M/S «EUSKADI ALAI»

– tuna fiskefartøy fra Zamakona

Det nesten 90 m store fiskefartøyet M/S «EUSKADI ALAI» ble levert fra Astilleros Zamakona Santurce Shipyard til Hartswater Limited (Echebastar Group) den 25. juli 2015 som byggenummer C/738.

 

Fartøyets design, utarbeidet av Cintranaval-Defcar, er nytt som inkluderer det siste innen moderne teknologi. Fartøyet skal fiske etter tuna i Det indiske hav. Skipet er bygget med overbygg i aluminium og har “ultra freezing tunnels at -60º”. Fartøyet ble døpt av fru Miren Arantza Gabancho Munitiz som er med i skipets eierselskap. Dette er det tredje og siste i en serie på tre fartøyer.

Videre er fartøyet utstyrt med nytt system for separering av fangsten som kaster ikke-ønsket fisk tilbake i sjøen i levende tilstand. Echebastar group er i en prosess med Marine Stewardship Council (MSC) – en uavhengig organisasjon som sertifiserer fiskerier over hele verden. Dette er det første spanske tropical tuna fishery som gjennomgår prosessen og blir vurdert av MSC.

M/S «EUSKADI ALAI» seiler under Seychelles flagg og har klassse i Bureau Veritas med notasjoner @Hull, @Mach, Fishing vessel – TORRE, unrestricted navigation, MON-SHAFT, Ref-cargo-quickfreeze. Fartøyet har følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 89,28 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 75,20 m

Bredde …………………………………………………………………………………………………… 14,35 m

Dybde i riss ……………………………………………………………………………………………… 9,35 m

Draft ……………………………………………………………………………………………………….. 6,80 m

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 2788

NT ………………………………………………………………………………………………………………. 836

Lasterom kap. …………………………………………………………………………………… ca. 2000 m3

IMO nr. ………………………………………………………………………………………………… 9733480

Tankkapasitetene er 550 m3 drivstoff og 75 m3 ferskvann.

 

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä dieselmotor på 4500 kW v/750 o/min som er koblet til en screw propeller controllable pitch av samme fabrikat. Fartøyet har 4 x 1200 kVA og en 937 kVA diesel generatorer som produserer strøm ombord. Farten kommer opp i ca. 18,2 knop.

Vinsjleveransene er av MARCO fabrikat, og nybygget er arrangert for en bestning på 42 personer.

 

Elektronikk

Fartøyets elektroniske utstyr omfatter blant annet Simrad SN 90 sonar, Simrad ES 70 ekkolodd, Furuno FSV-35 og FSV 85 black boxes, Furuno FCV-1200B fishfinder, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno FAR-2167S-band og FAR-2157X-band radarer, Furuno DS-80 dopler, Furuno GP-150 GPS, MaxSea plotter, Simrad GC80 gyrokompass, Simrad AP80 autopilot, Furuno Felcom 18 Inmarsat C, Furuno NX-700A navtex, Tron SART-20 radartransponder, Furuno FS 5075 DE radiotelefon og Furuno og Sailor VHF’er.

DEL