M/S «FAUST»

Wallenius Lines AB, Sverige overtok LCTC skipet M/S «FAUST» fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering 17. mai som verftets byggenummer 4444. LCTC står for Large Car Truck Carrier og med kapasitet på 8000 biler er nybygget det største bilskipet som er registrert i Sverige.

Alternativt kan skipet laste 3.484 biler og 468 busser. Operatør er Wallenius Wilhelmsen Logistics.
«FAUST» fører svensk flagg og er bygget til høyeste klasse i Lloyd’s Register of Shipping ✠100 A1 Vehicle Carrier, movable decks, deck nos. 1, 3, 5 and 8 strengthened for Roll on Roll off cargo +LMC, UMS and IWS.
Tunge enheter stues naturlig nok på dekkene med mest styrke, og de andre dekkene deles inn i heisbare seksjoner. Dekk nr. 5 er det normale ankomstdekket, men dekk nr. 6 kan også brukes i forbindelse med midship-rampen. De to lasterampene er på styrbord side. Akterrampen er 9,5 meter bred med 240 tonns kapasitet.
Vifter sørger for god ventilasjon under lasting/lossing på upper dekk. I rommene er det minimum 25 air-changes per time, og de minste rommene kommer opp i 50 air-changes per time.

Miljøet
Miljøaspektene blir stadig mer hensynstatt ved bygging av nye skip. Når det gjelder «FAUST», reduseres utslippene med 15% per transportert enhet gjennom bedre effektivitet. Typen ror som er benyttet (Becker) reduserer motstanden med 4%. Skipet har et Ballast Water Treatment system som oppfyller IMOs BWT betingelser. Maskineriets forbrenning fører til meget lave NOx utslipp. Skipet har i tillegg LRs Green Passport.

M/S «FAUST» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 227,80 m
Bredde største 32,26 m
Air draft 51,98 m
Høyde til upper dk 34,70 m
Dwt 30.383
Draft design/max 9,5/11,3 m
GT 71583
NT 33546
Bilkapasitet ca. 8.000
Kap. bilere/busser 3.484/468
Antall dekk 13
Dekksareal 67.300 m2
IMO nr. 9332925

Faust_2_188308044.jpgMaskineri
Skipets hovedmaskineri er en MAN B&W 7S60 MC-C dieselmotor som utvikler max. 21.490 hk ved 105 rpm. Maskineriet er koblet til et fast Kamewa propellanlegg med fjernkontroll fra broen eller maskinkontrollrommet. Skipet er utstyrt med ror av Becker fabrikat, og har en Kamewa Ulstein baugthruster på 2000 kW.
Hjelpemaskineriet består av to MAN B&W SL21/31H dieselmotorer hver med ytelse på 1700 kW, og en 1000 kW akselgenerator produserer også strøm. Nødaggregatet er på 215 kW. Maskineriet oppfyller kravene for UMS (Unattended Machinery Space).

Diverse
Et Fi-Fi system er levert av Semco. MacGregor har hatt dekksutstyrleveranser, og Rauma Brattvaag har supplert dekksmaskineri. Skipet er arrangert for en besetning på 15 personer, og redningsutstyret innbefatter en 38-personers frittfall livbåt, Norsafe rescue båt og fire redningsflåter.
Furuno har levert navigasjonsutstyr til nybygget, og Kongsberg Maritime har levert elektronisk utstyr.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering er verdens tredje største skipsbygger etter to andre koreanske verft, Hyundai HI og Samsung HI. I 2006 leverte verftet imponerende 44 nybygg på totalt 3,4 millioner dwt / 1,8 millioner cgt. Verftet har p.t.en ordrebok på ca. 173 enheter på totalt ca. 23,5 millioner dwt. Her finner man de fleste typer handelsskip.

DEL