M/S «FAR SABRE»

Foto: Gunder Tande Sandersen
M/S «FAR SABRE» ble overlevert fra Aker Yards AS, Brevik til Farstad Supply AS, Ålesund 12. mai 2008 som verftets byggenummer 56. Nybygget er av type UT 712 L, og skroget er bygget i Romania.

Det var i mars for vel to år siden at rederiet plasserte kontraktene for to nybygg, hvorav altså «FAR SABRE» er det ene. Levering var da satt til mars 2008. Det andre fartøyet er av typen UT 751 E og ble levert i april («Far Searcher» omtalt i SR 2/2008). Totalprisen var oppgitt til NOK 570 millioner.
På det tidspunktet fremviste forøvrig Aker Yards det som ble beskrevet som en rekordstor ordrebok på 123 skip som skulle bygges ved 13 verft til verdi 47,9 milliarder kroner. Per 31. mars i år var ordreboken kommet ned til 101 skip.
M/S «FAR SABRE» fører Isle og Man flagg med registreringshavn Douglas, er klasset i DNV til klasse ✠1A1, Supply Vessel, SF, E0, Tug, DynPos AutR, Tmon og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 78,30 m
Lengde b.p.p. 68,20 m
Bredde største 17,20 m
Dybde i riss 8,30 m
Draft 6,80 m
Dwt v/6,8m ca. 2.320
Dekksareal ca. 510 m2
Dekkslast ca. 900 t
GT ca. 3050
IMO nr. 9388962

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1060 m3 brennolje, 700 m3 ferskvann, 1200 m3 ballast/drillwater, 530 m3 liquid mud, 400 m3 brine og 500 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er 230 m3 fordelt på fire tanker.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av fire Bergen C25:33 L9P dieselmotorer, hver med ytelse 2700 kW v/900 o/min som driver to Kamewa Ulstein 94P1 4-bladete propellanlegg på 4100 mm diameter via to reduksjonsgear av samme fabrikat. Skipets fart er ca. 18 knop v/4,25m draft, og bollard pull er på ca. 180 tonn.
To Tenfjord styremaskinerier opererer High lift ror, og joystick er merke Poscon. Thrusterutrustningen består av en Kamewa Ulstein baugthruster og en Ulstein Aquamaster azimut forut, begge på 883 kW.
Strømforsyningen besørges av en Cummins KTA38DM1 hjelpemotor på 970 kW med Stamford generator og en Scandinavian Electric Systems akselgenerator av Marelli fabrikat på 3000 kVA. Havneaggregatet er et Nogva Scania DI 16 44M/Stamford generatorsett på 469 kW.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco. Alfa Laval og Goltens (bilge water) har levert separatorer, og pumpeleveransen er fra Ing. Per Gjerdrum AS. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, Pyro har levert kjelutrustning og proviant kulde maskineriet er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk.
Ahlsell har forestått leveransen av ventiler, og nivåbrytere er fra Dimo. Temperaturmålere kommer fra Skotselv Instrumentering. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerhetsmessig har Semco Water Mist Fire-fighting System levert et total flooding system, et lokalt hi-risk fi-fi system og et galley frying pan fi-fi system til nybygget. I tillegg har Erling Haug levert løst brannbekjempelsesutstyr.

Dekk
I tillegg til ovennevnt Fire-fighting utstyr har Aker Kværner Subsea levert eksternt Fi-Fi system. For tankvasking har Alfa Laval/Toftejorg levert et tystem med 10 vaskemaskiner og et Waste Heat Recovery System.
RRM leveransen innbefatter Rauma Brattvaag dekksmaskineri, og kranutrustningen består av en dekkskran type ODIM ABAS Knuckle boom på 5t/16m, og to RRM cargo rail kraner 3t/12,8m for anker håndtering. Stern roller har 500 tonns kapasitet. Karmøy Winch er leverandør av tauepinner og haikjeft, og anker og kjetting kommer fra Eide Marine Tech. Malingssystemer fra International Maling er anvendt til oppmaling av fartøyet.
I redningsutstyret ombord inngår 6×16-personers Viking redningsflåter og Seabear 23 Mk2 MOB-båt med 200 hk innenbordsmotor. Workshop utstyr kommer fra Koppernæs.

Diverse
M/S «Far Sabre» er innredet for en besetning på 28 personer med 12 enkeltlugarer, fire dobbeltlugarer, to 4-manns lugarer og en køy i hospital. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, Beha Hedo har levert messeutstyr og Jets Vacuum er leverandør av toalettsystemet. Forbrenningsanlegget kommer fra Kay Lindegaard.
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Aker Yards Electro, og Umas har levert hovedtavle og har også fremskaffet systemet for fjernstyring av lastesystemene ombord.
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime og består av DPS 132 system, DPS 20 system og Radius 1000 system.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av IKM Instrutek AS og omfatter Furuno FAR-2837 radar, Furuno FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath magnetisk kompass, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass (x2), Anschütz Pilotstar D autopilot, 2 x Furuno GP-150 DGPS, Sailor radiostasjon, Sailor VHF, Furuno VDR 3000, Furuno FA-150 AIS, Thrane & Thrane Sailor F 77 Inmarsat. Skjermer er produsert av Hatteland, og kommunikasjonsutstyret er fra Polaris, mens Comrod har levert antenner.

Aker Yards, Brevik skal levere bnr. 59 til Island Offshore i august, bnr. 62 til samme rederi i september, bnr. 63 til Farstad i januar 2009, bnr. 64 til Island Offshore i mars, bnr. 65 til Island Offshore i juli, bnr. 66 til Nordcapital i september og bnr. 67 til GDV Shipping i desember 2009.Verftet sitter også med flere ordrer for levering i 2010 og 2011.

DEL