATH-modus (Small Waterline Area Twin 

Hull) og er konstruert for å gi service personell best mulig komfort og sikkerhet. 

I katamaran modus kan båten gå med høy fart, mens rulling og slag er redusert til et minimum på grunn av den store avstanden fra vannlinje nivå og opp til tunnel. Dette er kombinert med bruk av et stabiliserende foilsystem og gir fartøyet best mulige sjøegenskaper. 

Hoveddata: 

  • Navn: «FOB Swath 10» 
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 545
  • Design: Odfjell Wind AS
  • Lengde: 32 meter 
  • Bredde: 11,5 meter
  • Tonnasje: 360  
  • MMSI: 219027988
  • Rederi: Offshore Windservice AS
  • Motor: 4x  MAN V12- 1650
  • Fremdriftssystem: 4x Hamilton HTX52
  • Interceptorer: Humphree AB 
  • Generator:  2x Volvo Penta AUX 92kWm 85 kWe
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vico AS
  • Brannslukningsutstyr: Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Teknisk Bureau

I SWATH modus senkes fartøyet ned ca. 1,5 meter i sjøen for å oppnå reduserte bevegelser i sjøgang. Dette gir en sikker overføring av personell fra fartøy til vindmøller. 

Fartøyet har en servicefart opp mot 35 knop og passasjersertifikat for inntil 55 personer og skal operere ved offshore vindmølleparker i hele Nordsjøbassenget. 

Utstyr:

«FOB Swath 10» er utstyrt med 4x  MAN V12- 1650 hovedmotorer, med 4x Hamilton HTX52 fremdriftssystem. Hjelpemototorer er 2x Volvo Penta AUX 92kWm 85 kWe. Interceptorer og stabilisatorer er levert av Humphree AB.

Landgang kommer fra Undertun Industrier. Dekkskran er fra Bergen Hydraulic. Ankerspill kommer fra MB Hydraulikk, mens Certex AS har levert anker og kjetting.

Libra Plast har levert de utvendige dørene, mens Baggerød AS har levert branndører. Passasjersetene er levert av West Mekan, mens Alu Design & Services har stått for leveransen av stolene i styrhuset. Radar er levert av Furuno. 

Pumpene om bord er levert av Grundfos Norge. Vinduer er levert av Strigin Säkerhetsglas AB, IMS Technologies AS og Ertec AS. 

Brannslukkingssystem er levert av Alf Lea & co.Redningssystemer er fra Viking Life-Saving Equipment, mens MOB-system re fra Dacon Rescue Scoop. 

Teknisk Bureau har levert brannalarmer og sørget for elektrisk installasjon. De har også gjort installasjonen av elektronisk utstyr levert av Vico AS med utstyr fra Furuno.