MS «Fjordglytt»

Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane fikk overlevert passasjerfartøyet M/S «Fjordglytt» fra Lindstøls Skips- & Båtbyggeri AS i Risør den 15. juli. Det er verftets byggenummer 317. Katamaranen som er bygget i aluminium, er designet av Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen.

Katamaranen er bygget over samme lest som «Sylvarnes» overlevert i april og omtalt i Skipsrevyen 2/2000. Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen som har utviklet skrog og båtkonsept, har også tegnet arrangementet og detaljer som underlag for verftets konstruksjonstegninger, samt foretatt alle hydrostatiske og dynamiske beregninger med krengeprøve og stabilitet.

I forhold til «Sylvarnes» er passasjerkapasiteten øket til 82 og dermed er akterdekket noe kortere. Båten kan likevel ta ombord fem personbiler og skal erstatte «Tansøy» i Florabassenget.

Hoveddata

Lengde o.a. ........................... 25,45 m
Lengde p.p. .......................... 23,85 m
Bredde p.sp. ........................... 7,65 m
Bredde største ....................... 8,00 m
Dybde til hoveddekk ............. 2,63 m
Dybde KVL ............................ 1,40 m

Tankkapasitet for brennolje er 4.000 liter og for ferskvann 500 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Mitsubishi dieselmotorer type S6R2-MPTK hver med ytelse på 610 kW ved 1500 o/min. Disse er tilkoblet Servogear propellanlegg via Servogear reduksjonsgear type HD 250 H. Dette gir båten en fart på 28 knop i passasjerrute og 24 knop i lasterute. Styremaskinen er en Kobelt koblet til effektror fra Servogear med Kobelt digitalt, elektronisk fjernkontrollsystem, levert av SeaTek.

Fjernkontrollen har kombinator og havnemodus for separering av pitchene. Clutchene kobles også inn og ut gjennom fjernkontrollsystemet, og en elektronisk lås hindrer inn- og utkobling dersom spakene ikke står i nøytral posisjon. Katamaranen har en sidepropell på 60 hk fra Mjosundet Båt og Hydraulikk. Hjelpemaskineriet består av en Deutz D203-3 hjelpemotor på 21 kW og Mecc Alte generator på 20 kVA.

Allweiler har levert pumpeutrustning og noe pumpeutstyr er fra La-Sa maskin. Verftet har selv montert ventilasjonsanlegget, Solberg Scandinavian har levert brannslukkingsanlegget og -varslingsanlegg er fra Scana Servoteknikk.

Diverse
Colt Industrier har levert vinduer i tillegg til verftets egen produksjon, og en Palfinger kran er montert, type PK8080M, levert av Bergen Hydraulic. Libra Plast har levert utvendige og Baggerød innvendige dører. Selstad AS har supplert fartøyet med redningsflåter, lanterner er fra Aqua Signal og lyskastere er av merke Seematz. I himlinger er benyttet Danacoustic paneler, og passasjerstolene er fra West Mekan. Hempel Ifa Coatings er malingsleverandør.

Elektro Skagerrak har utført de elektriske installasjonene og montert hovedtavlen. Samme firma har også utført de elektroniske installasjonene, bestående av radarer fra Furuno hhv. FR-2115 (3 cm) og FR-7062 (10 cm). Videre er montert Anschütz St. 20 gyrokompass, Trimble GPS og Transas elektronisk kartsystem. Alarmanlegget er fra Read Matre Instrument. '