M/S «ESVAGT STAVANGER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Armon Vigo S.A., Spania leverte M/S «ESVAGT STAVANGER» til Esvagt A/S, Esbjerg den 4. september 2012 som byggenummer 160 fra verftet. Registrert eier er Lico Leasing S.A. E.F.C. – med Esvagt som manager.

Nybygget er søsterskip til «Esvagt Bergen» som ble levert i mars 2011 og omtalt i SR nr. 2/2011. Skipet beskrives som “Multi role offshore service vessel” og deltar i rederiets standby sikkerhetsberedskap ved oljefeltene, og kan også utføre spesialoppgaver i og omkring feltene, inkludert moderne oljesøl-beredskap.

I likhet med søsterskipet skal også «ESVAGT STAVANGER» tjenestegjøre for Statoil og starter opp på Oseberg feltet. Denne avtalen ble i sin tid gjort for disse to enhetene pluss tre andre fartøyer fra Esvagt – av Carpathia-klassen som ble bygget ved ASL i Singapore (omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2007, nr. 5/2007 og nr. 1/2008).

Skipet bygger på Ulstein SX123 design med X-Bow, er utstyrt med miljøvennlige katalysatorer for reduksjon av NOx-utslipp og har et spesialdesignet vannbasert brannslukningssystem i maskinrommet. Det heter seg at fartøyet tillater større fart i høy sjø enn andre fartøyer.

Fartøyet er utstyrt med hospital og kan ta opp til 370 forulykkede ombord. Redningsoperasjonene foregår med Esvagts egenproduserte Fast Rescue Boat samt Daughter Craft, som sjøsettes via et spesielt akterarrangement.

Skipet har tankkapasitet for olje på 1.150 m3, eller ca. 400 m3 ved ORO-operasjon. Hun har det nyeste utstyret til lokalisering og oppsamling av oljesøl. Med bollard pull på 119 tonn vil fartøyet kunne foreta nødslep av store tankskip. Videre er skipet utstyrt med fire fighting kanoner (FIFI), som kan bekjempe en brann med opp til totalt 2.400 m3 vann i timen.

M/S «ESVAGT STAVANGER» seiler under dansk flagg med Esbjerg som hjemstedshavn. Skipet er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, Tug, Standby Vessel, Fire Fighter I+, OILREC, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, HL(2.5), BIS, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 80,00 m
Bredde største
17,00 m
Dybde i riss
7,50 m
Draft max.
6.00 m
Dw
ca. 2.000 t
GT
3676
NT
1103
Lastedekk
325 m2
Bollard pull
119 t
IMO nr.
9431575

Maskineri

Skipet har MaK hovedmaskineri med to dieselmotorer hver med ytelse på 4000 kW og hjelpemaskineri med to MaK enheter hver på 980 kW. De to akselgeneratorene er hver på 1500 kW. Nødaggregatet fra Volvo Penta er på 350 kW. De to propellanleggene er av Berg fabrikat og reduksjonsgear av Reintjes fabrikat.

Thrusterutrustningen fra Brunvoll består av to type FU80 og to type FU63, alle på 880 kW, samt en azimuth type AR63 på 850 kW.

Kjelutrustning er fra Clayton, Belgia. Skipet har et Esvagt standard vannslukkingssystem i maskinrommet.

Diverse

M/S «ESVAGT STAVANGER» er arrangert med innredning for 32 personer, men seiler normalt med besetning på 11 personer. Kapasiteten for overlevende er på 370 personer. Kran er av Hydramarine fabrikat.

Armon Vigo S.A. hører inn under Armon Group som består av fire verft, Armon Navia Shipyard S.A., Armon Naval del Principado S.A., Armon Burela Shipyard S.A. i tillegg til Armon Vigo S.A.