MS «Far Santana»

Farstad Shipping ASA tok 25. februar levering av M/S «Far Santana» fra Ulstein Verft AS. Nybygget er byggenr. 249 og ble kontrahert for vel to år siden i forbindelse med rederiets oppdrag for brasilianske Petrobras. Byggeprisen ble oppgitt til vel 300 millioner kroner. Skipet har typebetegnelsen UT 730.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Farstad Shipping har tidligere fått bygget åtte offshore-fartøyer ved Ulstein Verft. Nybygget er det første som er bygget etter spesifikasjoner fra det brasilianske oljeselskapet som altså har befraktet båten for åtte år. «Far Santana» er spesialdesignet for ankerhåndtering og forankring av produksjonsenheter på store havdyp, hjulpet av den 500 tonns store ankerhåndteringsvinsjen.
Hoveddata
Lengde o.a..........................77,00 m
Lengde p.p. ........................66,40 m
Bredde på spant ................20,50 m
Dybde i riss..........................8,00 m
Dypgående ...........................6,60 m

Skipets kapasiteter er 1.144 m3 brennolje, 574 m3 ferskvann og 1.968 m6 ballastvann. Fartøyet måler 3485 bruttotonn og 1045 nettotonn. Skipet er klasset i Det Norske Veritas til @1A1, Tug, SupplVessel, SF, E0, Ice C, Dyn Pos, AUT.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire Ulstein Bergen BRM-8 hovedmotorer, hver på 3.535 bkW som er koblet til Ulstein propellanlegg via to Scana Volda reduksjonsgear. Fremdriftssystemet gir skipet en fart på 18 knop. Styremaskinene er to Ulstein Tenfjord, som betjener to Ulstein høyløftror. Skipet har også fire sidepropeller, to Ulstein akterut á 883 kW, en forrut på 883 kW og en Compass thruster på 883 kW.

Strømforsyningen ombord besørges av de to Leroy Somer akselgeneratorene, som hver leverer 3.000 kVA, samt to generatorsett bestående av Caterpillar 3412 dieselmotorer og Caterpillar generatorer á 544 kVA. Nødaggregatet er sammensatt av en Cummins 6BT59G2 dieselmotor og en Stamford generator på 123 kVA. Castrol har levert smøreolje.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorene fra Alfa Laval, proviantkjøleutstyret fra Teknotherm og kjelutrustningen fra Pyro. Sperre har levert kompressorer. Isolerings- og innredningsarbeidene er utført av R&M Isolering. Miljø-Teknikk har levert ventilasjonsanlegget og vifter, mens tankpeileanlegget kommer fra Ulstein Automation. Unitor har levert et CO2 brannslukkingsanlegg mens brannvarslingsanlegget er levert av Autronica.
Dekk
Dekksmaskineriet er levert av Ulstein Brattvaag. Fartøyet er også utstyrt med to dekkskraner, en på 5/10 tonn og en på 2 tonn, levert av TTS-Norlift. Vinduene kommer fra Blom Marine, som også har levert branndører. Anker og kjetting er fra Fossen Shipping. Båten har to stabilitetstanker akterut. Tauepinner er fra Karmøy Winch (Karm Fork). Viking har levert seks redningsflåter, Maritime Partner har supplert MOB-båt type MP-660 Springer og Nor-Marine davit. Lanterner er fra Tranberg, Norselight har levert lyskasterne og Glamox armaturer.

Innredning/diverse
Skipet er innredet for 40 personer. I innredningen er det benyttet Contech og Norac paneler på skottene og Danacoustic oppunder dekk. Møblene er levert av Fora form og Hjellegjerde. Bysseovnen er fra Termo Storkjøkken, og vakuumtoalettsystemet er en Jetsleveranse. Miele har levert vaskeriutstyr og Imac innredningsdører. De elektriske installasjonene er utført av Ulstein Elektro. Ulstein Automation har levert hovedtavle samt alarm- og overvåkingssystem og bro- og maskinromspulter. Dansk Stålverk har i hovedsak levert stålmaterialer.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Ulstein Elektro, og består av to Furuno radarer FR- 2115 og FAR-2835S, Skipper GDS 101 ekkolodd, Skanti TRP 9250 MF/HF, Furuno FS-5000 MF/HF SSB 400W GMDSS, magn. kompass fra Bergen Nautic, Anschütz St. 20 gyrokompass, Simrad Robertson autopilot type AP 9 MkIII, Furuno DS-70 logg m/slave DS-720, Trimble 4000 DGPS knyttet opp mot DP-anlegget, Furuno GP-80 DGPS, Vingtor intercom, Furuno FM-8700, FM- 8500 og tre FM-8000 VHF, Tron 40S nødpeilesendere og SART radartransponder, Com-S TVovervåking, to Deif 829,5 vindmålere, Furuno NX-500 Navtex, to frekvensomformere og Clean-Power anlegg fra Scandinavian Electric og telex fra Thrane & Thrane.

Kongsberg Simrad har levert DP-system og elektroniske kart SPS Ecdis. Videre utstyr er Furuno Inmarsat C type Felcom 12 og Inmarsat B Felcom 81B, Motorola GP900 og Furuno GM-300 UFH.