M/S «EUGEN MÆRSK»

Den 29. januar 2008 var turen kommet til det 8. skipet i E-serien som bygges ved Odense Staalskibsværft. M/S «EUGEN MÆRSK» er verftets byggenummer L 210, og skipet ble døpt 15. desember 2007 av Lady Bond, gift med Sir John Bond, styreleder for Vodafone Group Plc.

Dette skal være den siste leveringen av denne typen, og omsider fikk altså de syv søstrene en “bror” til søsterskip. Forrige “Eugen” var en VLCC som ble solgt for et par år siden.

Maersk Line
I desember figurerte rederiet sterkt i nyhetsbildet grunnet store omorganiseringer for å oppnå besparelser. Blant annet skulle top-management team reduseres fra ni til syv personer. Totalt var det snakk om at 2/3.000 stillinger skulle bort på global basis.
Maersk Logistics skal stå separat fra gruppens shipping del, og andre container-relaterte aktiviteter, inkludert trucking, jernbane, lagerhus og containerproduksjon og -reparasjon skal grupperes i en ny avdeling.
Det ble også opplyst at seilingsplanene skal forandres, og ytterligere fire skip skal inn på Asia-Europa nettverket med det som mål å redusere de negative virkningene av havneforsinkeler og spare bunkersutgifter.
Omorganiseringen regnes å være fullført innen april.

QUEST og BAF
Maersk Line har også kunngjort implementeringen av QUEST (Quality and Energy efficiency in Storage and Transport) som vil gi betydelige reduksjoner i energiforbruk og CO2 utslipp fra reefer containerne. Maersk Line estimerer at QUEST vil føre til CO2 utslippsreduksjon på ca. 325.000 tonn per år når programmet har fått full virkning i løpet av 2008.
Thomas Eskesen, Senior Director and responsible for Reefer Management in Maersk Line uttalte i den forbindelse : “While the most energy efficient and environmentally friendly mode of transportation is by sea, our aim is for continual improvement in our environmental performance. We are therefore particularly pleased to be able to start the use of QUEST. It marks a new milestone in our continuous effort to develop and implement ever cleaner and more fuel-efficient solutions”.
Maersk Line har også introdusert et nytt oppsett for Bunker Adjustment Factor (BAF). Målet er å etablere et enklere og mer gjennomsniktig system for kundene som må finne seg i å ta en del av byrden som økte bunkers priser medfører. Disse er blitt tredoblet i løpet av tre år, og for Maersk Line utgjør de nær halvparten av skipsutgiftene, opp fra 20% for ti år siden.

M/S «EUGEN MÆRSK»
M/S «EUGEN MÆRSK» blir hjemmehørende i Randers og føres av kaptein Søren Filip Hoppe med Steen Viig som maskinsjef. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 398,00 m
Lengde b.p.p. 376,00 m
Bredde 56,40 m
Container kapasitet ca. 11.000 teu
Reefer cont. ca. 1000 feu
Dwt ca. 156.907
Draft 15,50 m
GT ca. 170.794
IMO 9321550

Maskineri
Skipene i denne serien setter nye standarder innenfor miljø og sikkerhet. Det er benyttet miljøvennlig silikon maling under vannlinjen, noe som reduserer vannmotstanden og dermed reduseres bunkersforbruket med ca. 1200 tonn per år.
Skipets fremdriftsmaskineri er en 14-cylinder Wärtsilä Sulzer RT-flex 96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 110.000 bhp (80.080 kW) v/102 rpm. For å øke hastigheten på propellakslingen er det installert to Siemens elektromotorer. Servicefart er ca. 22 knop.
Skipet er utstyrt med 2×2 thrustere av Kamewa Ulstein fabrikat som er påkoblet Siemens elektromotorer. Northrop Grumman Sperry Marine har levert Gyrofin stabilisatorer.
Hjelpemaskineriet består av fem MaK 9M32 generatoranlegg på totalt 20.700 kW som blant annet leverer strøm til de mange reefercontainerne. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Et waste heat recovery system fra Peter Brotherhood er installert for å kunne optimere bruken av produsert energi. Dette medfører mindre miljøutslipp.
Hele 8000 datasignaler i maskinrommet og lasterommene blir kontinuerlig overvåket av et integrert computersystem fra ABB. Senteret for systemet befinner seg i maskinkontrollrommet.
Brannalarmsystemet er en leveranse fra Autronia Fire & Security.

Dekk/innredning
Rauma Brattvaag har hatt dekksmaskinerileveranser, og surringsplattformer er fra MacGregor. Redningsutstyret omfatter to 38-personers livbåter, seks redningsflåter og en MOB-båt.
En chilled water unit benyttes til air-condition overalt ombord, og man unngår da å benytte freon. Systemet har et sentralt prosessanlegg. Skipet kan seile med 13-personers mannskap, men det er arrangert med 30 køyplasser ombord.

Automasjon/elektronikk
Skipsautomasjonssystemet for styring og overvåkning av skipets hovedmotor er levert av Lyngsø Marine, og nybygget er utstyrt med Northrop Grumman Sperry Marines integrerte navigasjons- og kommunikasjonssystem.

Biltransport
30. januar ble det annonsert at A.P. Møller – Mærsk A/S går inn som aksjonær i Höegh Autoliners med 37,5% andel i selskapet. Samtidig overtar Höegh Autoliners A. P. Møller – Mærsks flåte på 18 bilbåter, inkludert seks nybygg.
Søren Skou, Partner & Member of Group Executive Board of A. P. Moller – Maersk uttalte da “Through the shareholding in Höegh Autoliners we are looking forward to moving from being a tonnage provider in the car carrier market to participating directly in a world class car carrier liner operation. We find the outlook for the industry attractive as car manufacturing increasingly takes place in Asia and as new markets in India and China develop. We believe in Höegh Autoliners’ strategy and believe we can contribute positively to the cooperation based on our Group’s capabilities within liner shipping and logistics”.

Odense Staalskibsværft skal i gang med en 6-skips serie containerskip (ca. 7000 teu) til A.P. Møller – Mærsk Gruppen. Videre program omfatter en serie Capesize bulk carriers til Carras, Hellas, seks Ro-Ro skip til EPIC Shipping Ltd., UK, samt tre fregatter til Det danske søvern.

061EugenMaersk2_623209529.jpg
Fra navngivningsceremonien ses fra venstre: Administrerende direktør Finn Buus Nielsen, Odense Staalskibsværft A/S, EUGEN MÆRSKs gudmoder, Lady Bond, skibsreder Nils Smedegaard Andersen, A.P. Møller – Mærsk, kaptajn Søren Filip Hoppe og maskinchef Steen Viig.

DEL