Illustrasjonsfoto

M/S «FISKEBAS»

– snurper fra Vaagland

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fiskebas AS, Florø overtok fiskefartøyet M/S «FISKEBAS» fra Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland den 30. januar 2014 som verftets byggenummer 145. Skroget er bygget i Polen, ved PTS Sp. z o.o., Gdansk.

Nybygget har designbetegnelse NVC 317, utviklet av Rolls-Royce og skal drive pelagisk fiske og er rigget for not. Fartøyet er bygget og utrustet med fokus på design, komfort, miljø og fangstkvalitet.

Rederiet eies av familien Madsen fra Florø. Dette er den fjerde “Fiskebas” – den første ble kontrahert ved Søviknes i 1965. Skipsbyggeriet er også familieeid med lange tradisjoner for bygging av kvalitetsbåter.

Byggekontrakten ble inngått i november 2011. Rolls-Royce har i tillegg til design også hatt store utstyrsleveranser slik som hovedmaskineri, gear, propellanlegg, thrustere, hovedtavle, dekksvinsjer og styringssystemer.

For å oppnå gunstig driftsøkonomi og miljøprofil er fartøyet arrangert med et hybrid fremdriftssystem, basert på hybrid akselgenerator (HSG) fra Rolls-Royce. Det betyr at man kan operere både dieselelektrisk og dieselmekanisk, eller en kombinasjon av begge deler.

Lasteromskapasiteten er på 1550 m3, og rommene er konstruert med tanke på optimal føring av last i RSW-kjøletanker.

Fartøyet er dobbelsertifisert som både fiske- og lastefartøy og har klasse i DNV 1A1, Fishing Vessel med følgende hovedddata:

Lengde o.a. 64,20 m
Lengde b.p.p. 55,40 m
Bredde på spant 14,00 m
Dybde i riss 7,35 m
RSW 1550 m3
GT 1899
NT 569
Merkenr. SF-230-F
IMO nr. 9646998

Maskineri

Rolls-Royce maskinerileveransen inkluderer Bergen C25:33L-9 hovedmotor med ytelse 2880 kW med PTO/PTI og hybrid akselgenerator. Motoren er koblet til en RR 79A/4D-B propeller via Scana Volda ACG 750K reduksjonsgear.

Hovedgenerator er en Mitsubishi S16R motor, og havnegenerator er Mitsubishi S6R-M(P)TA. Fartøyet er utstyrt med to sidethrustere av type RRM TT 1650 AUX CP henholdsvis TT 1300 DP AUX CP.

Allweiler har levert pumper, og Alfa Laval har supplert separatorer. Ventilasjonsanlegget er fra Wangsmo, og Brødrene Dahl har stått for ventiler og rør. Autronica Fire and Security har tatt seg av brannsikkerhetsutstyr.

Diverse

Vacuumpumpeanlegget, RSW-anlegg og silingskasse er Cflow leveranser. Triplex har tatt seg av not- og kranutrustning, og fiskepumpe kommer fra Z-Marine. MB Hydraulikk har levert dekksmaskineri, og landgang er fra Gurskøy. Libra-Plast har levert GRP dører, og Decca Wiper System har supplert vindusviskere.

Fartøyet er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og Procoat har utført arbeidet. Cathwell har levert antigroe beskyttelse.

Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljø for et mannskap på 12, med blant annet enmannslugarer med egne dusj/toalett, romslig messe/salong med egen spiseavdeling, filmrom, treningsrom og badstu.

Vestnes Ocean har levert “Willy” møbelinnredning samt “Gerflor” Karavel skipsdørk. R&M Ship Interior har levert og montert store deler av innredningen, mens verftet selv har utført arbeidet med styrehuset. Jets har tatt seg av toalettsystemet.

West Elektro AS har levert alt av elektroinstallasjon og elektronikk ombord, inkludert fiskeletingsutstyr.

I desember 2013 bestilte FSV Group ytterligere et fartøy ved Vaagland Båtbyggeri AS. Båten får navnet “Multi Green” og skal leveres i september.