M/S «FAR SENTINEL»

– Subsea-/construction skip fra VARD Langsten

M/S «FAR SENTINEL» av Vard 3 07 design ble overtatt av Farstad Construction AS som eier / Farstad Shipping ASA som manager den 7. juli 2015 og døpt 10 dager senere “på sjøen”.

 

Dåpsstedet synes noe spesielt, og kanskje har det svake markedet påvirket den beslutningen. Skipet er utrustet ved Vard Langsten og har byggenummer 829.

Søsterskipet «Far Sleipner» ble levert 26. mars og omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2015. Et tredje skip av samme typen følger senere. Skipsprisen blir referert som cirka 825 millioner kroner.

Nybygget kommer ut i et tøft marked selv for et så stort og avansert skip som dette. Per begynnelsen av august oppgis antallet fartøyer i opplag til ca. 40/50, og forhåpentligvis vil dette bidra til å kunne snu markedet. En trøst for rederiet kan være at «Far Sleipner» hadde langsiktig kontrakt arrangert fra overleveringstidspunktet fra verftet.

M/S «FAR SENTINEL er designet for subsea og IMR operasjoner og kan arbeide på opptil 3.000 meters dyp. Fartøyet er utstyrt med to offshore kraner, hvorav den største har løftekapasitet på 350 tonn. Dekksarealet er på hele 1.800 m2, og det er gjort plass til tre ROV’er.

Skipet fører NOR-flagg, har Ålesund som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, SPS, SF, COMF-V(2)C(3), HELDK-SH, CRANE, E0, ESV-DP[HIL], DYNPOS-AUTRO, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, VIBR, Recyclable, DK(+), BIS, TMON. Skipet har følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………. 142,60 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………… 132,80 m

Bredde største ………………………………………………………………………………………… 25,00 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………. 11,40 m

Draft max …………………………………………………………………………………………………. 8,00 m

GT ………………………………………………………………………………………………………. ca. 13000

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 4503

Dw ………………………………………………………………………………………………… ca. 9.200 m.t.

Cargo deck …………………………………………………………………………………………….. 1800 m2

Deck load ……………………………………………………………………………………………. ca. 5.850 t

IMO nr. ……………………………………………………………………………………………….. 9707716

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1842 m3 + 451 m3 m3 drivstoff, 1200 m3 ferskvann og 6000 m3 drill water / vannballast.

 

Maskineri

Rolls-Royce har levert fremdriftssystemet, inklusiv brokontroll og DP3 anlegget, til nybygget. Skipets dieselelektriske fremdriftssystem utgjøres av fire RRM hovedmotorer type Bergen B32:40L9, hver med ytelse på 4190 kW, ABB/AvK generatorer og 2 x RRM AZP 120 azimuth fremdriftspropeller hver på 2500 kW. Reduksjonsgear er type 1500 AGHC. Marsjfart er ca. 17,5 knop.

AIS og PMS er Vard leveranser, inkludert SeaQ tavler og bro- og ECR konsoller. Hjelpegeneratorsett er fra Cummins type QSK-38-M, og nødaggregat er av Scania fabrikat type DI 12.

Skipet har styremaskineri av type RRM SR722 FCP som betjener RRM FS 2600 x 4000 ror. Poscon joystick system er også en RRM leveranse. For best mulig manøvrering er fartøyet utstyrt med en retractable azimuth TCNS 92/62 og tre RRM sidethrustere av type TT 2650 DP CP. DP-HIL testing er utført av Marine Cybernetics.

PG Flow Solutions har levert maskinromspumper, varmevekslere og ferskvannsgenerator. Kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arb.luft), og separatorer kommer fra GEA Westfalia. SCR systemet er fra Yara. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Øwre-Johnsen har levert filtre.

BWT system er fra Optimarin. Anti-heeling pumper er fra Frank Mohn. Maritime Motor har levert Vibracon elementer. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Fartøyet er utstyrt med elektrisk ventilstyring/ventilaktuatorer fra Eltorque. Brannsikkerheten ivaretas av alarmanlegg fra Vard Electro og slukkingsystemer fra Turo Teknikk og FiFi utstyr fra Wilhelmsen Technial Solutions.

 

Dekk

Skipet er utstyrt med ROV hangar og kan operere ROV’ene gjennom moon-pool eller over skutesiden. Seaonics har levert LARS A-frame 15t/22t, LARS moon-pool, vinsjer med PM-motorer, moon-pool luke, skidding system, hangar sideport og dekksmaskineri som ankerspill, tugger- og fortøyningsvinsjer. Bergen Hydraulic har levert ROV kraner.

Offshore kranene, en på 350 t/17m montert på styrbord og en på 50 t/17m på babord side, er levert av National Oilwell Varco, og Seaonics har tatt seg av to dekkskraner på 3t/15m. Fartøyet er videre utstyrt med helidekk med diam. 26,1m, levert av Maritime Products, der Sikorsky 92 typen kan lande.

Vinduer er fra Bohamet. Utvendige dører kommer fra Libra-Plast, og IMS har levert vanntette skyvedører. Gurskøy har levert landgang. Dimo har supplert hydraulikk sylindre for mooring og provision plattformene. Cathwell har levert/utført katodisk beskyttelse med ICCP og ICAF. Sludge buoy system er fra Sludge Buoy System AB.

Redningsutstyret består blant annet av fire Harding livbåter, Viking redningsflåter og MOB-båt med davit fra Maritime Partner. Survitec bidrar med nautisk utstyr.

 

Innredning

M/S «FAR SENTINEL» er arrangert med 130 enkeltlugarer innredet med SeaQ silent lugarsystem. Toalettsystemet er en Jets Vacuum leveranse, Teamtec har levert incinerator og compactor er fra Uson Marine. Vard Accommodation har forestått komplett innredning.

Vard Electro har utført de elektriske og elektroniske installasjonene ombord. Skipet er utstyrt med R-R Unified bridge og SeaQ navigasjons- og kommunikasjonspakke. Rolls-Royce Marine har levert Icon DP3 med Poscon joystick system.

 

Vard Langsten skal levere bnr. 818 Deep Explorer til Technip i 2016.

DEL