MS «Fangst»

Båt og Motorservice AS, Rørvik overleverte forskningsfartøyet M/S «Fangst» den 10. juni som verftets byggenummer 19. Kontraherende reder er Villa Leppefisk AS, Midsund, og skipet er bygget i henhold til Havforskningsinstituttets spesifikasjoner.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Marinor v/Gunnar Flatmo har stått for design av båten som er bygget i aluminium. Fartøyet erstatter «Fjordfangst» som ble solgt til islandsk reder i oktober.

Det er første gang Havforskningsinstituttet benytter seg av «kystvaktmodellen» ved anskaffelse av ny båt, som går ut på at en privat reder bygger etter instituttets spesifikasjoner for utleie på langtidskontrakt. I dette tilfellet betyr det fem år med opsjon på ytterligere tre år. Fartøyet vil bli brukt langs store deler av norskekysten, til blant annet redskapsforsøk, atferdsstudier og kystundersøkelser.

Fartøyets første tokt er «Undersøkelser av kamskjell i Trøndelagsområdet». Resten av året vil fartøyet bli brukt til blant annet undersøkelser av hummer og kongekrabbe, telling av småhval og studier av beiteatferden til torsk og lyd fra fisk.

Hoveddata
Lengde o.a..............................14,98 m
Bredde største .........................5,65 m
Bredde på spant ......................5,50 m

Tankkapasiteter er ca. åtte tonn brennolje og ca. fire tonn ferskvann. Båten er innredet for en besetning på seks personer.

Maskineri
For fremdriften er det installert en Sabb Iveco Aifo 8210 dieselmotor som yter 400 hk v/1800 o/min., tilkoblet et Helseth propellanlegg 3H100- 1400 via et Nogva HC 258 reduksjonsgear med to stk. PTO. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord, og Mjosundet Båt og Hydraulikk har levert to stk. sidepropellere til båten på 50 hhv. 60 hk. Strømforsyningen besørges av to aggregater bestående av Sabb Iveco Aifo motorer med Stamford generatorer, hver på 32 kW. Smøreolje er supplert av Mobil.

Lense- og spylepumper er av merke Mapex, og i isolasjonen er Rockwool benyttet. Mas-ko AS, Kløfta har levert Co2 brannslukkingsanlegg, og Autronica har levert varslingsanlegget type BX 10.

Dekk/innredning
Blom Marine AS har levert vinduer, mens ankervinsjen er fra Industri og Båtutstyr. Kranutstyr består i en TMP kran og en Hiab. Erling Haug AS har hatt dekksutrustnings leveransen, inkludert RFD redningsflåte. Fartøyet har Tranberg lanterner og Norselight lyskastere på 100 W.

Malingsfabrikant er Hempel Ifa Coatings. Williksen Snekkeri, Rørvik har levert møbler, og bysseutstyr er fra Beha. Fartøyet har tre to-mannslugarer. Strøm Elektro AS har vært el.teknisk konsulent og har også utført de elektriske installsjonene.

Elektronikk
Arne Wahl-Olsen AS har levert og montert det elektroniske utstyret. Dette består av Furuno M-1832 radar m/mini Arpa, Skipper GDF 201 ekkolodd, Nor 250 kompass, Simrad Robertson AP45 autopilot, Furuno GP-80 GPS m/GR-80, to stk. Simrad Anritsu RS8300 VHF, hvorav en med SOS funksjon, Benefon Forte mobiltelefon samt Nokia koblet mot server og telefax. Som nødutstyr inngår Tron 45SX MkII nødpeilesender og Sart radartransponder.

Kartmaskin er en SeaPro 2000 fra Euronav, antenner er fra Comrod og TV/radio antenne fra Celwave. Brovaktsystem er fra Sea Safety.